Suur lugu

Raskeveokite tulevikukütuseks kipub vesinik, aga ka sellisel juhul on kaks varianti

Vesiniku-DAF pälvis aasta parima veoki­innovatsiooni auhinna. Žürii tõstis DAF-i lihtsa lahenduse koguni ettepoole Mercedese GenH2-st. Fotod: Elmar Ots, tootjad

Raskeveoki tulevikukütuseks tõotab saada vesinik, kuid kas see hakkab kütuseelemendi vahendusel käitama elektrimootorit, nagu usuvad Hyundai, Mercedes ja Volvo, või põleb hoopis kolbmootoris, nagu eelistavad DAF, JCB, Kawasaki, Toyota ja Yamaha?

Geeniuse tellijale

Sõiduautode süsinikuneutraalset tulevikku ette aimates tundub aina tõenäolisem, et lähiaastad on peamiselt akuga elektriautode päralt ning vaid väike vähemus eelis­tab vesinikust elektrit tootva kütuseelemendiga (KE) sõidukit. Selle tankimine 600–700 kilomeetri läbimiseks käib kõigest mõne minutiga, kuid auto on kallim, vesinikutanklaid on vähe ning KE eluiga on lühem kui akul, mille üldlevinud garantii­ajaks on juba praegu saanud kaheksa ­aastat.

Veoautode maailmas on asi täpselt vastu­pidi. Mitte keegi – peale Scania – ei kujuta ette, et pikamaavedusid võiks teha aku­autoga. Scania usub, et akundus ja kiirlaadurivõrk areneb juba mõne aastaga nii kaugele, et raskeveoki laadimisvälbaks saab juhile töö- ja puhkeaja seadusega ette nähtud pauside vaheline 4,5 tundi (see peaks tähendama 300–400 km) ning kulutatud 300–400 kWh õnnestub akusse laadida juhi 45-minutilise puhkepausi jooksul – kiirlaaduri võimsus olgu seega 500 või rohkemgi kilovatti. Ilmselt loodetakse lisaks sedagi, et veoki aku kaalub palju vähem kui praeguse tehnoloogia tasemel saavutatavad 4–5 tonni.

Parem oleks veeldatuna

Mercedes näeb väiksemat, aga ikkagi mitu tonni kaaluvat akut kaasas vedamas siiski pigem lühemat linna- ja linnalähivedu tegevat veokit, olgu sel koormaks toidukaup või prügi. Pikemat maad sõidetaks KE-veokiga, kus vesinikuelekter käitab 300–400 kW veomootorit. KE-veokit arendab koos Mercedesega Volvo, millel akuveokidki juba olemas. Vesinikuveoki väljatöötamisega läheb aga aega, sest pärast pool aastat väldanud katsetamist saadi alles äsja luba siirduda tavaliiklusse.

Mercedes-Benz vesinikuajastusse ainult oma rahakotiga seilata ei taha. Kütuseelementide väljatöötamisel on abiks Volvo Trucks, tanklavõrgule antakse hoogu TotalEnergiesi abiga.

Samuti ei rahulda Mercedest vesiniku tankimine gaasilisena, sest siis mahub seda balloonidesse veoki puhul standardiks kippuva 350-baarise surve puhul vaid umbes 400 km läbimiseks. Veeldatud vesinikuga saaks tankimisvälba kasvatada 1000 kilomeetrile, kuid –253 kraadi taluva termosmahuti püüab Mercedes valmis saada alles aasta lõpuks. Veoki elueaks kavandatakse 1 200 000 kilo­meetrit ja 10 aastat ehk 25 000 töötundi nagu tavalisel diiselautolgi.

2022. aasta kulub teekatsetusteks ning 2023. aastal on plaanis esimesed GenH2 Actrosed anda proovimiseks võimalikele klientidele. 2025 on kavas koos Volvoga käima panna kütuseelementide suur­seeriatootmine ning 2027 peaks KE-veok jõudma müügile. Rööbiti püütakse hoogu anda vesinikutanklate rajamisele. 2025. aastaks peaks veokitanklaid olema Euroo­pas 300 ning 2030. aastaks 1000. Ses vallas teeb Mercedes koostööd muuhulgas firmaga TotalEnergies, mis näeb end 2030. aastal Belgias, Hollandis, Luksemburgis, Prantsusmaal ja Saksamaal käitamas 150 vesinikujaama.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 46, detsember 2021

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.