Suur lugu

Raskeveokite tulevikukütuseks kipub vesinik, aga ka sellisel juhul on kaks varianti

Vesiniku-DAF pälvis aasta parima veoki­innovatsiooni auhinna. Žürii tõstis DAF-i lihtsa lahenduse koguni ettepoole Mercedese GenH2-st. Fotod: Elmar Ots, tootjad

Raskeveoki tulevikukütuseks tõotab saada vesinik, kuid kas see hakkab kütuseelemendi vahendusel käitama elektrimootorit, nagu usuvad Hyundai, Mercedes ja Volvo, või põleb hoopis kolbmootoris, nagu eelistavad DAF, JCB, Kawasaki, Toyota ja Yamaha?

Geeniuse tellijale

Sõiduautode süsinikuneutraalset tulevikku ette aimates tundub aina tõenäolisem, et lähiaastad on peamiselt akuga elektriautode päralt ning vaid väike vähemus eelis­tab vesinikust elektrit tootva kütuseelemendiga (KE) sõidukit. Selle tankimine 600–700 kilomeetri läbimiseks käib kõigest mõne minutiga, kuid auto on kallim, vesinikutanklaid on vähe ning KE eluiga on lühem kui akul, mille üldlevinud garantii­ajaks on juba praegu saanud kaheksa ­aastat.

Veoautode maailmas on asi täpselt vastu­pidi. Mitte keegi – peale Scania – ei kujuta ette, et pikamaavedusid võiks teha aku­autoga. Scania usub, et akundus ja kiirlaadurivõrk areneb juba mõne aastaga nii kaugele, et raskeveoki laadimisvälbaks saab juhile töö- ja puhkeaja seadusega ette nähtud pauside vaheline 4,5 tundi (see peaks tähendama 300–400 km) ning kulutatud 300–400 kWh õnnestub akusse laadida juhi 45-minutilise puhkepausi jooksul – kiirlaaduri võimsus olgu seega 500 või rohkemgi kilovatti. Ilmselt loodetakse lisaks sedagi, et veoki aku kaalub palju vähem kui praeguse tehnoloogia tasemel saavutatavad 4–5 tonni.

Parem oleks veeldatuna

Mercedes näeb väiksemat, aga ikkagi mitu tonni kaaluvat akut kaasas vedamas siiski pigem lühemat linna- ja linnalähivedu tegevat veokit, olgu sel koormaks toidukaup või prügi. Pikemat maad sõidetaks KE-veokiga, kus vesinikuelekter käitab 300–400 kW veomootorit. KE-veokit arendab koos Mercedesega Volvo, millel akuveokidki juba olemas. Vesinikuveoki väljatöötamisega läheb aga aega, sest pärast pool aastat väldanud katsetamist saadi alles äsja luba siirduda tavaliiklusse.

See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.

8.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 8,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada. Palun kontrolli enne tellimuse vormistamist enda e-postkastist, kas oled varem saanud Geeniuse aadressilt automaatkirja varasema tellimuse aktiveerimise kohta. Juhul kui kasutad tellimuse vormistamiseks mobiilimakset, lisandub hinnale 0,32€ teenustasu.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia.

Tellija andmed

Sellise registrikoodiga ettevõtet ei leitud
Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Maksan pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 46, detsember 2021

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.