Tänuvõlg tuleb sellest, et kogu supersedaanide klassi loomise au kuulub peamiselt BMW M5-le, mis sätestas sedasorti auto põhimõtte ning olemuse kõige varem ning kõige selgemalt. M5-t on kokku toodetud kuus põlvkonda, üks eesrindlikum kui teine.
Esimene M-divisjonis müügiküpseks pühitsetud „viiene“ polnud üllataval kombel siiski mitte puhas M5, vaid hoopis E12 põlvkonna autol baseerunud M535. Kapoti alla pakitud 218-hobujõuline mootor, Recaro istmed ning piiratud libisemisega diferentsiaal tundusid tollal luksussedaanis üsnagi võõrkehadena, ent Müncheni ambitsioonikatele inseneridele jäi sellest väheks.

Rahvasuus Haininana tuntud E28 mudelipõlvkonna tulek 1981. aastal andis M-osakonnale võimaluse täita veelgi suuremad ihalused. Kuigi tootmisliinid olid käivitatud juba eelneval aastal, esitleti maailma esimest M5-t 1985. aastal Amsterdami autonäitusel. Pereauto välimuse alla peidetud maanteerakett oli mitmes mõttes sensatsiooniline.
Šikk, kuid ei priiska
M5 kasutas BMW keskmootoriga superautolt M1 näpatud M88-tähistusega 3,5-liitrist R-6-mootorit, mida oli 9 hobujõu võrra võimsamaks näpitud. Numbrid olid nii ajastu kui ka pereauto kontekstis astronoomilised, tekitades nii mõnegi Porsche ja Ferrari omaniku otsaesisele higipiisku: 286 hj, pöördemoment 340 Nm, tippkiirus 245 km/h ning nullist „sajani“ 6,5 sekundiga. Isegi Ferrari tollasel superautol 328 polnud passis sedasorti võimsust ette näidata.
Saavutused otse sõitmises polnud aga M5 ainus trump: sportlik juhitavus tagati tänu sõltumatule vedrustusele, piiratud libisemisega diferentsiaalile ning neljakolviliste sadulatega ketaspiduritele. Esimestel tootmisaastatel olid „menüüs“ ka Bilsteini vedrud ja amortisaatorid. USA turule pakutud autod olid loomult natuke tagasihoidlikumad, neil oli 258-hobujõuline mootor tähisega S38 ning katalüsaator. M5 oli ahvatlev, kuid maksis väga palju, mistap nelja aastaga osteti neid vaid 2241. See teeb autost ühe haruldasema ja ihaldusväärsema M-mudeli läbi ajaloo.
See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.
Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:
Tutvumishind!
Geeniuse tellimus
- Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
- Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
- Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.
7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.
Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.
Tellija andmed
Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 37, september2021
Kõik selle ajakirja lood