Suur lugu

Rohepööre Eesti moodi: iga kuu lisandub tuhandeid tossavaid diisleid. Kas automaks aitaks?

Automaks registreerimisel võiks Iirimaa näitel olla keskmiselt 1676 eurot.

Foto: Shutterstock

Eestisse tuuakse Euroopast igal aastal tuhandeid vanu ja saastavaid, samas sigaodavaid diiselautosid. Riik sellele ärile kätt ilmselt ette ei pane, sest ametnik vaatab ainult auto CO2 heidet ning seetõttu ei takista vanade diislite pealetungi ka kavandatav automaks.

Geeniuse tellijale

Iga kuu lisandub Eesti niigi eakasse autoparki tuhandeid vanu diiselmootoriga autosid. Neid saab Lääne-Euroopast lausa võileivahinna eest, kuna aina enam linnu sulgeb tänavad Euro 3 ja Euro 4 saasteklassiga autodele. Näiteks Berliini südalinnas on juba üle kahe aasta koguni selline piirkond, kuhu tohib sõita ainult Euro 6 normile vastava diiselautoga.

Eestisse jõuavad need 15–20 aastat vanad diislid 200 000 – 300 000 kilomeetrit väiksemaks keritud läbisõiduga ning müügikuulutused hõiskavad üksteise võidu: „Ökopill! Puuduvad probleemne DPF-filter ning pöördklapid (Euro 3)! Ilma DPF-ita! Kõige lihtsam ja vähem probleemsem versioon, Euro 3!“

Saastab jõhkralt, isegi kui tossupilve pole näha

„Öko“ on selline äraaetud diisel omaniku jaoks teatud piirini tõepoolest, sest kütust kulub suhteliselt vähe. Noh, õli siiski ka, sest mootor kipub tavaliselt olema juba üsna hõre. 2000–4000-eurose diiselauto omanik sageli aga ei adu, et kui autol isegi (veel) musta tahmapilve taga pole, saastab selline Euro 3 õhku lausa masendavalt palju.

Lämmastikoksiide on heitgaasis võrreldes näiteks Euro 5 normile vastava autoga ligi kolm ja Euro 6d-st üle kuue korra enam ning kantserogeenseid peenosakesi üle 10 korra rohkem. Olgu siinkohal lisatud, et heitmenorm Euro 5 jõustus juba 2011. aasta alguses ehk peagi möödub sellest 11 aastat.

Tegelik saastakogus on vanal diiselautol sageli hullemgi veel, kui ammune euronorm 3 või 4 ette nägi, sest sadade tuhandete kilomeetrite jooksul kulunud pihustid, kõrgsurvepump, kolvid-kolvirõngad, turbokompressor jne pärsivad kütuse täielikku põlemist ja/või poetavad põlemiskambrisse mootoriõli. 

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.