Suur lugu

Suur lugu: kuidas sai alguse Oleg Grossi neli saali täitev nostalgiline autokollektsioon

"Hiljem sai autosid transportida sõjaväelennukitega Leningradi ja sealt sõitsime nendega ise Eestisse,“

Samasugune helesinine ZAZ-965 oli kunagi ka Oleg Grossi esimene auto. Uhiuusi autosid Gross oma nooruses osta ei saanud, sest tema ametikohal ei antud lihtsalt autoostuluba. Kunagised unistused ja sõidukid, millesarnastega puututi kokku, ongi nüüd olemas uunikumide kollektsioonis. Fotod: Pille Russi

Tuntud toidukaupluste keti rajaja ja omaniku Oleg Grossi autokollektsiooni kuulub neli saalitäit uunikume. Lisaks neile veel mõni kaasaegne haruldus.

Geeniuse tellijale

Ehkki Oleg Gross asus oma auto­kollektsiooni rajama 7–8 aastat tagasi, tekkis tal tõsine huvi tehnika vastu juba varases nooruses, kui autod olid midagi kauget ja kättesaamatut. Rakvere külje all Tobia külas asuvasse logistikakeskusesse koondas Gross just need sõidukid, mis olid tema kunagised unistused või millesarnastega on tal olnud nooruses isiklik side.

„Mu vanemad olid kõrgharidusega, aga suhteliselt vaesed. Isa oli küll sovhoosi direktor, aga meil ei olnud oma autot – isa töömasin oli UAZ-69. Kuid mu onu oli sõja­väelane ja tal oli Pobeda. Ma mäletan, kui onu tuli meile külla, siis ma seisin maal puu taga, jäätis käes, ning vaatasin ja unistasin, et kas kunagi endale ka nii uhke auto saaks,“ nentis Gross.

Uued autod jäid esialgu kättesaamatuks ka täiskasvanuna, sest kunagises Nõukogude Liidus jagati autoostulube vaid vähestele väljavalitutele. Viru kolhoosis maaparandusinsenerina töötanud Gross paraku nende hulka ei kuulunud. Kuid ega ta seepärast oma autost ilma jäänud. See tuli osta mustalt turult, kus pruugitud autode hinnad ületasid uute omi. Kui esimesed autod osteti oma tarbeks, siis 1980-ndate keskpaiku kujunes autode ostu-müügitehingutest välja äri, mis tõi esimese miljoni.

Nõukaaja autoäri

„Ma hakkasin Venemaalt autosid Eestisse tooma ja vahemikus 1985–1991 müüsin Eestisse üle 400 auto. Kui alguses käisin ja tõin need koos abilistega Siberist ise ära, siis hiljem sai autosid transportida sõjaväelennukitega Leningradi ja sealt sõitsime nendega ise Eestisse,“ meenutas Gross.

„Tol ajal taheti kõige rohkem ikka „09-t“. Pika tiivaga ja „märja asfaldi“ värvi oli see, mida väga telliti. Taoliste autode ostjateks olid näiteks kirikuõpetajad, kellel oli käes patakas kägardunud 3-rublased, mis vanamammid olid kirikusse annetanud. Ostjad olid sel ajal väga huvitavad,“ lisas ta.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht Ekstra nr 6

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.