Suur lugu

Suur lugu: mis on Eesti riigil väidetavalt palju vastupidavama sõidutee betoonkatte vastu?

Transpordiamet on kõigi nende eeliste osas pessimistlikum ning lisaks pole meil piisavat liiklustihedust.

Kui keegi veel ei usu betoontee vastupidavusse, siis võiks minna kaema Peterburi teed, kus 1967. aastal valatud teekate on alles siiani. Jah, ära vajunud ja auklik, aga tehnoloogia oligi toona palju nirum. Fotod: Scanpix

Betoonist teekattel on eri uuringute väitel eeliseid asfaldi ees väga palju, alates suuremast tugevusest kuni elukaare mitu korda väiksema kogukuluni, aga Eestis pole sellegipoolest siiani kaugemale saadud ühe väikese katseteejupi ehitamisest.

Geeniuse tellijale

Mida on veel vaja tõestada, et riigi- ja linnavõimud lõpuks ometi tunnistaksid tsementbetooni paremust asfaldi ees, küsib Eesti Betooniühingu tegevdirektor Toomas Vainola.

„Paljudes lähiriikides Rootsist Poolani ja Norrast Saksamaani ehitatakse nii maanteid kui ka linnatänavaid betoonist juba ammu. Nende riikide kogemus on üheselt tõestanud, et betoontee ehitamine on kallim kui asfaldipanek, aga tee 30- või 40-aastase elukaare kogukulu – ehk siis ehitamine, hooldus ja remont kokku – tuleb eri andmeil 40 protsenti või isegi 2–3 korda odavam. Miks siis Eestis raisatakse siiani raha kokkuvõttes kulukama asfaldi peale?“

Vastust teab Vainola ka ise. Talle olevat korduvalt öeldud vägagi kõrgelt poolt, et kuna eelarves on raha vähe, katame teid siiski asfaldiga. „Nii saab sama summa eest teid ehitada rohkem …“

Ikka need naastrehvid

Või äkki on siiski asi Eesti liikluse eripäras, sest erinevalt Poolast ja Saksamaast sõidetakse meil talviti siiani päris palju naastrehvidega, mis kulutavad teekatet rohkem ning see vähendab betooni eelist, kuna teid peab remontima sagedamini? „Rootsis ja Norras sõidetakse ju samuti naastrehvidega,“ pareerib Vainola ning lisab, et Eestiski oleks aeg tõsisemalt tegeleda autoomanike suunamisega naastrehvide asemel lamelle eelistama.

„Norras sõitis 10 aastat tagasi umbes 80 protsenti sõiduautodest naastudega. Nüüdseks on nende osakaal kahanenud 20 protsendi kanti, sest naastrehvidele kehtestati hinnalisa. Eestiski on teehooldus nii kõrgel tasemel ning lamellrehvid nüüdseks arendatud sedavõrd heaks, et linnatänaval ja suurel maanteel pole naastude kasuks enam ühtki argumenti. Neid rehve ei peaks siiski lihtsalt ära keelama, vaid piisaks inimeste suunamisest lamellide kasuks otsustama.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.