Suur lugu

Suur lugu: tõime M-osakonna 50. juubeli puhul kokku väärika seltskonna BMW-sid

M635CSi, M3 või hoopiski V-10 mootoriga M5? Kirju valik igal juhul!

BMW M-autod mitmest küm­nendist – kuidas asi algas ja kuhu on jõutud. Fotod: Pille Russi, BMW

BMW M-osakond tähistab tänavu 50. sünnipäeva. Poole sajandi jooksul on valminud pikk rivi kiireid autosid, mis on kirjutanud autoajalukku uusi peatükke.

Geeniuse tellijale

Võida pühapäeval, müü esmaspäeval – see on üks automaailma vanemaid slogan’eid, mida järgides on loodud hulk imetlusväärseid sõidukeid. See tähendab siis seda, et võidusõidus “tänavaautodega” saavutatud edu kajastub kohe ka müüginumbrites. BMW asus seda põhimõtet järgima 1972. aastal, mil avati BMW Motorsport GmbH (alates 1993. aastast M-osakond), mille eesmärk oli võtta tähelepanu alla Baierimaa autotootja sportlikud ponnistused.

Tugevad tulemused

Esimestel aastatel panustatigi puhtalt auto­sporti. Kiired ja luksuslikud tänavasõidukid tulid märksa hiljem. Uut osakonda saatis kohe edu: aastatel 1973–1979 võideti Euroopa turismiautode sarjas järjest kuus meistritiitlit. Hiljem tuli mitu läbilööki veel vormel 1 sarjas, kestussõidus ja mitmel pool mujal.

1970-ndate lõpp oli keskmootoriga superautode hiilgeaeg. Lamborghini Countachi, Ferrari Berlinetta Boxeri, Maserati Bora ja DeTomaso Pantera kõrvale tuli 1978. aastal BMW M1, mille 3,5-liitrise R-6-mootori edasiarendused jõudsid ka teistele 1980-ndate M-autodele.

See oli periood, mil üks põnev sündmus ajas teist taga. Riburada pidi tulid M5, M6 ja M3 – mudelid, mille järglased eksisteerivad tänapäevalgi. 1990-ndad tõid võimsuse kasvu ning esimest korda ka V-8-mootori, ent ood suurtele jõuallikatele kulmineerus 2005. aastal M5-le ja M6-le vormel 1 eeskujul valmistatud V-10 paigaldamisega.

Taolised jõuallikad on nüüd ilmselt jäädavalt ajalugu, kuid see ei tähenda M-autode võimsuse kadu. Lihtsalt tehnoloogia on teine ning suurte näitajate püüdmiseks ei pea juba mõnda aega kasutama rohkelt silindreid ja tohutut kubatuuri. Märksõna on ülelaadimine ning juubeliaastal räägitakse väga kindlalt ka M-osakonna elektrilisest tulevikust.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 12, juuni 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.