Suur lugu

Taas hodomeetritest: võltsitud läbisõiduga auto omanikule võib politsei ka trahvi teha

"Need on Belgia kilovatid, seal on mingi maksuteema. Tegelikult ongi mootor 120 kW, aga lihtsalt auto paberites on 96 kW," väideti ostjale.

Foto: Scanpix

Hodomeetri näidu võltsimine on pruugitud autodel massiline ning toda pettust ei juuri välja ka äsjane määrusepügal, mis takistab Eestisse toodud auto registreerimist, kui selle läbisõidumõõdiku näit osutub võltsituks.

Geeniuse tellijale

Juunis jõustunud määruse järgi ei saa Eestis registreerida välismaalt toodud autot, mille läbisõidumõõdiku näit erineb Transpordiameti (TA) andmeallikaks olevas üle­euroopalises, aga vaid ametkondlikuks kasutamiseks mõeldud andmebaasis EUCARIS seisvast arvust (loe ka SIIT). Kui näit ei klapi, pead laskma selle õigeks (reeglina suuremaks) kerida, muidu autole numbrimärke külge ei saa.

Määrusemuudatus on osa Euroopa Liidu (EL) ametkondade võitlusest autoärikatega, sest EL-is olevat läbisõidunäit võltsitud keskmiselt igal teisel pruugitud autol ning mõnes riigis veel enamatelgi. Määrus on küll tore, aga loota, et see lõpetab autoärimeeste petukatsed võhikule kaela määrida ressursi ammendanud ehk lõpuni äraaetud sõiduk korraliku ja kabeda pähe on samas naiivne, nagu allpool toodud näide tõestab.

Saksamaa varjab

„Transpordiamet saab kontrollida läbisõidunäitu, kui riiklikes andmebaasides on olemas sellekohane info. Osas riikides kahjuks läbisõidunäitu ei fikseerita või peetakse seda konfidentsiaalseks infoks ja seda ei avaldata,“ tunnistab TA maismaasõidukite üksuse juhataja Jürgo Vahtra. Üks selline riik on pruugitud autode põhjatu leiupaik Saksamaa, kust imporditakse neid kõikjale, kaasa arvatud Eestisse. „Saksamaa sõidukite kohta üldjuhul läbisõidunäidu info puudub,” nendib ametnik.

Sama hämaraks jääb auto tegelik läbisõit siis, kui see saabub pruugituna Eestisse paari aasta vanusena – nii, et see pole veel algses asukohariigis tehnoülevaatusel käinud. Nii on see lugu Vahtra sõnul näiteks Rootsiga, kust vanemate, juba ülevaatusel käinud autode ajalugu saab samas teada kenasti.

Väike mure, ütlete? Kuidas võtta, sest kas või sestsamast Rootsist leiab erilise vaevata endise takso, mis sõitnud aastas kaugelt üle 100 000 kilomeetri. Kuna paari aasta vanune auto on väliselt peaaegu nagu uus (eriti, kui kere oli kiletatud) ning sisustuski üsna vähe kulunud, on odavalt kätte saadud auto hodomeetri näidu väiksemaks kerimise ning sedakaudu müügikasumi suurendamise kiusatus eriti suur. Kuid sama suur võib olla ka ostja pettumus, kui õige pea hakkavad ilmnema kõikvõimalikud rikked, sest sõiduki mehaanilisest ressursist võib otsas olla ligi pool.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 30, august 2021

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.