Suur lugu

Vaata, millega uue sõidueksami korra puhul kõige rohkem eksitakse

Foto: Tarmo Tähepõld

Sellest kevadest on sõidueksamil uus kord, kus parkimisharjutusi ei tehta platsil, koonuste vahel ja kindla valemi järgi, vaid asi on palju vabam. Kuidas sellega läinud on, küsisime maanteeametist järgi.

Uue korra järgi on harjutusteks aega kokku 10 minutit. Need ei pea toimuma tingimata järjest ja eksamineerija annab lihtsalt eksami ajal ülesande näiteks, et “pööra siia poe parklasse ja pargi auto ära.” Seejärel ongi eksaminandil vaja leida ise sobiv parkimiskoht ja ülesanne täita. Korraldus võib olla ka täpsem, et parkida tuleb tagurdades või siis teha rööpne parkimine (tuntud ka kui külgboks).

Rääkisime maanteeameti eksamiosakonna juhataja Tarmo Vanamõisaga ning vaatasime natuke numbreid.

Kuidas on üldine tase ja kas kedagi on ka kooli tagasi saadetud?

Kui võrrelda eelmise aastaga, siis hetkel on B kategooria läbimine jäänud samaks, vaid 46% sooritab esimesel katsel. Kui võrrelda eraldi mai- ja juuni kuud, siis on näha positiivset nihet paremuse poole.

Ka teise ja kolmanda katse tulemused on paranenud (läbivus 47 ja 54 %, eelmine aasta 35 ja 36%), sest eksamile on tulnud need, kes alustasid õppimist uue süsteemi järgi.

Jätkuõppele (pärast kolmandat mittesooritatud eksamit autokooli tagasi) on suunatud tänase seisuga 90 inimest, neist 36 on selle läbinud, eksamile on tulnud uuesti 14 ja sooritas kahjuks ainult 6, mis tähendab, et koolis tuleb enne uuesti eksamile tulekut teha korralikult tööd ja võtta asja tõsiselt.

Jätkuõpe ei ole Vanamõisa sõnul ainult kaks kohustuslikku sõidutundi, vaid eksamil esinenud puudulike kompetentside analüüs ja selle parendamine.

Millega peamiselt eksitakse?

Alltoodud tabelis on näha, millega kõige rohkem eksamil üldse eksitakse. Kollane näitab, et sai läbi, aga tehti märkusi. Punased on saanud “mittarvestatud”.

Vanamõisa sõnul kehtib jätkuvalt sama muster, mis alati – tullakse eksamile igaks juhuks proovima, äkki õnnestub. Seda, kas juht on teooria omandanud, on näha ka sõidueksamil.

Eksamineerijad on piisavalt kogenenud, et saada aru, kas juht on alguses lihtsalt natuke närvis ja võivad lasta väiksemad vead ka läbi esimestel minutitel(ehk siis tehakse märkus) või tegelikult on teadmised puudulikud.

Kas 10 minutit parklaharjutuseks on palju või vähe?

Vanamõisa sõnul on 10 minutit väga pikk aeg ning ka numbrid kinnitavad seda. Kokku sooritatud 5583st eksamist vaid 127 ei mahtunud ajalimiidi sisse ning nendest omakorda 54 olid B-kategooria eksamid ja 61 rasketehnika.

Ka parkimisel on võimalik palju vigu teha. Paljud kas ei tea või ei mäleta, et näiteks kõnnitee äärde parkides ei tohi auto nina ega saba olla üle kõnniteekivi ääre, isegi kui see kedagi ei takista. See viga kajastubki ülemise tabeli esimeses reas.

Kõige olulisem on kuulata, mida öeldakse

Kõige kummalisemad on need vead või läbikukkumised, kus eksamit sooritav inimene ei kuula, mida talle öeldakse või siis autokooli õpetajad pole rõhutanud kuulamise tähtsust.

Vanamõisa ütleb, et eksamineerija annab alati VÄGA täpsed juhised, mida teha tuleb. Parklas võib enamjaolt valida suvalise parkimiskoha, aga mõni ei saa sellest aru ja leiab kõige keerulisema variandi.

“Ette tuleb ka seda, et eksamineerija sisuliselt ütleb ära, et hetkel ei ole kõik veel hästi ja küsib “Kas oled kindel, et harjutus on lõppenud? Kontrollida kindlasti ei taha? Oled kindel?” See on selgelt vihje, et tegelikult vist ei ole asjad hästi, aga eksamisooritaja on endas väga kindel ja tulemus ongi läbikukkumine.”

Kokkuvõtvalt võib öelda, et uus parkimisülesannete kord on hästi vastu võetud ja samm õiges suunas. Eksamile minejatele paneb Vanamõisa südamele, et katsetama pole mõtet minna. See tuleb alati välja, kui ettevalmistus on nõrk.

Õnnestunud eksami tagab ettevalmistus ja täielik “kohalolek” ehk siis eksamineerija kuulamine ja öeldust arusaamine.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.