Suur lugu

Vana hea Inglismaa: head hinnad, aga üüratu kindlustuskulu ja automaksud

Kindlustus võib olla kümme korda kallim kui auto!

Rover 75, mille sarnase ka loo autor omale 450 naelaga ostis. Foto: Samuli Silvennoinen, Wikipedia

Auto ostmine on Inglismaal tegelikult väga lihtne. Omamine on see, mis hinge kinni võtab. Eriti noortel ja veel eriti Eestiga võrreldes.

Toni Sukles on väga tugeval arvamusel, et Inglismaa autokultuur on üks maailma parimaid. Seega pakkis ta asjad kokku, läks sinna õppima,
ostis endale 450-eurose Roveri ning maksab nüüd ebanormaalselt kallist kindlustust. Aga see on alles algus.

Nagu öeldud, autot osta on Inglismaal lihtne. Omanikuga soovitud summa kokku lepitud, vahetad raha auto vastu ja täidad kasutajat kinnitava dokumendi, mida kutsutakse V5-ks.

V5 on auto kasutajat kinnitav dokument. Rõhk on sõnal kasutaja, kuna V5 ei tõenda ametlikult omanikuks olemist, vaid näitab seda, et auto on nüüd sinu peavalu ja sina vastutad ülevaatuse, kindlustuse ja kõige muu autoga kaasneva üle. Auto omanikustaatust tõendavaks dokumendiks on ostutšekk, mis eraisikult ostes võib olla kasvõi salvrätikule soditud kirjutis.

Kuidas tausta kontrollida?

Nagu iga kasutatud auto puhul ükskõik kus maailma nurgas, viiakse ka UKs läbi omajagu sõidukite taustakontrolle. Seda teostavad paljud erafirmad, aga kõige enam usaldatakse teenusepakkujat HPI Check. Kohalik versioon meie transpordiameti taustakontrollist, mida autogruppide kommentaariumisõdalased palavalt armastavad.

HPI Check näitab lisaks põhiinfole kätte ka autovargused ja õnnetustes osalemised. Inglismaal on õnnetuse läbinud sõidukite jaoks loodud neli erinevat kategooriat: A,B, S ja N.

Kategooria A ja B alla kuuluvaid sõidukeid ei tohiks teede lähedussegi lasta. Kategooria S sõidukid on saanud struktuurseid kahjustusi ja on parandamiseks väidetavalt majanduslikult ebamõistlikud. Kategooria N sõidukitel ei ole struktuurseid kahjustusi, ent nende parandamine on kindlustusfirma või omaniku poolt samuti ebamõistlikuks kuulutatud.

Sellises seisus 5-seeria BMW on COparti oksjonilehel tähistatud tasemega S.

Nii alustavad teed romulasse paljud autod, mis tegelikult seda ei vääri. Näiteks võib romulasse sattuda auto, millel on vaid katkine esituli või õrnalt defektne esistange. Taustakontroll ei anna muidugi infot selle kohta, kuidas autot parandatud on.

Igal juhul, tagamaks auto tänavakõlbulikkuse, peab see olema maksustatud, kindlustatud ja kehtiva ülevaatusega.

Mida kujutab endast Inglismaa automaks?

Eesti on ainus riik Euroopas, kus automaks veel puudub. Inglismaal peavad olema maksustatud kõik autod, mis on kasutusel või seisavad avalikel teedel. Automaksust pääsemiseks tuleb auto arvelt maha võtta.

Kui sa soovid vastostetud autoga koju sõita, pead selle kohe ka maksustama. Mingisugust üleminekuperioodi ei kehti.

Algul võib tunduda, et automaksusüsteem on nii keeruline, et selle mõistmiseks on tarvis ülikoolikraadi bürokraatias. Lihtsustatult oleneb maksu suurusjärk sellest, kui palju auto CO2 heitmeid välja köhib. Kui tegu on enne 2001. aastat ehitatud autoga, siis käib mootori maksustamine mootori suuruse järgi.

Uue auto ostmisel ja esmasel arvelevõtul moodustab maks protsendi auto hinnast, mille suurusjärk oleneb omakorda auto “rohelisusest”. Kui uus auto maksab üle 40 000 naela, siis tuleb juurde luksusauto maks. Kui tegu on klassikuga, mis on vanem kui 40 aastat, siis ei pea automaksu üldse tasuma. Samuti on selline auto vabastatud ülevaatustest.

Minu Rover 75 ehitati 2001. aasta teisel poolel, mis tähendab, et maksustamine käib heitgaaside, mitte mootori kubatuuri järgi. Kuna Roveri V6 pole just kõige loodussõbralikum mootor, siis läheb minul aastas maksude alla 330 naela või umbes 360 eurot.

Kurikuulus kindlustus…

Jah, kindlustus on vajalik ka Eesti teedel sõitmiseks, kuid Inglismaa keerab selle kohe eriti üle võlli. Kindlasti on paljud autoentusiastid Inglismaa kindlustussüsteemi ajuvabadusest kuulnud.

Mille järgi Inglismaa kindlustusbürood oma hindu valivad, jääb nii mulle kui ka kõikidele teistele autoentusiastidele mõistatuseks. Umbes nagu Bermuuda kolmnurk või Phoenixi tuled.

Keerukas süsteem võtab arvesse kõike, alates sinu vanusest ja auto mudelist kuni sinu töökoha ja perekonnaseisuni välja. Kuid rusikareegel on, et Suurbritannias vaadatakse auto kindlustamisel enne juhti ja siis autot.

See tähendab, et auto on kindlustatud ainult kindlatele nimetatud isikutele. Tahad sõbrale autot laenata? Siis peab ta end sinu auto peale kindlustama. Ja siis on muidugi need täiesti koomilised pakkumised.

1000-naelase auto kindlustus 10 000 naela

Näiteks üritades 17-aastasena kindlustada 1000-naelast BMW E46-t, võib kindlustus aastas maksma minna üle 10 000 naela. Samuti oleks autol peal must kast, mis jälgib, kus ja kuidas juht sõidab. Järsum kiirendus või väiksem kiirusepiirangu rikkumine võib kaasa tuua kindlustuse kehtetuks tunnistamise.

Samuti on Inglismaal põhimõtteliselt kohustuslik kaskokindlustus. Ametlikult küll mitte, ent vaid liikluskindlustuse omamine võib kaasa tuua kordades kallima hinna kui täispaketi võtmine.

Kalli kindlustuse maksmine ei pruugi õnnetuse korral kaasa tuua meelerahu. Kui tegu on odavama autoga, siis ei kata kindlustuse kõrge alampiirmäär tekkinud mõlki ning auto läheb ilmselt mahakandmisele, kui omanik ise paranduskulusid katta ei soovi.

Suurem probleem on, et väiksemagi õnnetuse korral tõusevad igakuised kindlustuspreemiumid. Õnnetuses ei pea siinjuures olema juht süüdi. Näiteks võivad siis igakuised maksed tõusta 40%.

Kui su juhiload on puhtad, sa ei ole kunagi ühtegi plekimõlkimisse sattunud ning oled üle maagilise 25 eluaasta, siis võib kindlustus Inglismaal olla väga soodne. Isegi mitme auto kindlustus koos kaskoga ei pruugi siis aastas ületada paarisadat naela.

Kuna mina ei ole 25, siis pean ma oma Roveri eest tasuma “noorte maksu”, mis tähendab, et minu 450-naelase au ja uhkuse kindlustamine läheb aastas maksma 2300 naela, aga vähemalt ei ole mul peal jälitusseadet.

Kuid siiski on peale kindlustust ja automaksu 450-naelase Roveri asemel tegu 3000-naelase autoga.

Kui soovid Inglismaalt autot Eestisse tuua…

Siis pead tasuma ikkagi automaksu ja sõiduki ka kindlustama. Selle jaoks on olemas lühiajalise kindlustuse pakkujad, mis loovad sobivad tingimused kuni kojujõudmiseni.

Hind oleneb suuresti autost ja kindlustatava vanusest. Samuti pead veenduma, et autol on kehtiv ülevaatus. Kui aga on soov auto lihtsalt treileri peale visata ja Eestisse tuua, siis Inglismaal kasutatud auto ostult käibemaksu ei võeta.

Siiski tuleb probleemide vältimiseks kindlasti veenduda, et autol on olemas V5. Hetkel ilmselt suurim probleem võrreldes mujalt Euroopast auto Eestisse toomisega on Brexiti tõttu kehtima hakkavad tollimaksud. Need olenevad auto hinnast.

Seega, et auto UKst Eestisse tuua, tuleb täita tollideklaratsioon. Samuti on vajalik auto ostutšekk, kus on kirjas auto müügihind.

Kas tasub Inglismaalt autot tuua?

Kas Euroopa Liidust lahkunud Inglismaalt on mõtet autot Eestisse tuua? Mina arvan, et on. Eriti kui soovitud auto on näiteks mõni Jaapani klassik või Briti kodutoodang. Siis on ka rool õigel poolel. Kuna Inglismaa kasutatud autode turg on rooli asetuse tõttu piiratud kodumaaga, siis on ka siin hinnad sedavõrd soodsamad.

Jaguar XJS V12Foto: Karl-Erik Idasaar

Samuti on paljudel sealsetel autodel läbisõit väiksem kui nende kontinendil viibivatel kaksikutel. Pealekauba on Inglismaal väga lai valik klassikuid, ent nende hinnad võivad piiratud valiku tõttu olla vastupidi mõneti kallimad kui mujal Euroopas.

Suurimaks kasutatud autode vahendajaks on autotrader.co.uk (leht vajab kasutamiseks Briti postiindeksit. Seda on lihtne leida Google Mapsist aadressi peale klikates).

Klassikuid leiab carandclassic.co.uk-st ja lisaks tasub uurida Facebook marketplace’i ja ka eBayd.

Samuti võib huvi pakkuda copart.co.uk. Sellel veebilehel pannakse oksjonile maha kantud autod, millest paljud on eelmainitud kategooria N ja S autod, mis on täiesti kasutuskõlblikud ning vajavad teele naasmiseks vaid mõningast putitamist.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.