10 asja, mida jälgida tsikli kevadisel hooldusel

Enne liiklusesse minemist tasub oma kaherattaline üle vaadata.Foto: Shutterstock

Tõeliste kevadekuulutajate aeg on varsti käes – tänavatele ilmuvad mootorrattad. Kuigi motohooaeg algab täismahus maikuus, võib esimesi julgeid tänavatel näha juba õige varsti. Enne liiklusesse tormamist tasub vaadata üle tsikli tehniline seisukord ning sõlmida kindlasti ka liikluskindlustus

1. Lae aku täis

Kõige esimese asjana laadi täis mootorratta aku. Laadija paigaldamisel veendu, et klemmid on korralikult kinnitatud. Arvesta, et igal akul on teatud laadimistsüklite arv ning ühel hetkel võid silmitsi seista tõsiasjaga, et ratta aku on omadega läbi. Seda ikka juhtub ning suuremat riket ei tasu otsida. 

Kui klemme laadimiseks ühendad, siis võib kasutada elektrilist vaseliini, mis hoiab ära akuklemmide korrosiooni. 

2. Kontrolli lekkeid

Kui ratas on talv läbi seisnud ühe koha peal, siis näed kohe ära, kas sõiduvahendi alla on tekkinud mõni loik. Vahel juhtub, et mootori või esiamortisaatorite tihendid on hakanud lekkima.

3. Lase mootoril töötada

Kui oled tsikli käivitanud, siis lase tal mõnda aega tühikäigul töötada, ära jäta seda kohe taas seisma. Muidu võib tekkida väljalaskesüsteemi tarbetu kondensvesi.

4. Väldi tsikli käivitamist auto pealt

“Krokodillidega” ei ole soovitatav mootorratast käivitada. Kui tsikkel lähebki käima, siis satuvad kokku kaks täiesti erinevat elektrisüsteemi. Sellisel juhul võib tekkida olukord, kus mootorratta pingeregulaator ütleb üles, kehvemal juhul põleb läbi ka toitesüsteemi juhtplokk.

5. Ära unusta õli vahetada

Tegelikult võiks õlivahetuse ära teha juba sügisel, enne kui kaherattaline talveks seisma jääb. Kui see aga jäi tegemata, siis vaheta õli kindlasti kevadel. Vähemalt kord aastas peab õli vahetama. Siin tasub meeles pidada ühte asja: enne kui hakkad õli vahetama, lase mootoril soojeneda, sest soe õli voolab mootorist paremini välja. Iga õlivahetuse juurde kuulub ka õlifiltri vahetus.

6. Kontrolli üle pidurid 

Pikalt seistes võivad kinni jääda nii piduriklotsid kui kett. Enne esimest sõitu lükka tsiklit paar meetrit käekõrval – ragina korral saad aru, et midagi on lahti ja saad murega kohe tegelema hakata. Mure ei tähenda alati remonti, tegu võib olla ka lihtsalt sügisese pesu tagajärjega, kui pesuvesi jäi korralikult kuivatamata. Parimal juhul on abiks lapp ja piduripuhastaja (“break cleaner”).

Hea on teada ka seda, millal viimati pidurivedelikku vahetasid – seda peaks vahetama vähemalt iga kahe aasta tagant. Tsikkel annab sulle selle vajalikkusest ka ise teada: pidurdades tunned, et pidur on veidi “vedel”. Vanematel mootorratastele võiks pidurivedelikku vahetada igal aastal. 

7. Määri ketti

Kui vedelikud vahetatud, tuleb kett üle määrida. Tegelikult peaks ketti määrima iga paagitäie tagant. Küll aga ole ettevaatlik, et liiga paksu õlikihti peale ei kanna. Liiga paksu kihi külge hakkab kogunema tolm ja praht. 

8. Jälgi rehvirõhku

Enne esimesele sõidule minekut kontrolli üle rõhk rehvides. Jälgi tootja soovitusi – üldjuhul võiks tänavaratta esirehvis olla rõhk 2–2,5 bar ning tagumises rehvis 2,5–2,8 bar. Kui kodus rehvi täitmiseks võimalusi pole, siis võid sõita lähimasse tanklasse ja rehvid täis pumbata. Muidugi juhul, kui rehvid pole lootusetult tühjad. Ühtaegu võiks tanklas panna sisse ka värske kütuse. 

9. Lühike proovisõit

Kui kõik vajalikud hooldustööd tehtud, siis on aeg minna proovisõidule. Selle sõiduga veendud, kas kõik õlikorgid peavad ning pidurid töötavad korrektselt. Kui proovisõidu käigus tekib anomaaliaid, siis oleks hea, kui kodutöökoda on lähedal, et need kiiremas korras likvideerida. Samuti võiks esimeste sõitudega oodata ajani, mil talvise teehoolduse keemia on teedelt maha pestud.

10. Ära unusta kindlustust

Enne liiklusesse minekut ära unusta liikluskindlustust sõlmida. See on vajalik isegi siis, kui lähed lihtsalt proovisõidule. Kui vaja, saad liikluskindlustuse sõlmida ka vaid üheks päevaks.

Kuna mootorrattad on võrreldes autodega liikluses nõrgemad ja õnnetustel on sageli tõsisemad tagajärjed, mis võivad lõppeda ratta mahakandmisega, siis on mõistlik sõlmida ka kaskokindlustus. Õnnetused  ja tehnilised rikked mootorratastega ei hüüa kunagi tulles, mistõttu tasub lisaks liikluskindlustusele juurde võtta IIZI 24/7 Kahjuabi, mis abistab ööpäevaringselt igasuguse motikaga seotud mure korral.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.