Hea nõu hobiehitajatele: kuidas laadida haagisele koorem nii, et suvila remont ei lõpeks nutuselt kraavis?

Koorma paigutamisele ja kinnitamisele tuleb tähelepanu pöörata.Foto: Tiki.

Sumedate suveilmadega on mõnus ette võtta saunaehitus, värskendada terrassi või niisama suvila kallal nokitseda. Ja loomulikult tuleb kogu see ehitusmaterjal kuidagi kohale vedada. Et aga tore algatus ei lõpeks katastroofi ja rikutud tujuga, vaatame üle, kuidas koorem ohutult haagisele paigutada ja kinnitada.

Koorma paigutus on olulisem, kui arvata oskad

Koorma laadimisel tuleb esmalt veenduda, et koorma mass ei ületaks haagise kandevõimet. Kui paar prügikotti või kuhi puuoksi üldjuhul probleeme ei tekita, siis näiteks üsna väike kogus telliseid, liiva, kruusa või muid ehitusmaterjale kasvatavad haagise massi palju. Sellest tulenevalt on taoliste, suure tihedusega materjalidega üsna lihtne haagist üle koormata. 

Esiteks on ülekoormatud haagisega sõita tunduvalt ohtlikum, sest haagise juhitavus sõltub suuresti koorma raskusest. Teiseks saavad ülekoormamisel kannatada ka haagise kandekonstruktsioon ja muud komponendid – see kõik aga vähendab haagise eluiga. 

Haagise kandevõime teadasaamiseks tuleb selle täismassist lahutada tühimass. Näiteks kui haagise omakaal on 230 kilogrammi ja täismassiks on märgitud 750 kilogrammi, siis koorem ei tohi kaaluda rohkem kui 520 kilogrammi.

Kui haagisele on soetatud ka lisavarustust, tuleb sellegi mass koorma massile liita.

Kui oled kindlaks teinud, et koorma raskus takistuseks ei ole, pööra järgmisena tähelepanu sellele, et koorem saaks haagisele paigutatud õigesti. Tiki Baltikumi müügijuhi Martin Kobrusepa sõnul näeb tänavapildis ikka ja jälle näiteks haagisele paigutatud lauakoormaid, mis ulatuvad vahel liiga pikalt üle haagise tagumise serva. Paljud ei adu, kui suurt rolli koorma paigutus tegelikult mängib.

Kobrusepp räägib, et koorem peab olema haagisele paigutatud võimalikult keskele ja selliselt, et haakepeale langeks koormus vertikaalselt. “Kõige sagedamini juhtub õnnetusi pikkade esemete veol, kui näiteks lauad ja prussid on paigutatud umbes meetri jagu eesmisest äärest üle (tiisli peale) ja tagant jäävad need nii palju üle, kui juhtub. Sellise koorma puhul on haakepeale langev koormus negatiivne ja sõit võib lõppeda halvasti,” sõnab Kobrusepp.

Kinnitamisel kasuta selleks ette nähtud koormarihma

Enne sõidu alustamist peab koorma mõistagi kinnitama, vastasel juhul võid enda äsja soetatud murutraktori, kodumasina või kipsplaadi leida hoopiski poe nurga tagant. Haagisele laaditud koorem peab olema korralikult kinnitatud, et vältida selle liikumist transpordi ajal. 

Lahtine koorem võib muuta haagise ebastabiilseks ja mõnes olukorras isegi purustada haagise, tekitades liikluses eluohtliku olukorra.

Kobrusepp selgitab veel, et koormat ei tohi kinnitada pagasiruumist leitud saapapaelajämeduse nööri või juhtmega, vaid vastava tugevusega spetsiaalse koormarihmaga. Ta lisab, et tavaliselt on haagisel selleks ettenähtud kinnitusaasad, mille külge saab koormarihma kindlalt kinnitada.

Koorma kinnitamiseks peab kasutama spetsiaalset koormarihma, mitte pagasiruumist leitud saapapaelajämeduse nööri või juhtmega.Foto: Tiki.

“Kinnitusrihmad peavad takistama kauba liikumist pidurdades, kiirendades ja ka külgsuunas mõjuva jõu korral. Haagise koormale mõjuvad sarnased jõud nagu inimesele autoistmel.”

Samuti ei tohi koormarihmal olla kahjustusi ega sõlmi. Lahtine puistematerjal, näiteks liiv või killustik, mida rihmadega kinnitada ei saa, on soovitatav katta koormakattega.

Pikaajalise kogemusega Tiki on Baltikumi ja Skandinaavia turgudele haagiseid valmistanud üle 30 aasta. Laias valikus haagiste ja neile mõeldud lisavarustuse kohta saad lähemalt infot www.tiki.ee.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.