Auto on visuaalne toode, kuigi sageli üritatakse öelda, et tegemist on kõigest tarbeeseme ja liikumisvahendiga. Paljude sõnul on tegu sama emotsionaalse asjaga kui kingalusikas või ämber. Tunnistage – tegelikult see nii ei ole. Ja selle mõistmiseks ei pea olema absoluutselt mitte autofänn.
Kas sul lähevad silmad särama, kui keegi ütleb pöördemoment, vedrustuse geomeetria, käiguvahetuse kiirus või ülekannete arv? Ei lähe? Kõik on hästi, enamik inimesi taganeks viisaka naeratusega ukse suunas, kui automüüja nende sõnadega salongis läheneks.
Tegu on oluliste asjad inimestele, kellele autodega (kiiresti) sõitmine on elustiil, vaba aja sisustamise viis ja kirg.
Isegi leib peab silma paistma, et seda ostetaks
Kõik teised vaatavad eelkõige muid omadusi ja esmajoones disaini. Seda, milline on auto seest ja väljast, näeb isegi enne hinnasilti ja otsus hakkab juba kuju võtma. Diivan on ka ju lihtsalt istumiseks, aga sellegipoolest ei osta keegi mööblit, mis on nende arust kole.
Ostuotsus tehaksegi silmadega. Isegi leib, mis on paremini pakendatud, võib saada valituks just seetõttu. Pealispinnal võib ratsionaalsus võimutseda, aga kui alateadvusele miski ei meeldi, siis hakatakse leidma põhjuseid, miks seda mitte osta ja mõni teine on ikka parem.
Miks on vaimustava auto ehitamine nii keeruline?
Miks siis kõik ei tee vaimustavaid autosid? Tundub, et müüginumbrite ja kasumlikkuse poolest eduka auto ehitamine ongi tõeline lotomäng.
Seda, kuidas saada autole konkurentsivõimeline hind, ütleb Exceli tabel. Kuidas luua disain, mis erineks teistest, meeldiks enamikele ja ühtlasi ei kergitaks ka oluliselt hinda – see on väljakutse, milles on kerge läbi kukkuda.
Peugeot viimaste aastate kõige hämmastavam saavutus ongi see tasakaalupunkt, kus autode disain, eriti interjööris, erineb silmnähtavalt konkurentidest, aga selle tagajärjel ei ole kannatanud hinnasilt ega ka kasutatavus.
Riie on uus kunstnahk!
Peugeot 3008 GT Line varustusastmes katab salongis osaliselt pindu hall kangas, mis on geniaalne lahendus. Ilus, käe all mõnus, teistsugune ja kui vähegi loogiliselt mõelda, siis ka soodne.
Riie võikski olla uus plastik või kunstnahk. Seda saab taaskasutada, väga lihtsalt erinevaid toone kasutada ja kasvõi teha sellest turundussõnum stiilis “meie kasutame nüüd vanadest sussidest ümbertöödeldud vegankangast”.
Lülitid, mitte nupud
Järgmiseks jääb kindlasti silma keskkonsool oma nupulahendusega. Aastaid tagasi tõi Mini autodesse tagasi lülitid ehk siis mitte tasapinnalised nupud, vaid natuke mängulisema viisi funktsioone juhtida.
Peugeot on läinud sarnast teed ning muidu puutetundlikule ekraanile saab just nende nuppudega kiirelt kuvada sobiva alammenüü. Jällegi – disain ei tohi üle käia funktsionaalsusest ning säilima peab kasutusmugavus. Peugeot puhul on kõik tasakaalus, sest nupud liiguvad kergelt ja silmi ei pea teelt peaaegu eemaldamagi.
Kogu armatuurlaua disain oma voolavuses ja nurgelisuses on ühtne ja ükski element ei jäta sellist vägisi külgepoogitud tunnet. Pimedas valgustab LED-riba uksekangast täpselt nii, et tekib õdus ja veidike ulmeline meeleolu. Aga see ei karju, et “vaata siia, see on täiega metsik!”.
Digitaalmaailm avab lõputud võimalused
Täiesti eraldi lõiku väärib juhi ees asuv näidikuteplokk. Täisdigitaalsena annab see palju mänguruumi ja Peugeot on osanud selle väga hästi ära kasutada. Miks teha asju igavalt, kui saab mänguliselt ja teistmoodi.
Erinevad režiimid mitte lihtsalt ei klõpsa end ette, vaid toimub nauditav visuaalne vaatemäng ja üleminek. Kõike seda kroonib stiilne lihvitud vase toon, mis on vist kõige ilusam graafiline lahendus tänapäeva tavaautodes. Muidugi, seda visuaalset kellamängu ei tohi liiga palju vaadata, sest tähelepanu peab ikkagi teel olema.
Kui mõelda, siis see on ju puhas disaineri ja programmeerija koostöö. Vali ükskõik mis toon või lahendus – auto lõpphinda see enam ei mõjuta. Digitaalajastu ära kasutamine disainis nõuab pigem väga head stiilitunnetust, mitte sügavat rahakotti.
Kas rooli saab uuesti leiutada?
Ja lõpuks see rool. Peugeot kandilist ja väikest rooli on esmakordselt päris kummaline käes hoida. Selle eesmärk on see, et näidikuid ei peaks vaatama mitte läbi rooli, vaid üle selle.
Peale paari sõitu jääb aga väike ja kerge rool nii hästi lihasmällu, et teiste autode hiidbarankad ei suuda enam mingit emotsiooni pakkuda. Isegi nii iidse asja nagu rool on Peugeot suutnud ümber disainida ja edukalt.
Pikk lugu on kirjas, aga proovisõiduni pole veel jõutudki. See näitab, kuivõrd oluline roll on disainil. See on kas töötab või mitte ja kui töötab, siis kas ka positiivselt.
Peugeot on oma uute mudelite disainimisel teinud väga õigeid valikuid, mis kajastub ka nende autode müügiedus. Isegi, kui te ei ole autot ostmas, siis minge ja vaadake neid lahendusi nagu näitust.