Sisuturundus

Kõige erilisemad lõvid: 10 märgilisemat Peugeot mudelit läbi aegade

Ka eestlaste seas armastatud Prantsuse autofirma Peugeot tähistas äsja oma 210. sünnipäeva, kuuludes selleläbi maailma vanimate firmade hulka.

1810. aastal Jean-Pierre ning Jean-Frédéric Peugeot’ poolt asutatud ettevõte tegeles algselt metallurgiaga ning tööriistade tootmisega. Sealt edasi liiguti soola- ning kohviveskite tootmise juurde ning 1858. aastal registreeriti esmakordselt Peugeot logona lõvi, kes seisis uhkelt noole peal.

Tõelise muutuse tõi kaasa aga Armand Peugeot, kes pani aluse firma autotööstusele ning lõi Peugeot, nagu me teda täna tunneme. Sajanditepikkuse ajaloo vältel on autofirma maailmale kinkinud tõeliselt tähelepanuväärseid sõidukeid, mille rollis autoajaloo rikastamisel kahelda ei saa.

Peugeot Type 1 ja Type 2

Peugeot esimene sõiduk oli Type 1, mis töötas auru peal ning kasutas liikumiseks kahte silindrit. Kolmerattalist liikurit näidati esmakordselt 1889. aasta maailmanäitusel.

Sõiduk, mis loodi Armand Peugeot’ ning Leon Serpollet’ koostöös, oli suuteline kahekäigulise kasti toel jõudma kiiruseni 25 km/h. Rahva seas see aga erilist elevust ei tekitanud, mispärast asus Peugeot moodsatest trendidest innustatuna uurima võimalusi sisepõlemismootoriga masina loomiseks.

Pärast kohtumist sakslase Gottlieb Daimleriga ning mõningat paberitööd omandas Peugeot õigused toota Prantsusmaal Daimleri mootoreid ning paigaldada neid neljarattalistele keredele. Samal aastal tutvustas Armand maailmale eelnimetatud tehnoloogiaga mudelit Type-2, mida võis pidada tulevaste Peugeot’ autode nurgakiviks. Masina tippkiiruseks oli 18 km/h.

Peugeot 203

Ühena autotööstuse pioneeridest sai Peugeot sõidukitootmises tõsise hoo sisse, ent esimesed märkimisväärsemad muutused tulid alles pärast teist maailmasõda. Sõjajärgne Prantsusmaa vajas riigi uuesti ülesehitamiseks rattaid ning Peugeot vastas rahva nõudmistele oma mudeliga 203.

Tugevalt Ameerika autode disainist mõjutatud masin oli oma aja kohta tugev tehniline saavutus, kasutades monokokk-tüüpi šassiid, tõhusamaid mootoreid ning neljakäigulist käsikasti. Auto oli prantslaste seas tõeline müügihitt ning seda toodeti kuni 1960. aastani. Robustse auto üheks suursaavutuseks peetakse ettevõtmist, mille käigus sõideti Pariisist Kaplinna 17 päevaga.

Peugeot 205 GTI

Aastal 1983 tõi Peugeot turule pisikese ja stiilse luukpära 205, mida tabas ootamatult suur müügiedu — 15 tootmisaasta jooksul müüdi kokku enam kui 5 miljonit autot. Auto sportlik ning stiilne iseloom innustasid Peugeot’ insenere looma aga midagi veelgi erilisemat — ühe kõige kuulsama ja defineerivama kuumpärasid 205 GTI.

Auto kapoti all paiknes 1,6-liitrine 105 hj mootor, mis lennutas vaid 850 kilogrammi kaaluva putuka sajani 8,7 sekundiga.

Nii autoajakirjanikud kui ka omanikud kirjeldavad siiani GTId kui ühte kõige lõbusamat ning vahvamat kuumpäralikku kogemust üldse, mis õpetab uutele autodele sõidurõõmu kohta veel nii mõndagi.

Peugeot 205 T16

Tänav polnud ainus koht, kus 205 oma märgi tugevalt maha jättis, kaugel sellest. Rallisõprade hulgas on tugevalt au sees 1980ndate esimene pool, kui WRC-võistlusi B-grupi nime all tunti. Seal kihutanud masinad saavutasid tuntuse tänu väga võimsatele mootoritele, pöörastele pilootidele ning kehvale publikukontrollile.

Vaieldamatult on selle ajastu üheks kõige kuulsamaks autoks kuumpära 205 GTi edasiarendus T16, mis tõlgendus 347-hobujõulise, keskmootori, nutika nelikveo ning vaid 890 kilogrammi kaaluva metslasena. Akronüümi T16 taga peitusid sõnad “turbomootoriga 16”, mis tähendas 16-klapilist silindripead ning üüratusuurt turbolaadurit.

Mudel jagunes nii Evolution I kui ka Evolution II astmesse ning võitis kokku 13 MM rallit. Edukaimaks piloodiks oli Timo Salonen.

Peugeot 106 Rallye

Kuulsa 205 järglasteks kuulutatud 106 GTi mudelid saavutasid eelkäijaga sarnase kuulsuse, samaväärselt ägedad olid ka ta sõiduomadused.

Tuntud autoajakirjaniku Jeremy Clarcksoni sõnul meenutas esiveolise kuumpäraga sõitmine tagaveolise sportauto juhtimist, mis tähendas seda sorti autole tohutut komplimenti. 106 GTi tuules loodi aga mudel 106 Rallye, mis toore ja sportliku jõu asemel keskendus hoopis kergusele ning veelgi paremale juhitavusele. Vahvates toonides pakutud luukpära kaalus vaid 825 kilogrammi.

Olematu kaal, pisike pöördealdis süda ning täpne šassii lubasid väikest luukpära kurvilistel teedel juhtida unustamatu emotsiooniga. Sarnaselt paljudele teistele kiiretele lõvidele läbis ka Rallye mudeliuuenduse, mis tõstis võimsust ning lisas isikupära.

Peugeot 905 Evo

Peugeot triumfid autospordis ei piirdunud ainult rallimaailmaga. Nimelt eksisteeris peamiselt kaheksakümnendatel veel C-grupi võistlussari, mis pani maailma kõige kiirematel ringradadel võistlema ülivõimsad sportautod.

Masinad olid keskmootoriga, ülikerged, kolossaalsete jõunumbrite ning aerodünaamiliste lahendustega. Kiirematel radadel tabati isegi 400 km/h tunnikiiruseid. Peugeot’ väljundiks sarjas osalemiseks oli mudel 905 Evo, mis lennutas oma süsinik-monokokk-keret edasi huilgava vabalthingava 3,5-liitrise V10 mootoriga. 700-hobujõuline ning 750 kilogrammi kaaluv rajarelv napsas endale aastatel 1992/1993 esikohad kuulsatel Le Mansi kestvussõitudel.

Huvitav on teada, et auto arenduse taga peitus sama mees, kes disainis ka mäkketõusuks loodud 205 T16 mudeli.

Peugeot 504

Kui mäletate hiljuti näidatud ülistiilset Peugeot e-Legendi, siis tasub meelde tuletada masinat, millest ideeauto loomisel inspiratsiooni ammutati — Peugeot 504.

1968. aastal tutvustatud auto oli eelkäijaks tänapäeval toodetavale 508-le ning sellele sarnaselt kubises ka 504 omal ajal väga uuenduslikust tehnoloogiast. Stiilsed tagaveolised autod olid laia mootorivalikuga ning kasutasid väga vastupidavat veermikku, millest andis tunnistust rohke osalemine mitmetel kestvusrallidel.

Robustset ning töökindlat autot toodeti maailmas isegi siis, kui Peugeot tehastes oli ametlik tootmine lõppenud. Viimased 504-d väljusid konveierilt aastal 2006.

Peugeot RCZ R

Peugeot RCZ on üks omapärase välimusega ning stiilne kupee, mis on silma jäänud ka disainiauhindade jagamisel. Autot hakati tootma 2010. aastal ning kolm aastat hiljem väljus sama kere nahas tollal kõige võimsam Peugeot’ seeriaauto üldse.

Nullist sajani alla kuue sekundi ning tippkiirus 250 km/h said võimalikuks tänu 1,6-liitrisele turbomootorile, mille ehitamisel kasutati näiteks tugevdatud mootoriplokki ja spetsiaalseid Le Mansi kogemuste põhjal valmistatud Mahle kolbe.

Juhitavus toimetati kätte suurte 380 mm piduritega, madalama kõrguse, laiema rööpe ning Torseni piiratud libisemisega diferentsiaali abil. Tegu oli tõsise sõitja autoga.

Peugeot 3008

Erinevalt enamikest siinses nimekirjas mainitud autodest ei oma 3008 just eriti sportlikku tausta, ent on see-eest firma jaoks tänasel päeval üks tähtsamaid sõidukeid.

Teadagi defineerib moodsat autoturgu linnamaasturite populaarsus ning 3008 on just see masin, millega Peugeot enam kui kümme aastat tagasi seda turgu vallutama asus. Tulemuseks on nüüdseks kolmandasse põlvkonda sisenev müügihitt, mis on võitnud enam kui 65 erinevat auhinda.

3008 kõige iseloomulikumateks omadusteks peetakse unikaalset i-Cockpit salongilahendust, praktilisust ning ohutust. Peatselt jõuab müügile ka võimsam, 300-hobujõuline ja nelikveoline Hybrid4 hübriidversioon.

Peugeot 508 PSE

Tänapäeva Peugeot’ mudelite tehnoloogia, disaini ning mõtteviisi ülimaks väljenduseks on sportauto 508 PSE. Autot viib edasi hübriidajamiga 1,6-liitrine turbomootor, mis koostöös elektriga saadab kõikidesse ratastesse 360 hobujõudu ning 520 Nm pöördemomenti.

Tavalise 508-ga võrreldes on PSE madalam, kangemate piduritega, sportlikuma vedrustusega ning väga erilise välimusega. PSE suudab ainult elektri peal sõita 42 kilomeetrit.

Nullist sajani sprinditakse 5,2 sekundiga ning kogu jõudluse juures peetakse silmas ka tõhusust ja kütusesäästlikkust, millele aitab kaasa hoolikalt välja töötatud Hybrid-sõidurežiim. Keskmiseks kuluks on WLTP standardite järgi 2 l / 100 km kohta.

Oled sa GEENIUS, RIKAS või PRO? Vali sobiv tellimus siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.