Õlitaseme kontrollimisega venitamine ei ole pikemas perspektiivis sugugi hea mõte.Foto: Shutterstock

Pole haruldane, kui autoremondi töökojast tellitakse mootori kapitaalremont või asendamine. Kui auto mootor lõpetab töö või pole enam töökindel, läheb parandamine maksma tuhandeid eurosid ja häirib igapäevaelu tihti vähemalt nädala või kauemgi.

Tõsiasi on, et peaaegu kõik suuremad mootoriremondi tööd tuleb ette võtta seetõttu, et määrdeainet pole olnud piisavalt ja see omakorda juhtub, kui ignoreeritakse õigeagseid hooldustöid.

Uuemate autode õlivahetusintervallid on tavaliselt pikemad kui aastaid tagasi tehtud autodel. Auto omanikuna vastutate aga auto korras hoidmise eest õlivahetuseintervallide vahel. Üks ülesannetest on mootoriõli olemasolu perioodiline kontrollimine. Selgitame, miks on vaja seda teha.

Miks on oluline kontrollida mootoriõli taset?

Kui küsite kelleltki, miks on vaja mootoriõli, on vastus enamasti, et tagada tuleb määrde tagamisega. Nii see ongi ja õli olemasolu tagab, et kolvigrupp saab piisavalt “määritud”. Kuid see on vaid üks ülesannetest, mida õli täidab.

Lisaks määrde tagamisele, teeb mootoriõli järgmist.

  • Määrib mootori sisemisi komponente. Kõik mootoriõlid sisaldavad lisaaineid ja vahendeid, mis on mõeldud sisemiste komponentide külge jäävate osakeste kinni püüdmiseks ja eemale juhtimiseks. Osakesed satuvad õliga filtrisse ja talletuvad seal.
  • Vähendab karteris hõõrdumist. Mõelge silindri sees olevale kolvile. Ilma õlita kraabivad kolvirõngad vastu silindri seina ja hõõrdumine nõuab selle ületamise jaoks täiendavat energiat. Õli tagab hõõrdumise vähendamiseks mikroskoopilise barjääri metallosade vahel.
  • Väldib metallosade korrosiooni. Mootori sees olev kõrge kuumusega keskkond võib jahtumisel tekitada karterisse niiskustilkasid kondenseerumise tagajärjel. Ilma mootori sisekülgedel oleva õlikatteta moodustuks rooste ja tekiks auk.
  • Jahutab mootorit. Enamikul autodel on eraldiseisev mootoriõli jahuti. Õli pumpamisel läbi mootori ja õlijahuti, suudab viimane tagada kuni 40% mootori jahutusest, vähendades oluliselt selle töötemperatuuri.

Mootoris pole sellist asja nagu täiuslik tihend. Kolvirõngad lasevad läbi mikroskoopilisi õlikoguseid, mis seejärel põletatakse ära põlemiskambris. Õlivanni tihendis ja muudes tihendites esineb vähesel määral lekkimist, mis on normaalne. Lisaks, auto vananedes kasvab tavaliselt ka õlikulu.

On võimalik, et mootori õlitase on madal, ilma et te seda teaks, mistõttu on soovitatav õlitaset perioodiliselt kontrollida.

Kui tihti peaks õlitaset kontrollima?

Õlitaset on soovitatav kontrollida umbes kahe või kolme nädala tagant, välja arvatud juhul, kui sõidate autoga väga palju. Sellisel juhul tuleb ka õlitaset kontrollida sagedamine.

See tähendab, et keskmiselt iga tankimiskorra ajal peaksite veenduma, et õli ja ka muid vedelikke (nt jahutusvedelik, pidurivedelik ja klaasipesuvedelik) oleks vajalikul hulgal. Samuti soovitavad autotootjad kontrollida auto rehvirõhku, tulesid ja vaadata auto võimalike kahjustuste suhtes üle.

Kas keskmine juht kavatseb seda kontrolli teha iga kord, kui külastab bensiinijaama? See on äärmiselt ebatõenäoline. Niisiis, kui tihti peaksite kontrollima mootoriõli taset?

Sõltumata sellest, kas sõidate viimase seeria BMWvõi vanema Peugeot’iga, tuleks õlitaset kontrollida vähemalt iga kuu. Mõnes sõidukis, sealhulgas vanemates BMW-des, loetakse tavaliseks õlikuluks 1 liiter 1000 km kohta ja seda on kuu aja jooksul suhteliselt lihtne jälgida. Võimalik, et peate tavapärastes tingimustes lisama liitri õli iga kahe kütusepaagi järel. Teiste autotootjate jaoks võib tavaline õlikulu olla tunduvalt väiksem, kuid probleeme võib esineda ja seetõttu tuleb jälgida õlitaset ka korraliste hoolduste vahel.

Tõsi, mõned sõidukid jälgivad õli olemasolu elektrooniliselt. Õlimõõte varda väljatõmbamise asemel saate õlitaset kontrollida, kui kerite näidikute klastri infokuvasid ja leiate üles õlitaseme näidu.

Mis võib juhtuda, kui jätta õlikontroll tegemata?

Võib olla olete kütuse tankimisel ajal õli kontrollimiseks liiga väsinud või unustate selle lihtsalt ära. Enamiku korralikult töötavate autode puhul ei ole sellel tõenäoliselt mingeid tagajärgi. Erandiks on see, kui sõiduki vajab õlivahetust harvemini, näiteks iga 15 000 km järel.

Enamiku autode puhul võib mitu kuud õli kontrollimata jätmine põhjustada probleemide ilmnemist. Nendeks võib olla:

  • mootorist kostuv “koputamine” tühikäigul;
  • mootori kõrgema töötemperatuur;
  • suurem kütusekulu;
  • suurem mootori kulumine, mille tõttu põletatakse rohkem õli;
  • potentsiaalselt kulukad remonditööd.

Vedelike kontrollimisel tasub olla hoolas, eriti mootoriõli osas. On naiivne arvata, et iga tankimise ajal vaadatakse üle ka õlitase. Püüdke siiski õli kontrollida vähemalt kord kuus või nii tihti kui võimalik. Selle intervalli pikemaks venitamine ei ole pikas perspektiivis hea mõte.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.