Kuidas elektriautot kodus turvaliselt laadida? 

Ensto One Home kodulaadijad on vastupidavad ja kõrgeima vandaalikindlustuklassiga. Foto: www.ensto.com

Taas on teemaks särtsuautode laadimine.

Täiselektriautode ja pistikhübriidide arv Eestis kasvab pidevalt. 2022. aastal lisandus sadu uusi ja kasutatud laetavaid autosid ja tänavu on oodata veel kiiremat tõusutrendi. Äsja kuulutati välja uued toetusmeetmed elektrisõidukite soetamiseks. Autode valik täieneb pidevalt, müügile saabuvad järjest uued mõistlikus hinnaklassis sõidukid. Küsimusi tekib palju: kuidas laadida, kas minu autole sobib, missugusest pistikupesast? 

Nii pöörduvadki paljud kodanikud üha sagedamini meie poole küsimustega – kuidas korraldada laadimist nii uute kui vanemate majade juures ja missugune oleks sobivaim tehniline lahendus? Täna räägimegi sellest, millised kodused laadimislahendused on võimalikud.

KKK

Niisiis, oled võtnud vastu tähtsa otsuse: perre on saabumas uus liige – elektriauto! Kohe hakkab mõte liikuma selles suunas, kus teda laadida saab ja missuguseid ettevalmistusi selleks on vaja teha. Põhilised küsimused sellega seoses:

  •    Kuhu saab laadimiskoha paigaldada?
  •    Kui palju see hakkab elektrit tarbima?
  •    Mis vahe on erinevatel laadimisseadmetel?
  •    Kes paigaldab ja kui palju kõik kokku maksma läheb?

Alustama peaks aga sellest, kui palju kodu elektripaigaldises on kõikidest muudest elektritarbijatest (st seadmetest) üle jäävat vaba võimsust, sest ainult seda saab kasutada autode laadimiseks. Igapäevased elumugavused ei tohi kuidagi kannatada sel ajal, kui autot laetakse. Enamasti on siinjuures abi elektriprojekteerija kaasamisest.

Kuhu ja kuidas paigaldada?

Laadimisseadmeid on seina- ja maapaigaldusega. Esimesed on hinna poolest soodsamad ning lihtsamad paika panna. Kodulaadijad on üldjuhul seinapaigaldusega, kuid neid saab soovi korral vastava posti abil ka majast eemale paigaldada. Selline paigaldus on küll veidi kallim (toitekaabli viimine majast eemale maa alt), kuid võimaldab laadimiskoha paigutada täpselt sinna, kuhu vaja.

Elektriauto laadimispunkt Tallinnas, Kivinuka tänaval

Aga kui elektrivõimsust autode laadimiseks ei ole piisavalt?

Uusi maju projekteerides juba osatakse arvestada laadimiskoha valmidusega ning planeeritakse selleks piisavalt võimsust. Suuremad probleemid tekivad majadega, mille elektrisüsteemis ei ole auto laadimiseks mingit varu. Kuidas sel juhul toimida – kas laadimiskoht jääbki välja ehitamata? Asi ei ole siiski nii hull.

Uued Ensto kodulaadimisseadmed on varustatud dünaamilise laadimiskoormuse juhtimise (DLM) valmidusega, mis võimaldab automaatselt piirata laadimiseks antavat voolu, kui kinnistu teised elektriseadmed on töös. Hiljem õhtul ja öösel, kui tarbimine väheneb, saab ka laadimiseks rohkem voolu anda. Juhtimine toimub läbi täiendava DLM-arvesti.

See on teema, mis tuleb laadimiskohta kavandades hoolikalt läbi mõelda! Koduses majapidamises ei ole üldjuhul ühtegi teist nii suure püsikoormusega elektritarbijat kui täisvõimsusel tundide kaupa laetav elektrisõiduk. Väga täpselt tuleb välja arvestada vajalike toitejuhtmete diameeter, nende paigutus, ühendused jne. Ärgem unustagem, et auto laadimine peab olema igal ajahetkel turvaline nii meie endi, auto kui ka kodumaja jaoks.

Missugused laadimisseadmed koju sobivad?

Kõiki elektriautosid saab laadida ühefaasilise, osasid ka kolmefaasilise vooluga. Sel juhul on laadimiskiiruses ja -võimsuses kolmekordne vahe. Tuleb aga meeles pidada, et ühefaasilise laadimisega auto (pistikhübriidid ja osa täiselektriautosid) ühendamine kolmefaasilise laadijaga ei anna mingit efekti – laadimiskiirus on ikka sama. 

Samuti on kasulik teada, et enamik täiselektriautosid suudab vastu võtta kuni 11 kW (st 3*16 A), seega pole mingit vajadust nende jaoks koju paigaldada 22 kW laadijat – kiiremini ikka ei saa. Seega tuleks enne kodulaadijat auto välja valida ja ära tellida. 

Ensto One Home sarja kodulaadijaid toodetakse nelja tüüpi: 1-faasilised 16 A (3,6 kW) ja 32 A (7,2 kW) ning 3-faasilised 16 A (11 kW) ja 32 A (22 kW). Iga laetava auto tüübi jaoks leidub sobiv!

Kui elektriauto kasutaja päevane läbisõit ei ületa mitutsadat kilomeetrit, siis jõuab auto aku ka ühefaasilisest laadijast hommikuks täis laadida.

Kõik kirjeldatud laadijad on Eesti vahelduvas ilmastikus vastupidavad ning kõrgeima vandaalikindlusklassiga. Nad sisaldavad vajalikke kaitseseadmeid (rikkevoolukaitse, kaitseautomaat, alalisvoolu lekkevoolu tuvastus jne). Ensto laadimisseadmed on välja töötatud Soomes, arvestades põhjamaade nõudlikku kliimat, ning neid toodetakse Eestis Keilas.

Aga laadimispistikud on ju erinevad?

Kodus laadides ei pea muretsema palju räägitud laadimisjuhtme otsas ja auto küljes oleva pistikühenduse kokkusobivuse pärast. Kõik täna müüdavad elektriautod kasutavad ühtset Type 2 pistikühendust, sõltumata sellest, kas tegu on 1-faasilise või 3-faasilise laadimisega autoga. Pistikliide on ikka ühesugune ja sobib igal juhul.

Kodulaadijad tarnitakse koos laadimiskaabliga, seega pole koju jõudes vaja hakata pagasiruumist kaablit välja otsima. See on juba laadija küljes ootel.

Kas tavalisest pistikupesast ei või autot laadida?

See on üks tüüpilisemaid küsimusi! Lühike vastus on, et nii ja naa. Kui on uus ja korralik pesa, uue ja korraliku toitejuhtmega otse kilbist eraldi kaitseautomaadi kaudu, siis hädapärast ju võib ka. Aga arvestada tuleb, et see on väga, väga aeglane laadimine!

Autotootjad on niisuguse laadimise puhul piiranud laadimisvoolu 9-10 amprini, sõltumata pistikupesast (1- või 3-faasiline), ja rohkem sealt kätte ei saa. See aga tähendab, et kui tulla laadimiskohta õhtul pärast pikemat sõitu tühja akuga, siis hommikuks see kindlasti täis laetud ei saa. Seega tuleb järgmiste päevade sõidud hoolikalt ette planeerida.

Igal juhul on mõistlikum kohe alguses panna koju õige kodulaadija, mis tagab maksimaalse laadimisvõimekuse, mida teie auto ja/või kodune elektrivõrk turvaliselt võimaldab.

Ensto One Home kodulaadijaid on võimalik jälgida ja juhtida läbi mobiilirakenduse

Kuidas neid laadijaid distantsilt juhtida saab?

Elame nutiajastul ja paljud soovivad kogu elu elada läbi telefoni. Tulles vastu elektriauto sõpradele, on ka Ensto One Home lihtsaid kodulaadijaid võimalik jälgida ja juhtida läbi vastava mobiilirakenduse. Muu hulgas saab sealtkaudu piirata laadimisvoolu, lubada laadija kasutamist ainult selle telefoni omanikule (et naabrimees ei saaks salaja tulla laadima!), vaadata tarbitud laadimisenergiat jms.

Lisaks sellele saab uusi kodulaadijaid juhtida ka mõne välise lülitusseadme (nt taimeri vms) või koguni koduautomaatika kaudu. Selleks on laadijatel nüüd olemas vastavad lisakontaktid.

Kust sellise laadimispunkti osta saab ja kes selle paika paneb?

Kodulaadijaid pakuvad paljud elektrikaupade hulgimüüjad, samuti selle valdkonna erilahenduste ettevõtted. Kindlasti ei soovita tellida autolaadijat veebi kaudu kuskilt kaugelt maalt tundmatult tootjalt, ehkki see võib hinna poolest ju üsna ahvatlev tunduda. Autot me ju ei telli niimoodi…

Kodulaadija paigaldamine on jõukohane igale pädevale elektrikule. Ensto kodulaadijad on varustatud täpsete paigaldusjuhenditega. Kõige kriitilisem teema ongi seotud võimaliku ülekoormusega koduses elektrisüsteemis, millest oli juba juttu.

Kokkuvõtteks

Elektriautode laadimine kodus ei ole raketiteadus. See on igapäevaelu osa kõigil neil, kes on hankinud endale pereliikmeks kaasaegse keskkonnasõbraliku elektriauto. Oluline on kodune laadimislahendus rahulikult läbi mõelda ja konsulteerida tootjate ning projekteerijatega, et hiljem oleks tagatud  kindel ja muretu laadimine.

 Vaata Ensto Building Systems poolt pakutavate lahenduste kohta rohkem infot siit.

Andres Meresmaa

Ensto Building Systems turundus- ja müügijuht

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.