Sisuturundus

Kuidas tuua inimene tehnoloogia abil liikuvuse keskmesse? Lahendusi otsitakse Tallinnas peagi algaval konverentsil “Targalt edasi”

ITS Estonia võrgustiku tegevjuht Maarja Rannama.Foto: Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liit

Kuidas kasutada meie teadmisi ja ressursse targalt, et meie liikuvuspilt kümnekonna aasta pärast oleks säästev, ohutu, mugav ja rahuldaks meie kõigi vajadusi? Kuidas minna targalt edasi? 

Need on vaid mõned küsimused, millele hakatakse vastuseid otsima ITS Estonia ja TalTechi korraldataval nutika liikuvuse konverentsil “Targalt edasi”. Just selleks on kokku kutsutud otsustajad ja suure pildi nägijad, kes oskavad välja töötada ja ellu viia lahendusi. 

Meie liikuvuspilt on täna oluliselt teistsugune kui kümmekond aastat tagasi. Paraku peame liikuma sellisel taristul, mida kavandati paarkümmend aastat tagasi. Siis olid teised probleemid- mõeldi kõige rohkem sellele, kuidas kiire autostumise tingimuses autodele rohkem ruumi teha. Aga meil polnud veel aimugi sellest, milliseks võiks kujuneda liikuvuspilt 21 sajandi 20ndatel, mil tänavatel on palju uusi liikumisviise, meie liikuvuse prioriteedid on oluliselt muutunud ning meie keskkonnateadlikkus märkimisväärselt kasvanud. 

Lisaks on tehnoloogia ning ärimudelite arengus toimunud murrangulised muutused. Nutika taristu areng, suurandmed, tehisintellekt ning teised uuenduslikud tehnoloogiad võimaldavad meil üha rohkem teha efektiivsemaid, keskkonnasäästlikumaid ning targemaid otsuseid. Üha rohkem hakkavad majanduses domineerima digitaalsetel tehnoloogiatel põhinevad ärimudelid (nt Bolt), mille fookuses on liikuvuse muutmine kliendi vajadustele paremini vastavaks, mugavamaks ning kiiremaks.

Aga kõik see on toonud muuhulgas kaasa ka vastuolud liikuvuse käsitluses ja sellest tulenevalt ka nägemused sellest, kuidas edasi.

25. jaanuaril Tallinnas toimuval konverentsil arutavad teadlased ja praktikud, kuidas transport ja liikuvus vastaks paremini liiklejate tegelikele vajadustele kasutades uusimaid tehnoloogiad. 

Konverentsil visatakse õhku küsimused: 

  • Kuidas me tegelikult jõuame kliimaeesmärkideni transpordis ja mida peab täna selleks ära tegema?
  • Millised on praktilised kogemused ja tulevik kestliku linna liikuvuse kujundamisel?
  • Elektritõukerattad – oht või võimalus?
  • Kuidas päästa linnade liikuvus ning kuidas saab tehnoloogia siin aidata?
  • Asfalt või tehnoloogia? Kuidas parandada liikuvust vähenevate ressursside tingimustes?
  • Kas elu on võimalik maal ilma isikliku sõiduautota?
  • Autokesksest liikuvusest inimesekeskseks – kas, kuidas ja millal?

ITS Estonia võrgustiku tegevjuhi Maarja Rannama sõnul on transpordi- ja liikuvussektoril ees väga suured väljakutsed – kuidas jõuda kliimaeesmärkideni, tagada energiakriisi tingimustes liikuvusteenuste kättesaadavus kõigile ja muuta linnaruum inimsõbralikumaks, et nimetada neist vaid mõnda. 

“Tunnustatud digiriigina on meil võimalus kasutada oma kogemusi ja võimalusi ning muuta tehnoloogia abil ka liikuvust. Näiteks peaks igal inimesel olema õigus ja võimalus liikuda punktist A punkti B mugavalt, turvaliselt ning efektiivselt ka ilma isikliku sõiduautota,” sõnab Rannama. 

Kõige selle eelduseks on tema kinnitusel väga tihe ning avatud koostöö era- ja avaliku sektori ning teadusasutuste vahel. “See ongi põhjuseks, miks valdkonna arvamusliidrid ning poliitikud kokku toome.“ 

TalTechi logistika ja transpordi teaduskeskuse juht Dago Antov leiab, et linnade traditsiooniline liikuvussüsteem on üks suurimaid elukvaliteeti mõjutavaid tegureid, põhjustades õhukvaliteedi halvenemist, ebaratsionaalset linnaruumi kasutust ja ebaturvalist liiklust. 

„Nutikad liikuvuslahendused on üheks alternatiiviks, mis lubab meie traditsioonilist liikumissüsteemi ümber kujundada. Tark linn ei pea enam reageerima liiklusprobleemidele tänavate ja teede juurde ehitamisega,” sõnab Antov. Ta lisab, et pigem otsitakse uusi võimalusi, et kasutada efektiivsemalt ära linnade juba loodud taristut. “Nutika liikuvuse idee kaasab kõiki liikumisviise: jalg- või tõukeratas, raudtee, tramm, takso, autod, kõndimine.“

Ettevõtte Traffest tegevjuhi Viljar Nurme sõnul on liikuvuse valdkond olnud viimasel aastakümnel suures muutumises. “Jätkuv autostumine, uued liikumisviisid, pandeemia mõju, püüdlus inimkesksema ja keskkonnasäästlikuma eluviisi poole on mõned märksõnad, mis seda ajastut ja ka tänast olukorda iseloomustavad. Kohati tundub, et liikuvusest kõnelejad on justkui erineval pool rindejoont, kus põrkuvad varasemad traditsioonilised ja kaasaegsemad uuenduslikud mõtteviisid,” selgitab Nurme. Ta lisab, et liikuvusele pühendatud konverents annab võimaluse erinevaid seisukohti üksteisele lähendada ja leida rohkem ühisosa, et targalt koos edasi liikuda.

Konverentsi avab majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kantsler Ahti Kuningas. Sõna saavad ka Transpordiameti peadirektor Priit Sauk, Tallinna ja Tartu abilinnapead Tanel Kiik ning Raimond Tamm, Kõu Grupi tegevjuht Kristjan Maruste ning paljud teised avaliku ja erasektori arvamusliidrid. 

Päeva lõpetab valimisdebatt teemal „Autokesksest liikuvusest inimesekeskseks – kas, kuidas ja millal?”, kus erinevaid erakondi on esindamas Mart Võrklaev (Reformierakond), Erki Savisaar (Keskerakond), Madle Lippus (Sotsiaaldemokraadid) ja teised. 

Konverentsi modereerib Rasmus Kagge.  

Konverentsi programm ja registreerumine: https://taltech.ee/targaltedasi

Konverentsi koostööpartner on nutikat transporditaristut pakkuv Traffest OÜ. 

ITS Estonia on Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liidu (ITL) initsiatiivil ning koordineerimisel tegutsev nutika liikuvuse koostööplatvorm, kuhu on kaasatud valdkonna osapooled nii avalikust kui ka erasektorist. 

Konverentsi läbiviimist toetab Euroopa Regionaalarengu Fond projekti „Eesti IKT Klaster“ raames. 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.