Millal lamell, millal naast? Mainekas Eesti rehvimüüja selgitab miinuseid ja plusse

Kas valida naast või lamell? FS tegevjuht Kalev Kaasik annab nõu.Foto: FS

Talv läheneb ja auto omanikud on taas dilemma ees – kas sel hooajal sõita naastu või lamelliga? 

“Lamell “üllatab” vähem – valid sobiva sõidukiiruse ja pidamine on üsna etteaimatav,” ütleb rehvide müügi ja vahetusega tegeleva ettevõtte FS tegevjuht Kalev Kaasik, kes on sellel alal tegutsenud juba üle kahekümne aasta. “Naast ei ole nii stabiilne ja sõltub väga palju sellest, kus sõidetakse.”

Spetsialist selgitab, kes võiksid eelistada naastu ja kes lamelli. 

Sageli jäetakse talverehvide vahetus viimasele minutile, kuna kardetakse, et naastud kuluvad muidu enne talve maha – kas sellel hirmul on alust? 

Ei ole vahet, kas naastrehv läheb alla kuu varem või mitte. Rehv kulub nagunii – see on puhas kuludetail! Linnainimene sõidab enamiku ajast asfaldil ja aeg, mil naastrehv asfalti ei puuduta, on Eesti oludes tegelikult vaid mõni nädal. Kui ööpäeva keskmine temperatuur jääb alla kuue kraadi, on naastrehvi alla panek juba õigustatud. Kes sõidavad sageli pikki otsi, ja just varahommikul või õhtul hilja, kui on kiilasjää oht, võiksid aga juba praegu rehvid ära vahetada. 

Siit aga küsimus – kas linnainimesel on üldse mõtet naastudega sõita? 

Naastu eelis on linnasõidul üsna marginaalne. Kui siis ainult ekstreemsed ilmastikuolud, mida esineb võib-olla mõni nädal kogu talveperioodil. Kinnisõidetud lumi, jää, fooriesised … Need on peamised kohad, kus naastul on mõnes olukorras eelis. Aga kogenud autojuht saab ka seal lamelliga hakkama! 

Kui peamiselt sõidetakse linnas, tasub igal juhul kvaliteetset lamelli eelistada – see on vaiksem ja mõnel brändil on pidavus sama hea kui naastul või vaat et paremgi. 

Kui rääkida talvest, siis millal on naastul eelis, millal lamellil? 

Lamell “üllatab” vähem – valid sobiva sõidukiiruse ja pidamine on üsna etteaimatav. Naast ei ole nii stabiilne ja sõltub väga palju sellest, kus sõidetakse. Näiteks märjal asfaldil on see päris libe ja jääb kohati isegi suverehvile alla. Jääl on jällegi naastul lamelli ees eelis. Kui tee on lihtsalt lumine, on naast ja lamell võrdsed. Naastu eelis on näiteks siis, kui jää peal on vesi. 

Turul olevad lamellid jagunevad kaheks, Kesk-Euroopa ja Põhja-Euroopa omad – mida meie eelistama peaksime ja miks? 

Kindlasti Põhja-Euroopa lamelli! Kesk-Euroopa lamellid on kõvema seguga ja sobivad kasutamiseks vaid kuni viie miinuskraadiga – peale seda on need juba kivikõvad ja pidamine üsna kehv. Põhja-Euroopa lamellid on pehmema seguga ja sobivad just meie kliimasse – naastule need enamikes oludes alla ei jää! 

Rehvivalik on turul suur. Tooge välja mõned head talverehvid nii soodsamast kui kallimast hinnaklassist. 

Eks enamasti on rehvide rehv muidugi Michelin, kuid ka Pirelli on väga hea hinna-kvaliteedi suhtega valik. Taskukohasema hinnaga on näiteks Sailun, mille kohta ei saa ühtegi halba sõna öelda. Keskmise hinnaklassi ülemisest otsast tooksin esile Hankooki ja GoodYeari. Selliste brändidega alt ei lähe. 

Miks osta rehvid just FS e-poest? 

  • Suur valik rehve igas hinnaklassis. FS e-poest leiab iga auto omanik sobivad rehvid. Vajadusel on abiks nende spetsialistid. 
  • Iga rehvimõõdu juures kasulikud soovitused. Suures rehvivalikus aitavad navigeerida FS soovitused. Näiteks siin on näha 205/55/16 soovitused. Need ei ole pandud hinna ega brändi järgi, vaid valitud hoolega, lähtudes parimast hinna-kvaliteedi suhtest ja kogemustest. 
  • Tasuta rehvide hoiustamine. Tellides rehvid ja rehvivahetuse FSist, on rehvide hoiustamine kuni broneeritud rehvivahetusajani tasuta. Ei mingit peavalu, kus rehve seni hoida. 
  • Mugav broneerimissüsteem. Aja rehvivahetuseks saad mugavalt broneerida siin
  • Säästa rehvivahetuselt. Tellides rehvid FS e-poest ja valides juurde rehvivahetuse, on rehvivahetus 20 protsenti soodsam. 

Allikas: FS 

Lamelliga teadupärast sõidetakse ka aastaringi. Kas see on okei või pigem tuleks suvel sõita suverehviga ja talvel talverehviga? 

Ma soovitan alati, et suve- ja talverehv võiks olla eraldi. Põhja-Euroopa rehvisegu on niivõrd pehme, et kui asfaldi temperatuur tõuseb üle 15 kraadi, on see üpris lödi ja ei paku enam nii head roolitunnetust – see on ikka külma ilma rehv! 

Tean ka neid, kes sõidavad lamelliga aastaringselt, peamiselt on argumendiks ajakulu, kuna üks rehvivahetus jääb ära. Kui kasutada lamelli aastaringselt, siis kindlasti mitte üle aasta, palju sõltub muidugi ka läbisõidust. Sügisel ostetud lamellid on uueks sügiseks väga kulunud ja vajavad vahetust. Ja mida soojem suvi, seda kiiremini rehv kulub. 

Mida ütleksite neile, kes sõidavad peamiselt linnas, kuid on siiski kahevahel – osta naast või lamell? 

Lamelliga on stressi vähem. Näiteks kevadel, kui lumi hakkab sulama, ei pea mõtlema, kas vahetada rehvid ära või on veel liiga vara, uus lumi võib maha tulla. On olnud juhuseid, et kevadel vahetatakse naastud suverehvi vastu ja siis on lumi tulnud uuesti maha ja rehvid tagasi vahetatud. See kõik on raha- ja ajakulu! Ka sügisel on asi lihtsam – juba oktoobri alguses võib suverehvid julgelt lamelli vastu vahetada ja pole vaja muretseda, millal talv sel aastal tuleb. 

Naast on põhjendatud, kui elad piirkonnas, kus teehooldus on kehv või sõidad sageli pikki otsi, just varahommikul/hilisõhtul. Muul juhul on lamell igati turvaline valik. 

Broneeri mugavalt aeg rehvivahetuseks siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.