Nissan X-Traili veosüsteem e-POWER mõtleb juhiga kaasa

Elektriline tulevik saabub, selles pole kahtlust. Aga see ei tule nii ühemõtteliselt nagu traditsioonilise elektriauto entusiastid veendunult lubasid. Praktika osutus oodatust keerulisemaks ja tuli hakata välja mõtlema lahendusi, mida algses plaanis polnud.

Pikad laadimisajad ja laadimispunktide vähesus oli ja on endiselt tõsine murekoht, mis suunab elektrisõidukite tehnilisi lahendusi otsima mujalt kui otseselt vooluvõrgust.

e-POWER vabastab laadimispunktides ootamisest

Nissani e-POWER on selline tehnoloogia, mis vabastab juhi laadimispunktides ootamisest ja üleüldse neist sõltumisest.

Elekter tehakse valmis kohapeal, otse autos. Ja kui te tahate küsida, kas see on ikka ratsionaalne, siis jah, on. Iga samm kütusekulu vähendamise suunas on õige samm.

e-POWERi süsteem kasutab vedelkütust elektri tootmiseks ratsionaalselt ja parimal võimalikul viisil.

Kuidas süsteem töötab?

Selgitame alustuseks, kuidas e-POWERi süsteem töötab.

Uue X-Traili e-POWERi süsteem koosneb suure väljundvõimsusega akust ja jõuseadmest, mis on integreeritud muutuva surveastmega 1,5-liitrise bensiinimootori, jõugeneraatori, inverteri ja 150 kW (204 hj) eesmise elektrimootoriga.

Praktikas tähendab selline skeem, et rattad saavad veojõu ainult elektrimootorilt. Valate paaki bensiini, aga sõidete elektriliselt. Sellise veosüsteemiga kiirendab Nissan X-Trail loomulikult nagu klassikaline elektriauto – kiirendus on ühtlane ja lineaarne. See teeb näiteks möödasõidud sujuvaks ja kergeks.

Kuna bensiinimootor ei pea kiirendades tegema rohkem tööd, saab ta alati töötada kõige efektiivsemas pööretevahemikus. See omakorda tähendab, et kütusekulu on umbes 1 liitri võrra väiksem võrreldes kuluga, mis oleks traditsioonilisel viisil bensiinimootoriga rattaid ringi ajades.

Linnas võib kulu olla isegi kolmandiku võrra väiksem, sest aeglustades ja pidurdades laetakse elektrimootorilt akut tagasi.  

Säästlikkus on ühendatud sõiduelamusega

Samas, Nissani insenerid ei keskendunud ainult kütusesäästule – sääst ei olnud esmane ja ainus prioriteet. Eesmärk oli ühendada säästlikkus võimalikult vahetu ja dünaamilise sõiduelamusega. Et sõidutunne oleks nagu elektriautoga. Ja nii see ongi, Nissan X-Trail on käitumiselt stiilipuhas elektriauto, ainult et te pääsete laadimispunktides seismisest.

Aku mahtuvus on 2,1 kWh, see on sihipäraselt hoitud väike, et auto hind oleks kättesaadav ning et ka auto kaal püsiks väike. e-POWERi süsteemiga autod ei kannata suurte akupankade raskusest tuleneva kaalutõusu käes.

e-pedal Step ehk ühe pedaali süsteem

Elektriautole kohane juhtimissüsteem saab hakkama ühe pedaaliga. Selleks arendas Nissan välja e-Pedal Step tehnoloogia.

Üldiselt võib prognoosida, et suur osa juhtidest sõidab umbes 70 protsenti ajast valdavalt linnas ja linnalähedastes piirkondades. e-Pedal Step teeb linnasõidu mugavamaks. Linnas on juhil pidevalt vaja seisma jäämiseks ja liikuma hakkamiseks jalga gaasi- ja piduripedaali vahel liigutada. See pole küll raske, aga saab ka lihtsamalt.

e-Pedal Step süsteemis piisab kiiruse tõstmiseks tavalisest gaasipedaali vajatusest, pedaali lahti lastes aga vähendate kiirust ja pidurdate. Algul võib tunduda harjumatu, aga kohanemiseks ei kulu kuigi palju aega. Süsteem on intuitiivne ja lihtne. Lisaks kohandub e-Pedal kiirusega – väiksemal kiirusel on reaktsioonid tugevamad ja suuremal kiirusel sujuvamad.

Mugavusi on veelgi

e-POWERi tehnoloogiasse on peidetud veel mitmeid mugavusi, mida esimestel sõitudel ei pruugi kohe isegi üles leida. Näiteks oskab süsteem mõelda salongivaikuse peale.

Ühtlasel liikumisel sõidetakse aku pealt elektrimootoriga ja see on vaikne liikumisviis. Kui tekib vajadus akusid bensiinimootoriga juurde laadida, kuulab süsteem teekonarustest tekkivat sõidumüra ja kui võimalik, lülitab bensiinimootori tööle alles siis, kui see paratamatu müra on juba niikuinii piisavalt suureks kasvanud.

Bensiinimootori pealt otse energia suunamine elektrimootorisse võetakse eelistatult kasutusele siis, kui sõidate mäkke või kiirendate järsult. Sellisel viisil mõtlevad nii Nissan X-Trail kui e-POWER juhiga kogu aeg kaasa, aga ei sega teda juhtimisel.

Jaapanis on e-POWER ennast juba tõestanud. See tehnoloogia on olnud seal juba mõnda aega kasutusel ja praktika näitab, et populaarseim Nissan Jaapani turul on olnud aastaid e-POWERiga Nissan Note. Küllap tõestab e-POWER ennast ka Eestis, koos Nissan X-Trailiga.

Tutvu Nissan X-Trailiga lähemalt SIIN.


Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.