Mis on ühist Soome, Saksamaa ja Ukraina presidendil? Kõik nad sõidavad eestimaise elektrijalgrattaga Ampler. Eesti saadikul Hollandis on Ampler lausa ametiauto eest.
Ainus Eestis toodetud elektriratas – Ampler – on kui hunt lambanahas. Kaugelt vaadates ei pruugigi aru saada, et ratas on elektrilise mootori ja akuga: Ampler näeb välja nagu tavaline jalgratas. “Sellel on puht praktiline väärtus: meie rattaid varastatakse vähem kui teisi elektrirattaid, sest tihti ei saa vargad aru, et need on elektriga ja väga hinnalised,” räägib Ampleri tegevjuht Kristjan Maruste. Ampleri rattad on konkurentide omadest kergemad, neid saab päriselt tõsta ja liigutada, need näevad cool’imad, lihtsamad ja lakoonilisemad välja.
Aastate jooksul on konkurents selles stilistikas märgatavalt kasvanud. Ka suurimad rattaettevõtted proovivad teha sarnaseid lahendusi. “See on selge näitaja, et tee, mis sai valitud, on väga õige ja olime ajast ees. See on kompliment oma aja otsustele,” usub Kristjan.
Kuidas teha elektrirattaid, mis ei näeks välja nagu elektrirattad?
Ampleri alguslugu ulatub ligi kümne aasta tagusesse aega. “See oli see aeg, kui esimesed elektrirattad olid just tänavatele jõudnud,” meenutab Kristjan. Ampleri asutajad Ardo, Rait ja Hannes olid suured rattafanatid. “Kahe ratta peal liikumine oli neile väga omane. Elektrirattaga sõitmine andis ägeda emotsiooni,” räägib Kristjan. Paraku olid toonased elektrirattad kohmakad, rasked ja koledad. Seepärast hakatigi välja mõtlema, kuidas teha elektrirattaid, mis ei näe välja nagu elektrirattad ja millega on mõnus sõita.
Algul oli brändi nimeks Ööbik. Esimesel aastal käis töö n-ö põlve otsas. Töökojas oli paar inimest, kes panid rattaid ükshaaval kokku ja leiutasid erinevaid lahendusi. Ettevõtte kasv sai hoo sisse 2019. aastal, kui avati pood Berliinis. Saksamaal on Euroopa suurim elektrijalgrataste turg: aastas müüakse 2,4 miljonit ratast. Kolmest asutajast kaks kolisid Berliini ja hakkasid süstemaatiliselt Saksamaa turul arenemiseks tööd tegema. Kui hakati rahvusvahelistele turgudele laienema, saadi aru, et välismaalased Ööbikut välja ei häälda. 2016. aasta hakul nimetati rattad ümber – Ööbikust sai Ampler.
Eestimaise elektriratta võib leida igast Euroopa linnast
Möödunud aasta veebruaris teatasid Kõu Mobility Group ehk Tuule, Äikese ja Comodule’i emafirma ja Ampler, et panevad leivad ühte kappi. “See juhtus sellepärast, et nii kurb oli vaadata Ampleri keerulist seisu ja hääbumist. See ei olnud pikalt ette planeeritud strateegiline otsus,” tõdes Kristjan Maruste toona taskuhäälingus “Restart”.
Omal moel olid Ampler ja Kõu Mobility seotud aga varemgi. “Alustasime Comodule’i tegevust umbes samal ajal, kui alustas Ampler. Mõlema firma asutajad olid paralleelklassivennad. Juhtus nii, et sama põlvkonna tüübid alustasid samas valdkonnas väga sarnaseid ettevõtteid,” naerab Kristjan.
Varasemad raskused seljatanud Ampler müüb praegu üle 80 protsendi ratastest Saksamaale. “Täiesti adekvaatne maht on taga, müüme iga nädal mitukümmend ratast nii Saksamaale kui Šveitsi,” kinnitab Kristjan. 2022. aastal avas eestimaine rattapood uksed ka Šveitsis Zürichis. Internetist saab rattaid tellida muidugi igale poole Euroopasse. “Arvan, et igast Euroopa linnast võib Amplereid leida. Eestlased võivad selle üle uhked olla,” usub Kristjan.
Eestis kohapeal tootes saab jalajälje kontrolli alla
Rattad pannakse kokku ja värvitakse Eestis. Ükski teine ettevõte Eestis elektrijalgrattaid ei tooda. “Väljast tuuakse sisse erinevaid komponente, ja on ka selliseid, mida toodame Eestis, näiteks kõik elektroonikakomponendid. Kogu kvaliteedikontroll tehakse Eestis,” ütleb Kristjan.
Ampleri eesmärk on meelitada inimesi eemale saastavatest transpordiliikidest. “Seda saab saavutada mitte niivõrd keelamisega, kuivõrd väga heade alternatiivide pakkumisega,” usub Kristjan. Jätkusuutlikkus ja keskkonnahoid on üks peamisi põhjuseid, miks rattaid Eestis kohapeal toodetakse. “Sel moel saame reaalselt kontrollida oma keskkonnajalajälge. Kogu meie tehas töötab taastuvenergia peal, saame ise valida, kuidas praaki haldame. Meil on programm, kus võtame inimestelt tagasi vanad rattad ja anname neile uue elu. Ringmajanduse aspekt on Amplerile olnud oluline algusest peale,” toob Kristjan välja.
Siiski on ettevõtte tähelepanu eelkõige saksakeelsel maailmal. Eestis Ampleri esindust pole. Põhjus on lihtne. “Eestis ei pea me võitlema, et meid usaldataks – inimesed teavad, et oleme Eesti ettevõte. Saksamaal ja Šveitsis on oluline kohalolekuga näidata, et meid võib tõsiselt võtta,” selgitab Kristjan. Kuigi Ampleril Eestis oma kauplust pole, saab Ampleri rattaid proovida ja osta Tallinnas Hipodroomil asuvast omapärasest kohvik-rattapoest Ratas & Kohv.
Koodiga AMPLERGEENIUS saab praegu presidendisõidu 150 € soodsamalt. Mine Ampleri kodulehele, vali välja endale sobiv ratas ja kui ostmiseks läheb, trüki sisse sooduskood.
Kui mõtled kergelektrisõidukitest, mõtled …
Ampleri fookus on olnud alati kvaliteetsel tootel ja heal tarbijakogemusel. “Mõned inimesed räägivad, et Saksa autol sulguvad uksed teistsuguse heliga ja materjalid on käe all teistsugused. Meie kvaliteet tuleb välja samamoodi – pead ise peale istuma, tunnetama ja sõitma. Siis saad aru, et kuskilt midagi ei krigise, sõita on hea ja mugav,” räägib Kristjan.
Rattamudeleid on kuus ja eri suurusi viis, raame tehakse alates 150 cm pikkustele kuni üle kahemeetristele. Kõiki rattaid on nii “naistekaid” kui ka “meestekaid”.
Ampleri n-ö sõsarfirma on elektritõuksitootja Äike. Kristjan näeb vaimusilmas plaani liita ettevõtted ühe brändi alla ja tuua juurde ka kaubarataste kategooria. “Eesmärk on ehitada ettevõte, mis pakubki kõike linnas liikumiseks, olgu see siis tõuke-, jalg- või kaubaratas, võib-olla isegi mopeedilaadne toode, ja teha seda ühe brändi alt suurelt Euroopa tasandil. Kui mõtled elektriautode peale, mõtled Teslast; kui mõtled sporditossudest, mõtled Nike’ist. Tahaks jõuda sinnamaale, et kui mõtled kergelektrisõidukitest, mõtled meist,” räägib Ampleri juht.