Suverehvid: kõik, mida pead teadma kevadisest rehvivahetusest

Kevadine rehvivahetuse aeg on käes ning paljudel autoomanikel on tekkinud sellega seotud küsimusi. Kas vahetada rehvid kohe või lükata seda pisut edasi? Missugused rehvid suveks valida? Kas M+S talverehviga aastaläbi sõita on ohtlik?

Loe vastuseid neile ja veel mõnele korduma kippuvale küsimusele ning tee otsustamine lihtsamaks.

Millal tuleks rehve vahetada?

Rehve tuleks vahetada, kui keskmine päevane temperatuur tõuseb üle +7 °C. Sellest temperatuuri alampiirist allapoole on suverehvide jaoks veel liiga libe ning kui ilmad muutuvad juba soojemaks kui +7 kraadi, siis talverehv enam ei ole tõhus.

Kokkuhoid sõites M+S talverehviga aastaläbi on ohtlik!

Talvine rehvisegu muutub temperatuuri tõustes pehmemaks ja kaotab oluliselt haarduvust. Rehvid kaotavad pidurdusomadusi, muutuvad libedamaks ja reageerivad juhtimisele viitega.

Lisaks kulub talvine rehv soojal ajal oluliselt kiiremini, nii et mingist säästmisest suverehvide arvelt komplekti puhul rääkida ei saa.

Mis mõjutab suverehvi sõiduomadusi?

Selle sisemine konstruktsioon – sellest sõltub rehvi kuju, vastupidavus, vastupidavus koormusele, torke- ja lõikekindlus. Sisemine karkass kujundab rehvi kontaktalana teega, nii et see piirkond – mõõtmetega umbes täiskasvanu peopesa suurune ala – asetseks kindlalt, tihedalt ja ühtlaselt asfaldil. Konstruktsioonist sõltub ka rehvi külgsuunaline stabiilsus.

Meile on oluline, et ratta velg ei kõigutaks juhtimisel külgsuunas kontaktala suhtes või nagu eksperdid ütlevad, et rehv ei meenutaks “magustoitu taldrikul”.

Rehvisegu. Sellest sõltuvad otseselt nüansid, mis tekivad rehvi ja teega kokkupuutel: kindel piki- ja külgsuunaline haarduvus, pidurdamis- ja kiirendusomadused, stabiilsus märjal teel, kulumiskindlus.

Mõned kummiomadused on tegelikult vastandlikud. Näiteks eeldab kõrge kulumiskindlus kõva alust, kuid märjal teel haardumise omadused eeldavad pehmemat segu. Arendajate oskus seisneb just kompromissi leidmises omaduste vahel.

Mustrit rehvidel nimetatakse protektoriks. Nagu me teame võidusõidu autodest, näitavad slick-rehvid ehk protektorita rehvid parimat haarduvust. Kuid see kehtib ainult ideaalselt sileda ja soojaga teepinna puhul. Näiteks, mõned võidusõidurehvid leiad siit.

Tavalisel teel peame tagama, et rehvid ei ujuks tee peal vihma ajal, haakuksid erineva kvaliteediga asfaldi ja tihendatud kruusaga, s.t tavalistes igapäevastes oludes. Selleks on protektoril mitmesugused elemendid: veevoolukanalid ja sooned, pikisuunalised ja ristisuunalised haakuvad servad, tihedad õlapiirkonnad, mis võtavad enda peale koormuse kurvides, plokid ja pikisuunalised servad, mis vastutavad nii kiirete manöövrite kui ka kindla ja sirgjoonelise liikumise eest ilma kõikumisteta. 

Enamikus suveautorehvides kasutatakse asümmeetrilist protektori mustrit, kus välisosas on tavaliselt suured ja tihedad elemendid, mis töötavad paremini kurvides. Sisemine tsoon vastutab üldise haardumise eest, eriti märjal pinnal.

Arvatakse, et sümmeetrilise suunaga protektori muster töötab hästi märjal teel: see domineerib talverehvides, kus liikumine libedal teel on eriti oluline. Kuid suvemudelite puhul on muster veetakistuse vastu saavutanud võrdsuse ning juhitavusomadused on sümmeetriliste rehvide puhul võrdsel tasemel.

Sümmeetrilised suundimata rehvid asuvad tavaliselt odavas segmendis. Neid kasutatakse sageli tehasevarustuses sama odavate autode jaoks, kuna neid on lihtne paigaldada: montaaži ajal ei pea aega raiskama õige asetuse jaoks. Samuti pakuvad nad kõige rohkem võimalusi rehvide regulaarseks risti paigutamiseks ühtlase kulumise tagamiseks.

Konstruktsiooni, kummisegu ja protektori mustri kombineerimine võimaldab luua rehve erineva spetsialiseerumisega: universaalne, sportlik, linnalik jne.

Nüüd aga kiirelt uusi suverehve ostma! Valikuga saad tutvuda Intercars24 veebipoes SIIN.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.