Teeme selgeks: kas õppida sõitma manuaal- või automaatkäigukastiga autoga?

Üldjuhul õpitakse liiklema manuaalkäigukastiga sõidukiga, kuid kas see on tegelikult ka parim variant?Foto: Perfekto Liikluskool

Peaaegu igaühel, kes soovib omandada sõiduki juhtimise õigust, tekib küsimus, kas valida sõidu õppimiseks manuaal- (käsitsi käiguvahetusega) või automaatkäigukastiga (siduripedaalita) sõiduk.

Üldjuhul õpitakse liiklema manuaalkäigukastiga sõidukiga, kuid tegelikult on soovitatav valida automaatkäigukastiga sõiduk. Miks nii, selgitab Perfekto Liikluskooli ja Tallinna Ülikooli Haapsalu kolledži külalislektor Rasmus Ojamets.

Miks valida automaatkäigukast?

Juhtimisõiguse saamine eeldab kolme oskuse (sõiduki käsitsemine, iseseisev liikluses toimetulek ja liiklusohutus) omandamist piisaval tasemel.

Automaatkäigukastiga sõites on palju lihtsam tegeleda liiklemisega, sest tähelepanu pole suunatud käikude vahetamisele ning hirmule seoses sellega, et sõiduki mootor võib erinevates liiklusolukordades välja surra, mis omakorda tekitab stressi ja suurendab ebakindlust. Selle asemel saab tegeleda liiklusreeglite rakendamisega ning muude oskuste arendamisega (nt tähelepanu, ettenägelikkus, informatsiooni kogumine erinevatel kaugustel).

Just õpet alustavatel noortel juhtidel võib ohutuks liiklemiseks vajalike oskuste omandamine muutuda aeganõudvaks protsessiks, sest üks oskus (sõiduki käsitsemine) võib jääda kasinaks. Perfekto Liikluskooli ning Rasmus Ojametsa suur kogemustepagas autokooli ja liiklusõppe valdkonnaga tegelemisel näitab, et kehv sõiduki käsitsemise oskus raskendab iseseisvat liikluses toimetulekut ning liiklusohutuse õpet reaalses liikluses.

Teine põhjus, miks valida automaatkast, on seotud ajastuga. Maailmas toodetakse üha rohkem automaatkäigukastiga autosid (osa mudeleid polegi saadaval manuaalkäigukastiga). Võimalus leida endale leida sobilik manuaalkäigukastiga sõiduk on seega üha väiksem. Ajalukku on jäänud ka hirm väiksema ökonoomsuse ees, sest automaatkäigukastiga sõidukeid on palju edasi arendatud.

Portaali auto24.ee andmetel oli 30. augusti seisuga müügis olevast 476 sõidu- ja maastikuautost 2022 mudelist 413 automaatkäigukastiga (ehk ligi 87%). Võttes aluseks 2017. aastast müügis olevad vastavad sõidukid, on automaatkastiga autosid 4269 ja manuaalkäigukastiga 605. 2010. aastast on manuaalkäigukastiga sõidukeid 2431 ning automaatkäigukastiga sõidukeid 8842. Seega on automaatkäigukastiga sõidukeid aastaid müüdud tunduvalt rohkem kui manuaalkäigukastiga sõidukeid.

Mida arvestada valiku langetamisel?

Valiku tegemisel lähtu ennekõike enda tulevastest plaanidest ehk sellest, millise sõidukiga kavatsed asuda hiljem liiklema. Kui aja jooksul tunned, et automaatkäigukastiga loast sulle ei piisa, pole selles otseselt midagi traagilist. Manuaalkäigukastiga sõidukiga liiklemiseks on vaja võtta autokoolis minimaalselt kaks sõidutundi ning Transpordiametis tuleb sooritada üksnes sõidueksam.

Arvestada tuleb ka asjaoluga, et pikemas plaanis võib manuaalkäigukastiga auto juhtimist võimaldav juhiluba (tavaline juhiluba) osutuda aja- ning ressursikulukaks. Nimelt on ülimalt tõenäoline, et järgnevate aastate jooksul kaob juhilubade eristamine käigukasti põhjal.

Perfekto Liikluskoolis on võimalik omandada vajalikud oskused mõlemal juhul. Vaata lähemalt perfektoliikluskool.ee

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.