Bentley Continental GT: Kas veerand miljonit eurot jumaliku tööriista eest on soodne pakkumine?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Laulasmaa metsad ja kaks Bentley kaheteistsilindrilist. Foto: Paula Johanna Adamson

See auto maksab 250 000 eurot. Veerand miljonit. Kümme Škoda Octaviat. Kolmetoaline korter Kalamajas. Eesti presidendi nelja aasta palk.

Aga lülitage end hetkeks ümbritsevast reaalsusest välja. Unustage president ja Kalamaja. Öelge oma tüütule töökaaslasele, et töötate üliolulise valitsuse projektiga ja kui sa sellest talle räägid, siis kahjuks kabinetist ta elusalt väljuda ei saa.

Pange klapid pähe ja käima midagi mõnusat, näiteks David Bowie “Heroes“. Ja vaadake seda pilti.

Kui otsite visuaalset selgitust sõnale “eepiline”.

I, I will be King, And you, you will be Queen /…/
We can be heroes, just for one day. We can be us, just for one day …

See auto on Thori haamer. Mitte see, mida Marveli koomiksimaailma iluspoiss Thor keerutab vaid päris, viikingiaegadest pärit kunstiteos. Õige omaniku käes lõhestab mägesid ja liigub tähtedevahelise kiirusega. Elegantne, viimistletud, aga vajadusel pühib kõik enda teelt.

Ei, kurat, see on Ragnarök! Gaas põhja ja väljalaskest sportrežiimis kostuvale kõuekõminale järgneb põrguvärk, mille järel on kõik loodu uuesti sündinud.

Briti auto, briti ilm.

Argumendid või emotsioon

Luksussuperautode maailmas ei tehta ostuotsuseid ratsionaalselt. See on preemia hästi tehtud töö eest, mis iganes su elukutse on.

Ma ei küsi, kuidas sa oma raha said, sul on seda palju ja sa ostad unistusi, mitte kaalutletud argumente.

Iga lisanduva euroga tõuseb auto kvaliteet, varustus, jõudlus ja muu mõõdetav umbes 50 000 euroni. Sealt edasi võtavad üle emotsioon, staatus, madalamad ja kõrgemad kired ning kõik muu inimloomusele omane.

Kui külm su süda on?

Uus Bentley Continental GT võtabki kogu emotsioonide skaala ja hakkab Thori haamrina lajatama. Kiirus, luksus, võimsus, disain – iga löök läheb otse kümnesse. Peab olema Jötunheimist pärit jäähiiu külm süda, et seda kõike ükskõikselt võtta.

Stiilne auto kannab muidugi aastaajale sobivas toonis numbrimärki.

Jätame korraks kujundid ja emotsioonid ning vaatame faktidele otsa: 12-silindriline mootor, 635 hobujõudu, 3,7 sekundit sajani ja pöördemoment on 900 Nm.

Viimane number on eriti jõhker ja aitab 2,2 tonnisel luksuskupeel teha ASJU. Asju, mida üks luksus-lounge ei peaks suutma. Näiteks jõudma sajani palju kiiremini kui viimase põlvkonna BMW M3.

See on päriselt luksuslik sportauto

Continental GT puhul on huvitav see, kuidas kiirus ja kiirendus jätab väga sportautoliku mulje. Suurte ja hirmvõimsate luksusautode kiirus saabub tavaliselt ilma draamata, märkamatult ja sujuvalt.

Continentali W12 aga viskab sulle g-jõududega vastu kukalt ning niiskel asfaldil gaasi põhja lüües perfektse haardumise saavutamine, hoolimata nelikveost, on pea võimatu. Aga kui auto selle lõpuks leiab, siis venib suu kõrvuni, tahad või ei taha, 900 Nm venitab selle sinna.

First Edition pakett maksab 42 000 eurot, aga teeb ostja elu lihtsaks ja koondab lisavarustusest kõik olulise.

Kui palju on liiga palju?

Kapoti all peituv tuumajaam tähendab ka seda, et autoga PÄRISELT sõbraks saamiseks tuleks veeta mõned higised päevad ringrajal.

Seda tundmatut vett, kus mass + jõud = häving, ei julgenud mina Eesti vihmamärgadel teedel ja 10 000 briti naelase omavastutusega autos isegi mitte varbaga proovida.

Continental GT ei olnud nii metsik, nagu näiteks Ferrari grand tourer 599GTB, millega hiljuti sõitsime, aga just see ümbritsev luksus ja mass on see, mis uinutab valvsust. Ferraris pole hetkekski kahtlust, et istud pommi otsas. Bentleys kipud seda unustama.

Tallinna ümbruse ringristmikel gaasiga vabamalt ringi käies oli tunda, kuidas kõik juhiabid nagu aastasadu samas peres teenistuses olnud teenrid appi tõttasid, et sõjakas meeleolus lord ikkagi tervelt kohale jõuaks.

Miks mulle tundub, et briti numbrimärk sobib paremini kui eesti oma?

Continental GT on päriselt uus mudel. Mitte eksperiment, et anname vanale aadlikule lonksukese head viskit, uued prillid, plastilise kirurgia ja südamestimulaatori.

See tähendab, et tehnoloogia viimast sõna on tunda igal sammul. Aktiivvedrustus kasutab 48V elektrisüsteemi, mis tähendab, et autot ei suuda õõtsuma saada isegi täieliku lolli kombel vänderdades.

Rool on terav ja tunnetus on hea. Käike vahetab topeltsiduriga ZF kast, aga ma olen juba mitu lõiku tagasi läinud liiga tehniliseks. Nagu öeldud, selliseid autosid ostab emotsioon, mitte kolmanda käigu ülekandearv.

Tuled on loomulikult oludega kohanduvad LEDid, mis eessõitjat ja vastutulijat ei pimesta.

Kõik see toobki tagasi sellesse punkti, kus omanik, kes tahab aegajalt autos peituvat potentsiaali täielikult kasutada, peaks eelnevalt piisava väljasõiduruumiga ringrajal harjutamas käima.

Tehnoloogia ja sõiduomadused võivad tekitada petlikku turvatunnet ning panna unustama, et te liigute väga hea juhitavusega korteriga. Ma ei tea, millal see 2,2 tonni otsustab teelt lahkuda. Ja ma ei kavatse seda kunagi kindlaks teha.

Mida saab veerand miljoni eest?

Iga detail, iga materjal, iga nupp ütleb, et see auto on kallis.

Kõike, absoluutselt kõike. Ma olen päris kretiinne plastiku ja üldise keskpärasuse vastane, eriti kui summa ületab eelpool mainitud “mõistliku” 50 000 euro piiri.

Viis korda kallimas klassis on õnneks sellest aru saadud. Ükski detail ei riivanud silma, ei tundunud vale või kohatu. Perfektne sooritus.

Baashinnaga 200 000 eurosele autole saab asju juurde muidugi palju osta. Rikas inimene tunneks end veidike alttõmmatuna, kui ta ei saa millegi eest veel juurde maksta. Minge lustige ise Bentley kodulehel hinnakirjaga.

Demoautos oli peaaegu kõik olemas. Stiilsetest istmetest ja Naimi helisüsteemist (7800 eurot) kuni selle lahenduseni, mida videos näha (5640 eurot):

Auto võib vabalt väga kallis olla, mul ei ole sellega probleemi, aga siis ma tahan seda tunda ka.

Ärge müüge mulle süsinikkiu mustriga kleepekaid või logoga porimatte. Pakkuge mulle emotsiooni ja James Bondile sobivaid lahendusi nagu see kolmekülgne ekraan.

On üks asi, mis on parem kui Bentley

See on kaks Bentley’t. Merkuur oli Veenuse diafragmaga retrograadis ning andis nii hea tähtede seisu, et me saime sõidule kaasa võtta ka esimese põlvkonna Continental GT.

Seda mudelit hakati üldse tootma 2003. aastal ning meie kasutuses oli perfektses konditsioonis 2005. aasta auto.

Kolmteist aastat vanusevahet. Sama süda, teine hing.

Mootori osas on kõik need aastad sarnast retsepti kasutatud. Topeltturbodega W12 mootorist saadi toona hobujõude 560 ning pöördemomenti “kõigest” 650 njuutonmeetrit, tühimass aga lausa 2485 kilo. See tähendab, et auto on küll tavamõistes raju, aga uuega võrreldes palju rafineeritum.

Mitmetunnise ringi järel põhjarannikul saab teha selge järelduse – vanem Continental sööb küll tavalisi autosid hommikusöögiks, aga on uuega võrreldes siiski pigem kruiser.

Kummaline küll, aga isegi hiiglaslik 2005. aasta Continental GT tundub uue kõrval natuke väike.

Luksuslaev, mille istmetes saad mõtiskleda elu püsiväärtuste ning aktsiaturgude üle ilma, et tekiks primaarne tung mõne kaasliikleja peal džungliseadusi rakendada. Sa oled selles autos palju parem inimene.

Kahjuks puudub valim, et teha laiemaid üldistusi, aga konkreetse auto väike läbisõit ja üldine kvaliteet olid küll silmapaistvad. Mitte mingeid naginaid, kolinaid ega üldist kulumist. Salongi kaunistav puit ja lakk on mõradeta, istmed nagu ostes. Vaikne ja stiilne kulgemine ka 13 aastat hiljem.

Kindlasti oli see auto omal ajal sportlik, aga tänapäeva tehnoloogia vastu lihtsalt ei saa. Paljude jaoks võib selline vanakooli mugavus olla isegi eelis. Ja viis korda madalam hind ka muidugi. See auto on hetkel müügis 44 900 euro eest. Eeldada võib, et sellises seisukorras “Conti” hind palju enam ei lange. Tuleviku klassik.

Disain, mis püsis peaaegu muutumatuna 15 aastat.

Lõputu kiidulaul, vigu polnudki või?

Noh, eks ikka oli. Perfektset autot pole mina veel kohanud ja loodan, et kunagi ei kohta ka. Kirjutamine läheks raskeks.

Uue Continentali suurima “vea” tõin eelpool välja. Auto on niivõrd võimas ja (petlikult) võimekas, et piire on raske (loe: kallis) kombata.

Ilus puusajoon, aga see müra? Kuidas seda lubatakse?

Seda häält ei tahaks ma üheski autos kuulda

Igapäevasemalt oli suurimaks küsimuseks tagumistest rattakoobastest kostuv sahin vesistes teeroobastes ja kruusal sõites.

Ma ei pea silmas, et “veerandmiljonilise kohta veits kõva”. See sahin oli niivõrd terav ja häiriv, et isegi kümme korda odavamas autos ma tõmbaks vinguviiulile hääled sisse.

Ma väga loodan, et tegu oli tehase demoauto (vist isegi prototüübina arvel) anomaaliaga, sest ma väga kahtlen, et see heli võiks seeriaautodel Bentley kvaliteedikontrollist läbi minna.

Kuidas vahetada ekraani?

Klassikaliselt ajastutruu vaatepilt, aga ekraani tahaks küll välja vahetada.

Vanema Bentley puhul on minu jaoks suurimaks probleemiks ekraan. Autol oli oma aja kohta väga palju funktsioone, mida ainult nuppudega enam kontrollida ei saa, seega ekraanist ei pääse.

Hädasti oleks vaja lahendust, kus iidsed, väga madala lahutusvõimega ja tumedad ekraanid oleks võimalik modernsemate vastu vahetada või siis uuema kombel nupuvajutusega ära peita. Kõik toimis, kõik oli tehtav, aga no nii 2000ndad ja kogu üldise heaolu ning värskusega teravas vastuolus.

Aeg juua üks kellaviietee, James.

Ma ei taha lõpetada, aga peab

Nendest autodest saaks teha järjejutu, iga detaili ja emotsiooni kohta eraldi. Aga ma ei tee, sest hakkaks ennast kordama. Vaadake parem loo juures olevaid Paula Johanna tehtud pilte ja korrutage iga pilt 1000 sõnaga nagu vanarahvas soovitab.

Mul on erialases mõttes kahju, et ma ei ole saanud sõita kõikide maailma superautodega. Teisalt on see õnn – ma saan jätkuvalt vaimustuda, emotsioneerida ja kõikide sõprade vestlusaknad oma järjekordse proovisõidu auto piltidega täita. Continental GT oli just selline, vabandust sõbrad!

Tänan ka vanema Bentley omanikku usalduse eest! Kasko või mitte, sellise auto usaldamine võhivõõrale nõuab tugevat närvi.

Jah, osta,

Sul on 250 000 eurot vaba raha ja sa soovid Autogeeniuse nõu? Me oleme pisarateni liigutatud ja kui sa loo läbi loed, siis saad aru, mida tegema pead. Lihtsalt palu tagumised rattakoopad üle vaadata.

Bentley Continental GT W12

Mootor6-liitrine W12 topeltturbo
Võimsus635 hj
Pöördemoment900 Nm
Kiirendus 0-100 km/h3,7 sekundit
Maksimaalne kiirus333 km/h
Keskmine kütusekulu12,2 liitrit
Hindal 203 160 eurot, proovisõidu auto hind 260 000 eurot

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.