Eesti rahvaauto Lexus RX. Kui mitte ametlikult, siis vähemalt unistustes

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Lexus Rx 450h. Fotod ja video: Tanel Meos

Te olete seda autot Eestis näinud. Rannarestoranid, Tallinna eeslinnad, ökopoodide parklad ja Virtsu sadama rajad kirjaga “BRON” on täis seda marki autosid. See on tõeline Eesti rahvaauto – kui maanteeamet loetleks kokku peale reaalselt müüdud autode ka kõik meie unistused. See on Lexus RX.

Miks see on oluline

Asume kohe keerutamata kõige tähtsama asja juurde. Lexuse strateegia on pakkuda igast oma mudelist kohe ka hübriidjõuallikaga autot (mõnest mudelist ainult hübriid ongi valikus!). Ja see põhimõtteline otsus teeb selle auto nii eriliseks.

Asi pole ainult müügisaali väljapanekus ja nagu tegelikult sõidetaksid kliendid minema korraliku diisliga. Reaalsuses ongi ligi 90% Eestis müüdud Lexustest hübriidid ja aastaid oli RX Eesti kõige müüduim hübriidauto ilma, et riik oleks maksnud hübriidi ostmiseks mingeid toetusi või teinud maksusoodustusi, mis mujal Euroopas selliste sõidukite müüginumbrid suureks on ajanud.

Sellele mõelda võib olla üsna imelik. Eestlased ostavad hübriide, aga nad ei võta mingit Priust või Honda kompakte, vaid eelistavad 60-80 000 eurot maksvat linnamaasturit.

See on nagu lugu kuskilt Tommy Cashi videost, kes oskab oma post-soviet räpis nii ilusti kokku panna meie armetu pärandi ja ihaluse kallite ja läikivate asjade järele. Kas Eesti inimene elab ka ikka lagunenud datšas või paneelikas, aga ihkab hirmsasti sõita Lexusega? See mõte jäi painama ja inspireeris ühe väikse fotolavastuse:

Aga ei, see poleks Lexuse suhtes päris õiglane. Asja point on ikkagi see: kuna Lexus otsustas pakkuda “standardis” hübriidmootoriga autosid, on neid meie tänavatel palju. See on näide sellest, et kui autotootja teeb targa otsuse, siis see mõjutab reaalses maailmas tegelikku tänavapilti.

Kas hübriidmootor on maailma parim asi? Ilmselt ei, aga kordame üle selle suured plussid. Esiteks ei lase see energiat raisku. Sisepõlemismootor lihtsalt põletab kütust, aitab autol kiirendada, aga suur osa tekkinud energiast kaob ära soojusena ja kasuliku osa pidurdame me jälle maha.

Esiteks oskab hübriid vähemalt osa energiast pidurdades jälle “üles leida”, teiseks saab linnakiirusel rahulikult sõita ka ainult elektri jõul, mis on kordades efektiivsem kui sisepõlemismootor.

Üks päev Lexusega

Miks see on pettumus

RX pole kaugeltki ideaalne auto. Võtame “tehnoloogia”, selle märksõna, mis katab kogu autos oleva tarkuse. Ega üks auto 2017. aastal ju lihtsalt gaasist edasi ei lähe ja pidurist seisma jää? Auto peab ikka ise ka oskama midagi teha.

Ja autod oskavadki juba päris palju ise teha. Jama on selles, et ligi 88 000 eurot maksnud proovisõidu RX ei osanud midagi rohkemat, kui kolm korda soodsamad autod. Võtame uue Peugeot linnamaastur 5008, mida viisakas seltskonnas ei tohiks Lexus RX-iga ühes lauses mainidagi.

See oskab kõike sedasama: hoiatab pimedas nurgas sõiduki eest, jälgib püsikiirust ja pikivahet, tuvastab liiklusmärke, hoiatab juhi tähelepanu hajumise eest, jälgib sõidurada ja hoiatab kõrvalekaldumise eest. Heh, isegi Peugeot’s on panipaigad, kuhu oma telefoni pannes asub auto üle Qi liidese selle akut laadima, täpselt nagu Lexuses.

Miks see on hea

Millega siis Lexuse staatust seletada? See ei ole juhitavus, võin teile kinnitada. Isegi “sport”-režiimil ei aita vedrustus kurvides õõtsumist nii palju tagasi hoida, et ma korraks unustaksin ära, et sõidan linnamaasturis.

Lexuse bränd ja maine on tugevad ning küllap on need palju seotud Lexuse legendaarse mugavusega, mis RXis on tipptasemel.

Esiteks on see auto vaikne. Ja asi pole mitte elektrimootoris, vaid salongi isolatsioonis. Ühest küljest tõmbab see RXi sisemuse ja ümbritseva maailma vahele rahustava piiri, kust ei tule läbi midagi ebaolulist. Teisest küljest annab see võimaluse Mark Levinsoni helisüsteem reguleerida nii, et stereo fookus on täpselt juhiistmel, keerata Spotifyst mängima Led Zeppelin ja siis jõuda jõuda vaimselt järgmisele tasandile.

Teiseks on mugav sõita, mis on kiitus istmetele. Muidugi on olemas nimmetugi, kuni kolmeastmeline ventilatsioon ja mõnusa boonusena saab ventilatsiooni ja seljatoe nurka reguleerida ka tagaistmetel, mida just paljudest autodest ei leia. Siin pole küll reguleeritavat reietuge või massaažifunktsiooni, aga istujad kiidavad neid neljarattalisi tugitoole sellegipoolest.

Tean juhti, kes on Eesti teedel paarsada tuhat kilomeetrit Lexuse toolil sõitnud ja tema vannub, et ei ostaks selle raha eest ühtegi muud masinat. Enne vaatasin teda kui imelikku inimest, nüüd aga saan tast täiesti aru.

Muide, omaette kiitust väärib veel üks asi: peamenüü juhtkang, mis on segu hiirest ja joystick‘ust. Kangi saab liigutada, millega liigub keskpaneeli ekraanil kursor, aga samas ei pea kursoriga õigeid nuppe ekraanil taga ajama. Nimelt “naksab” kursor ekraanil ja ka kang füüsiliselt õigete kohtade külge. Seda kirjeldada pole päris täpselt võimalik, aga see on nii hea vidin, et ma tahaks selle kohe oma lauaarvuti juurde integreerida.

Sellise vastuolulise, aga kirgastava mulje moodustab RX.

Jah, osta,

sest eesrindlikud hübriidmootorid ja sõidumugavus kaaluvad üles selle, et tehnoloogiliselt ei suuda see siiski jalust nõrgaks teha.

Lexus Rx 450h

Mootor3456 cm3, V6, bensiin + elektrimootor
Võimsus263 hj / 193 kW (elektrimootoril 50 kW)
Väändemoment335 Nm
KäigukastCVT, nelikvedu
Kiirendus0-100 km/h 7,7 sek
Tippkiirus200 km/h
Kütus / CO25,3 l/km / 122g/km
Kaal2210 kg

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.