Test

Jeremy Clarkson: Auto liisimine on kõige tuimem asi üldse, aga see Audi on selleks ideaalne

Jah, osta,

kui aga otsid kena kohta, kus pärast rasket tööpäeva istuda, sest siis käib Audi kah.

Kas sel jumala loodud haljal maakeral on veel midagi tuimemat kui liising? James May käis hiljuti ajupuu näitusel – see on üsna kange konkurent. Nagu ka Jane Austen. Ja BBC kohalikud uudised. Aga liising? See on ikkagi omaette kaalukategoorias.

Rääkisin ükspäev mehega, kes oli just uue auto liisinud. Ta selgitas, kuidas tal õnnestus saada limiteerimata läbisõiduga leping ja kuidas uued rehvid tulevad täitsa tasuta kaasa ja kui ma mitu tundi hiljem silmad uuesti lahti tegin, oli ta jõudnud selleni, kuidas ühel päeval viib ta selle auto tagasi ja saab vastu uue.

Aga pange tähele. Kui pärisin, mis autoga tegu, polnud tal aimugi. Viimasel ajal tundub, et tootjad isegi pole oma autodest teab mis põnevil. Neid võetakse kui kolmemõõtmelisi finantsosakonna käsilasi. Tänane General Motors? See paistab aina enam hüpoteegipakkujana, kellele autod pole rohkemat tasuta pastakatest.

Jeremy autosid ei liisi

Mina pole iial autot liisinud, ja seda kahel põhjusel. Esiteks olen pärit Yorkshire’ist, nii et mulle on õpetatud, et ma ei tohiks midagi kunagi sisse või välja laenata ja et ma peaksin ostma asju ainult siis, kui mul jagub selleks raha, mille olen ise teeninud.

Teiseks ei tahaks ma liisitud autoga sõita, sest kuklas kummitaks lakkamatult teadmine, et see pole minu. Muidugi oleks rahaliselt mõttekam kasutada kapitali lisandväärtuse loomiseks ja kasutada auto jaoks odavat laenuraha, aga kui ma sedasi kõnelevaid inimesi kohtan, tekib mul vahel taltsutamatu tung suruda paberinuga nende vasakusse oimukohta.

Kui su sissesõiduteele saabub uus auto, millest oled unistanud ja mille jaoks raha kogunud, on see hetk võrratu. Kui mõnus on mõelda, milline lugu makist esimesena mängima panna.

Kuidas esimestel kilomeetritel pöörded mõõdukad hoida ja kuidas salong just täpselt oma maitse järgi paika sättida. Ja kuidas viimaks – see on muidugi tipphetk -, heita õhtul pärast parkimist sellele veel kiire üleõlapilk. Jaa. Liisida autot? Sama hästi võiks liisida koera.

Ometi juurdlen ma, mis juhtuks, kui mul oleks vaja osta uhke sedaan. Selline tööstusliidri praam. Mercedese S-klass või muu säärane.

Taoliste autode häda on see, et ainsad inimesed, kes suudavad neid pidada, on need, kes päris kindlasti suudavad neid ka uuelt osta. Keegi ei taha osta nii suurt, janust ja keerulist autot kasutatuna. Kallite garantiita vigade risk on liiga suur.

Väärtus kaob ruttu

Seega kaotavad sellised autod väärtust kiiremini kui Herculese transpordilennukist alla lükatud käokell. Aastas võib kaduma minna 56 000 eurot ja arvestades mu Yorkshire’i päritolu, valmistaks see mulle füüsilist piina. Tahaksin iseendale paberinoa vasakusse oimukohta suruda.

Ainus mõistlik lahendus – kui väiksema auto ostmine kõrvale jätta – on liisida. Lasta selle pagana asja valmis teinud ettevõttel finantsvalu enda kanda võtta. Isuäratavaid pakkumisi jaguvat.

Sõbrad räägivad, kuidas nad liisivad BMW 7. seeriat kolme sendi eest aastas ja kuidas Jaguar jagab XJ-sid laiali komplektis hommikusöögihelvestega. Kui see on sinu tassike teed, siis ole lahke ja vali odavaim pakkumine.

Auto, mille otsa lõpuks satud, on suur, mugav ja täis loomanahkasid, ning sinuga ei juhtu midagi hullu. Müügiesindajagi on lipitsev ning uriahheepilik, mis on alati vahva. Mulle ei paku miski suuremat mõnu kui vaadata auto müügimeest kliendi suursuguse ees lömitamas.

Aga mis siis, kui sa võtad autot kui midagi rohkemat kui lihtsat ärritajat oma kulude-tulude tabelis? Mis siis, kui sinu arteriaalsel rajal voolab bensiin ja sa ärkaks hommikuti hea meelega põleva Castroli peale? Ja mis siis, kui sa koosned kõigest sellest, kuid pead ühiskonna survel pidama bossimobiili?

Jõuame lõpuks ka autoni

No ja see toobki meid peenelt Audi A8-ni. Eelmainitud May oli mulle seletanud, kuidas see on uus etalon vabamüürlaslikus mugavuses, et Audide pidev plärin ja värin on nüüd jäänud minevikku ja asendatud kreemja hiilgusega.

Ta eksib. Eest on see üsna mugav – seal istudes tundub tema jutt täitsa tepsivat -, aga tagaistmel (mis sellist tüüpi auto puhul on isegi olulisem) ragiseb see liialt. Eriti maanteeaukudes ja nendel kiirustõketel, mis näevad välja nagu oleksid tehtud kummist, aga tegelikult pole.

See öeldud, on see istumiseks pagana meeldiv paik. Taha võid valida iPad Mini stiilis ekraani, kust saad sättida salongi valguse värvi ja palju muud, samas kui ees laiutab sisuliselt klaasist armatuur. Nuppe peaagu polegi ja kui see sulle meeldib, siis suurepärane.

Mulle ei meeldi. Sest ekraani katavad kohe rasvased sõrmejäljed ja erksas päikesepaistes ei näe sa midagi. Mistap pead sa uksetaskus hoidma tolmuharja või seemisnahka. Mis teeb sinust automaatselt puupea. Ära iial usalda meest, kelle autos on puhastusvahendeid. Tal on midagi viga.

Sõiduomadused. Mis siin kosta? See on vaikne ja väljapeetud ja mitte nii kiire, et sa hakkaks kartma, aga mitte ka nii aeglane, et sa kardaks, et see on katki. Minu testitud mudelil oli 145 süsinikdioksiidi ja 282 hobujõudu ning hind, mille sees ka pool paagitäit kütust.

Audilt tervet paagitäit ei saa, sest see on hiiglaslik. Selle täitmine maksab miljon eurot, aga plusspoolelt võib selle eest olla järgmine bensiinijaam 1100 km kaugusel.

Nelikvedu nagu tulekahjukindlustus

See on üks müügiargument. Teine on nelivedu. Suurel osal ajast pole sul seda vaja – täpselt nagu sul pole vaja kindlustust, mis kataks tulekahju. Aga siis saabub päev, mil on…

Suured tagaveoga autod on halva ilmaga saamatud. Audi pole. See on kvaliteetne ja oma uue läikiva suuga ka silmatorkav. Olen alati öelnud, et kui peaksin valima suure äri riiukukkede vahel, siis võtaksin BMW 7. seeria, aga praegu tundub, et Audi on selle ületanud.

Muidugi ma mõistan, et teie valite masina, mis tuleb lihtsalt parimate liisingutingimustega, sest kui te juba seda tüüpi autot soovite, olete te ärimees ja mõistate tõenäoliselt sedagi, misasja see automüüja teile seletab. Ja võite isegi pisut erutuda sõna “juurdekasv” peale.

Küll aga jään seisukohale, et ükski seda tüüpi auto ostja pole autodest kuigivõrd huvitatud. Sama hästi võiks minna sõitma kruiisilaevaga, kuna teile meeldib purjetamine.

Kui te sõitmist aga naudite ja suurt autot ihkate, võtke BMW 530d. Kui aga otsite kena kohta, kus pärast rasket tööpäeva istuda, käib Audi kah.

©Jeremy Clarkson/The Sunday Times, London 

Audi A8

Mootor2967 cm3, V6, turbodiisel
Võimsus282 hj
Pöördemoment599 Nm 
Kiirendus0-100 km/h 5,9 sek
Tippkiirus249 km/h
Kütus / CO25,6 l/100 km / 145 g/km
Kaal1975 kg 
Jeremy hinne4/5

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.