Jeremy Clarkson: Et ma pükstest välja hüppaks, on vaja natuke haldjatolmu

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

On teada-tuntud fakt, et siis, kui Ferrari toodab suurepäraseid sõiduautosid, uimerdavad tema Vormel-1 masinad rajal ringi, lagunevad koost või tulevad neljandaks. Ja vastupidi – ajal, mil nad toodavad kohutavaid sõiduautosid, jõuavad nende võidusõitjad poodiumi kõrgeimale astmele higipiiskagi poetamata.

2000ndate alguses domineeris Ferrari ringrada totaalselt. Nad võtsid nagu möödaminnes järjest viis maailmameistri tiitlit. Ja sõiduautod? Noh, oli 550, mis oli peaaegu natukene kena, ja 360, mis polnud sedagi.

Ent 2009. aastal tulid nad välja briljantse 458 Italiaga ja esimootoriga GT-autodega, mis võtasid täismehed põlvist nõrgaks. Ja järgmist F1 tiitlit pole nad saanud siiani.

Siis otsustasid nad hakata tootma sõiduautosid

See pole muidugi ainult Ferrari häda. McLareni meeskond kuulus sisuliselt alati kolme F1 parema sekka. Aga siis otsustasid nad hakata tootma ka sõiduautosid ja nüüd venivad nende vormelid rivi lõpus ja surevad lõpuks välja.

Paljud kommentaatorid süüdistavad sellises aegluses ja ebausaldusväärsuses Honda mootoreid ja osaliselt on nende jutul jumet. Aga mõelge korraks. Kes iganes püüab oma sõiduautode osakonda jalule ajada, suunabki oma parimad pead parasjagu sinna tööle. Nii lihtsalt on.

Elon Muski värdjalik tulevikunägemus

Ja tuleb tõdeda, et halvasti nad seda tööd ei teinud. Värskelt karbist väljas McLaren MP4-12C polnud küll erutaivama välimusega auto, jättes mõneti mulje, et selle autor armastab ka oma muru küünekääridega pügada. See oli väga obsessiiv-kompulsiivne. Aga oh kui nutikas ja kiire see oli.

Valik laienes, erutus kasvas ja lõpuks jõudis meieni P1, mis oli ja on siiani kõige napakam auto, millega iial olen sõitnud.

See oli kõõrdsilmne ja hullumeelne. Kuidas see kasutas patareisid kiiruse tõstmiseks… see oli Elon Muski tulevikunägemuse värdjalik sünnitis. Nagu toona ka ütlesin, oli see sisuliselt hambuni relvastatud tuulepark. Ma jumaldasin seda.

Tegu on nohikuautoga

Ja nüüd, mil nende F1 meeskonnas valitseb endiselt segadus, on nad välja tulnud uue sõiduautoga, mil pole küll P1 hübriidjõuallikat, kuid mis suudab kuidagimoodi olla sama kiire, nii et sisuliselt pole ka vahet. Lubage mulle pisut arvandmeid. P1 läbib veerand miili paigaltstardist 10,2 sekundiga. Ja 720S? 10,4 sekundiga. See pole suur vahe.

Kurvides lubab see kaotatud murdosa veel tagasigi võtta. P1 käe sisse saamine võttis mul kaua aega. Aga kui sain, avastasin, et äärmuslikes oludes kipub see alajuhitavaks. 720S teeb sama, aga siiski oluliselt vähem. Ja rajal on sirgjooneline dinosaurus alati kiirem kui vikerkaaresõdalane.

Sel kõigel on erinevaid süngeid põhjuseid, mis kõik seotud kaalu ja elektroonikaga. Ütleme siis nii. Oma 720S andmed on allalaetavad, et saaksid pärast õhtusööki analüüsida, kuidas sina ja tema seekord koju sõitmisega hakkama saite. See on nohikuauto.

Odav hotell, pabertahvel ja mitte ühtegi pudelit veini

See võib ka välja näha vaimustav – minu oma oli pruun ja mu meelest sellest hoolimata sensatsiooniline -, aga pole võimalik eirata fakti, et sel lihtsalt pole Ferrari hinge.

See teeks Fezzale ka joonele panduna ükskõik kus ja millal tuule alla, aga ometi pole võimalik eirata mõtet, et see on ehitatud pärast seda, kui keegi on odavas hotellis pabertahvlil koosolekut pidanud. Ja mitte hooletult pudeli veini seltsis.

Ja ma kardan, et siit edasi lähevad asjad halvaks. Kõik aina jahvatavad, kuidas see on 5,548 protsenti jäigem kui vana 650S, kuidas selle mootoris on 195 kuupsentimeetrit rohkem ja kuidas selle süsinikkiust tünni disaingi on ümber tehtud.

Seda viga nägi isegi James May

Ja ma ei kahtlegi, et kogu see inseneritöö toob dividende Eau Rouge’il Belgia Spa-Francorchamps’i ringrajal. Asja ebameeldiv külg on muidugi see, et M40 peal üle kanalisatsiooniluugi sõites tõmbub sul nägu grimassi.

McLareni leivanumber on oskus kombineerida suurepärast juhitavust paindliku masinaga. Aga 720S seda ei tee. See on liiga kange.

Ja piduripedaal on vale. Vajutad seda ja midagi ei juhtu. Mis tähendab, et sa satud paanikasse ja vajutad kõvemini, mispeale hüppab auto nina peale püsti. Avastasin, et isegi kui mu jalg püsib piduril, roomab auto ikka edasi. Seda tuleb ikka kõvasti rutjuda.

Piduritel pole midagi viga. Asi on pedaalis. Ja ma pole ainus, kes seda on märganud. Sama tegi Autocar. Ja James May. See on küsimus, mis vajab lahendust.

Isegi Big Mac on ilusam

Aga millele paraku lihtsat lahendust pole, on kogu salongitehnika. Kõik on detailideni läbi mõeldud ja liiga keeruline. Elektriline tooliseadistus on hea näide. Sel puudub igasugune loogika.

Sama kehtib ka erakordselt komplekse Track-Comfort-Sport seadistuste kohta. Ja siis on veel GPS, mis on palju parem kui ükskõik millisel senisel McLarenil ja isegi parem kui Ferraril, aga mitte siiski nii hea kui näiteks Volkswagen Golfil.

Ühesõnaga, seda autot on keeruline iseloomustada. Jah, see on uskumatult kiire. See on otsene konkurent Ferrari 488-le, aga kui võtta arvesse nende mõlema ülesanne, pole see mingi konkurent. Need on täitsa eraldi liigas.

Mu meelest on on isegi Big Mac McLarenist ilusama välimusega, samas kui väike Ferrari on unistuste kombo Alicia Vikanderist ja ühest asjast, millele ma just mõtlesin.

See auto vajab natuke haldjatolmu

Mugavust sel ei ole, kõik juhtimisseadmed on liiga rasked ja piduripedaali tuletan ka veel korra meelde. Ja üks tõeliselt suur probleem on veel. Sa tunned, kuidas selle auto on disaininud väga-väga targad inimesed, kes elavad ja hingavad telgede, libisemisnurkade ja kõiksugu teiste inseneripuslede rütmis. Inimesed, kellest oleks tõhusam abi ettevõtte võidusõidumeeskonnas, kus sellised asjad päriselt loevad.

Et ma pükstest välja hüppaks, vajab 720S natuke P1 haldjatolmu. See vajab veidi inimlikkust, veidi lapselikku rõõmu.

Lühidalt öeldes oleks see auto olnud parem, kui see poleks disainitud odavas hotellis, vaid pubis.

 

Ei, ära osta,

Uskumatult kiire, aga mugavust sel ei ole, kõik juhtimisseadmed on liiga rasked ja piduripedaal on eriti imelik. Selle auto on loonud väga tehnilised inimesed ja jätnud ära kogu lapseliku rõõmu.

McLaren 720S

Mootor3994 cm3, V8, topelt turbo, bensiin
Võimsus710 hj
Kiirendus0-100 km/h 2,9 sek
Tippkiirus341 km/h
Kütus / CO28,9 l/100 km / 249 g/km

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.