Jeremy Clarkson: Kui väike su peenis peab olema, et sa läheksid ja ostaksid endale sellise auto?

Ei, ära osta,

Kuigi see on väga-väga hea auto, siis auto välimuse järgi paigutatakse sind sootsiumisse, kus sa ilmselt ei tahaks olla

Viisteist aastat tagasi, kui sai selgeks, et mastaabiefekt teeb oma töö ja gigandid neelavad väikesed autotootjad lihtsalt alla, pakkusin, et praegusest koorekihist jäävad lõpuks pinnale vaid kaks: Mercedes-Benz ja Honda.

Neil oli ainsana haaret. Samas, kui teised üritasid igavlevaid kärbseid oma finantsskeemide lõksu meelitada eputavate tabloode ja muude vidinatega, töötasid Honda ja Mercedes vesinik-kütuseelemendi kallal ning nuputasid välja elu muutvaid asju.

Nad olid innovaatilised. Eeldasin, et lõppkokkuvõtes hoiab see neid vee peal maailmas, kus suur on hea ja suurem veel parem ja Hiina on veel kõige suurem.

Ema ostis Jazzi, sest see oli saadaval roosana

Ühtäkki tundus aga, et Honda annab alla. Nad lõpetasid huvitavate ja särtsakate väikeste luukpärane ning kupeede tootmise ning mis puutub joovastavatesse keskmootoriga superautodesse ja… hm, piinlik lugu, aga ma isegi ei mäleta, millega nad järgmiseks turule tulid.

Kuskilt meenub väike off-roader, millel oli taga täiesti totakas dušš ja mingil hetkel ostis mu ema ka väikese Jazzi, sest see oli saadaval roosana. Aga siis kadus roosa valikute nimekirjast, nii et ta asendas selle Volkswagen Golfiga.

Insenerid olid ilmselt rannas

Ja edasi? Pole aimugi. Sõitsin tol ajal üsna regulaarselt mööda Honda hiiglaslikust Swindoni tehasest, kus toimus agar tegevus, aga mida nad seal tootsid? Vabandust, mul pole aimugi. Igatahes mitte midagi sellist, mida mina ihaldasin. Ja kui sa loed Sunday Times’i autolehekülgi, ei ihalda tõenäoliselt ka sina.

Räägiti, et Honda parimad insenerid töötasid armastatud NSX-i noorema venna kallal, aga iga kord, kui ma helistasin, et uurida, kuidas neil selle kuulu järgi üsna nutika hübriid-süsteemiga läheb, sain vastuseks ohtralt eetamist ja mmmitamist ning tühja juttu, kuidas insenerid on parasjagu Californias võtmas šnitti Chevrolet Corvette’ilt. Ja küllap ka mõnelt rannalt.

Ma lihtsalt pean selle saama!

Lõpuks jõudis NSX siiski salongidesse, ent põhjustas seal samapalju elevust nagu ettevõtte pingutused Vormel-1-s. See pole ühestki otsast halb auto, aga see lihtsalt ei sunni sind ütlema: “Vau.” Sa ei tee tiiru ega mõtle: “Jumal, ma lihtsalt pean selle saama.”

Civicust järgmise ja huvitava versiooni välja arendamisele kulus Hondal nii naeruväärselt palju aega, et kui see turule jõudis, oli ettevõte isegi originaali vastu huvi kaotanud. Nii et see sõitis turuväljakule ja enne veel, kui fanfaaride kaja jõudis hääbuda, võeti see tootmisest maha.

Õnneks on tootja viimase luukpära-Civicuga suutnud reageerida veidi kärmemini. Ja kiirtööst hoolimata tundub, et vana Honda on tagasi, sest loodud on midagi erilist.

Nagu suruks kätt naftaplatvormi ehitajaga

Kaheliitrine turbomootor on sama, mis eelmisel mudelil, kuid mis iganes minimuudatusi Honda ka tegi, on need tulemuseks andnud suure lohutava muskli. Võid gaasi vajutada vaid õrnalt, ent tunned seda kohe.

Nagu annaks oma käe surumisvõistluseks pihku mehele, kes muidu teenib elatist naftaplatvormide ehitamisega. Kogu jõud pole sind veel tabanudki, ent ometi tead täpselt, et õige pea istud seal nihestatud õlaga.

Ometi ei avalda ei tõmme ega kiirus Type R-i puhul enim muljet. Seda teeb hoopis šassii. Sel on eelmisest laiem raam ja jäigem pealisehitis. See tundub lubavat paremat juhitavust, kui vaid suudad luid purustava sõidu välja kannatada. Aga ei. Roolis on tunne fenomenaalne ja pigem isegi sujuv. Labradori kutsikas see tõesti pole, aga läbi see su sisikonda ka ei raputa.

Elektrit saanud pääsuke

See on võrratu auto, millega sõita. Jah, see on pisut trullakas, aga kaal ei sega, sest suunda muudab see nagu elektrit saanud pääsuke. Lisage sellele 315 metsikut hobujõudu, pöördemoment 399 ja lõrin imelikust kolmikväljalaskest – ning pole kahtlustki, et Honda on tagasi võrratult lõbusa autoga.

On see lõbusam kui Ford Fiesta ST? Ei ole. Ma ei tea ühtegi autot, mis oleks maanteel Fiestast lõbusam. Takkapihta on Ford pisike ja Honda pole ning see annab tunda.

Miks on Honda parem kui Lamborghini?

Kuumade luukpärane mõte – ja põhjus, miks ma neid nii väga armastan – on see, et need on kiired ja lõbusad ja suurepärased sõidumasinad, aga selle kõige kõrval on need ka luukpärad. Need on praktilised, mõistlikud ja odavad hooldada.

Algupärane Golf GTI – väidetavalt esimene oma klassist – mängis suurt rolli MG surmas, sest see oli auto, millega oli mõnusam sõita kui väikese sportautoga, aga mis võis terve pere koos kogu nende pagasiga rannakuurortisse vedada. Olid 70ndad, pidage meeles. Siis käisid inimesed veel kuurortis.

Ja siin võidutseb Honda, sest ehkki see on metsik Nürburgringi meister, on sel ka viis ust ja suur pagasnik ning kokku volditavad istmed. Seda kõike juba Lamborghinist ei leia.

Asjad, mis näitavad, et armastate vutivägivalda ja poevargusi

Enamgi veel, selle põhipaketis on 20-tollised veljed ja tagurdamiskaamera, (näperdatav) GPS jne. Hinnad algavad 35 000 eurost, mis on üllatavalt vähe. See on hea, nagu ka kütusekulu ja järelturu näitajad.

Kindlustus nii lõbus ei ole, seda luban, aga kokkuvõttes pole see auto kallis pidada. Nii et palun väga – ideaalne luukpära, mis on kiire, kõbus, kokkuhoidlik ja – jumal, kuidas ma vihkan alliteratsiooni – kõlbab oma viie uksega viieliikmelisele perele.

Lisaks vihkan ma Type R-i, sest vaid vaadake seda. Olete te iial näinud midagi nii meelega jolkamlikku? Meile püütakse selgitada, et kõik need tiivakesed ja spoilerid on seal põhjusega ja ma arvan ka teadvat, miks: et saaksite oma naabritele tõestada, et te armastate vutivägivalda ning poevargusi. Ja et teil on nuga.

Mul oli sellega piinlik sõita

Üks mu tuttav kaardiväelane plaanib Type R-i soetada ja kui ta seda teeb, kannab ta oma karunahka raudselt tagurpidi.

Mul oli piinlik sellega sõita. Jah, inimesed hõikusid mulle tervitusi ja tegid pilti, aga paljud osutasid mu poole ka teisel põhjusel. Nende mõtted olid neile näkku kirjutatud ja need kõlasid nii: “Kui väike su peenis peab olema, et sa läheksid ja ostaksid endale sellise auto?”

Samasugune mure on mõistagi ka Ford Focus RS-i ja Mercedes-AMG A45-ga. Kumbki neist pole nii pealetükkiv nagu Honda, aga kõik nad kannavad oma tänavakakluse arme oma näol.

Võib-olla see ei häiri teid. Võib-olla teile meeldibki furoori tekitada. Aga kui ei, ostke VW Golf R. See pole nii lõbus kui Honda ega tippkiirusel ka nii väle. Aga te paistate vähem idikad.

 

Ei, ära osta,

Kuigi see on väga-väga hea auto, siis auto välimuse järgi paigutatakse sind sootsiumisse, kus sa ilmselt ei tahaks olla

Honda Civic Type-R

Mootor1996 cm3, 4 silindrit, turbo, bensiin
Võimsus315 hj
Pöördemoment399 Nm
Kiirendus0-100 km/h 5,8 sek
Tippkiirus169 mph
Kütus / CO27,7 l/100 km / 176 g/km
Kaal1380 kg