Jeremy Clarkson: nojah, eks me ju käskisimegi Hamstril tuld anda

Ei, ära osta,

sest soovitaksin Land Roveri meestel minna ja küsida Rimaci omadelt, kuidas ägedat autot teha.

Clarkson kirjutab Richard Hammondi õnnetusest… ja uuest Range Roverist.

 

Paar aastat tagasi paluti Richard Hammondil sõita ühest maandumisraja otsast teise. Tal õnnestus see sõit lõpetada esiteks pea peal ja seejärel paar nädalat kestnud koomas.

Ja tõestanud sedasi, et ta ei suuda sõita mööda sirget, võttis ta nüüd tõestada, et ei saa hakkama ka kurvides. Tal polnud vaja teha muud kui sõita ühe pisikese elektriautoga üles ühest Šveitsi mäest. Seda ta ka tegi, et siis kohe pärast finišijoont vasakkurvis juhitavus kaotada, kaldast alla veereda ja haiglas lõpetada. Jälle.

Sellises tempos jätkates unustab ta varsti ära, kuidas õhtuti riidest lahti võtta. Hommikul ajab riided selga veendumusel, et mingil hetkel õhtupoole lõikavad parameedikud tal need seljast ära.

Richard Hammond pärast avariid haiglas. Foto: DriveTribe

Ausalt, mul ei tule hästi meelde ringrada, kus Hammond mingil hetkel avariid poleks teinud. Imolas hävitas ta Noble’i, Ameerikas Virginia International Raceway’l oli selleks Porsche, Mugellos mõlkis ta ära Jaguari ja Silverstone’i 24 tunni sõidul tappis ta keset ööd kõik meie senised püüdlused, rünnates BMW-ga sisuliselt kõike tahket, mis ette jäi. Selle põhjus võib muidugi vabalt peituda tõsiasjas, et ta lihtsalt ei näe üle rooli. Kes teab?

Mulle teeb nüüd, kui teame, et temaga on kõik okei, palju enam muret see söestunud hunnik, mille ta Šveitsi mäejalamile maha jättis. Hommikut oli see alustanud asjana, mil nimeks Rimac Concept One. Ja ausalt, see oli vaimustav.

Elekter on rösteri ja pesumasina jaoks

Maailmas on mõned väga rikkad inimesed, kes targutavad Tesla elektrijõu uuringute kallal, ja käputäis fanaatikuid, kes ei suuda jätta oma teada, et nende G-Wiz on südalinnas sõitmiseks ideaalne. Ent enamik normaalseid inimesi peab elektrit siiski millekski, millel töötavad röster ja pesumasin. Elektrilise sõiduriista soetamine, kui sa pole just piimamees, tundub sama napakas nagu osta bensiinimootoriga blender.

Rimac võiks seda kõike muuta. Mul õnnestus selle roolis istuda õige napilt, aga ma ei suutnud siiski uskuda, kui võimsalt see kiirendas. Me ei räägi siin autost, mis on sama kiire nagu Lamborghini Aventador. See on tohutult kiirem. See on kiirem, kui kõik muu, millega mul on õnnestunud sõita. Kohe peajagu kiirem.

Sel on neli elektrimootorit, üks igal rattal, mis kokku annavad lihtsalt vapustavad 1200 hobujõudu. Ajaga, mis sul kulub tema nullist sajani kiirenduse arvutamiseks, on tal sees juba 200. Ning 50 jagu veel ruumi vajutada.

Te võite nüüd arvata, et sellise võimsuse juures saavad akud tühjaks iga kolme ja poole sekundi tagant. Aga nagu Hammond sel saatuslikul päeval Šveitsis tõestas, pole see kaugeltki nii. Isegi, kui kihutad nagu hullumeelne, jääb kahe laadimise vahele ikka umbes 200 km.

Ma pole elektriautode fänn, aga Rimac muutis mu meelt

Ma pole iial olnud elektriautode fänn. Nende võrdlemine normaalse mootoriga autodega on alati olnud umbes sama nagu võrrelda mikrolaineahjus tehtud toitu paar tundi, AGA ahjus küpsenud roaga. Aga Rimac muutis mu meelt. See oli – ja ausalt, selle kirjeldamiseks pole paremat sõna – geniaalne.

Hammond oli võlutud. Küllap on ta veelgi võlutum nüüd, mil teab, et sellega võib 200 km tunnikiirusega mäest alla veereda ja enne, kui tänu mingile elektrilühisele põrguleegid lahvatavad, jõuab sellest isegi välja ronida. Kahtlemata kuuleb sellest kõigest ta käest põhjalikumalt “The Grand Touri” järgmisel hooajal. Kui me James May’ga teda selleks ajaks lapikuks pole löönud.

Range Rover SV Autobiography

Mina olen vahepeal lebaskledes pliiatsit närinud ning mõtisklenud selle üle, millel sõidavad meie autot mõne aasta pärast.

Ehk mäletate, kuidas maailma keskkonnakaitsjad mõne aasta eest teatasid, et bensiinimootorid teevad planeedile erakordselt palju halba ja me kõik peame nende asemel ostma diislid. Nad pööritasid silmi ja pilkasid kõiki, kes julgesid väita, et see jutt on jabur. Nad nimetasid meid kliimamuutuse eitajateks ja suurustasid, et me ei saa vaielda raudkõvade faktidega.

Selle tulemusel muutis rahandusminister Gordon Brown kõiki reegleid, et teha diiselautod odavamaks, ja miljonid haarasid võimalusest. Vaid selleks, et kuulda selle aasta alguses, et need raudkõvad faktid ei pruukinud olla kuigi täpsed ning et tegelikult on bensiin ikka palju puhtam kütus.

Nii et nüüd öeldakse kõigile diisliomanikele, et tulevikus peavad nad maksma 800 naela paagitäie kütuse eest, 10 miljonit naela parkimise ja 5000 miljonit naela Londoni südalinnas sõitmise eest. Mis tähendab, et kõik nad üritavad müüa. Ja saavad vaid mõne penni. Kui juhtute olema selles paadis, saadaksin teie asemel vahearve Greenpeace’ile ja Friends of the Earth’ile. Võib-olla mõtlevad nad järgmine kord siis korraks järele, kui tunnevad vajadust uusi raudkõvasid fakte jagada.

Mul on diisel. Vana Range Rover. Esimene TDV8-id. See teenib mind hästi. Kui olen paagi täis lasknud, ütleb näidik, et järgmise tankimiseni on jäänud 800 kilomeetrit. Mis on hea, kui sulle meeldib jaht. Sest nii jõuad sa Yorkshire’i ja tagasi ilma Leicester Forest East bensukas tviidpükste tõttu naerualuseks saamata.

Kõigil mõistlikel Range Roveri omanikel on diislid. Aga tänu meie sõpradele Rohelises parteis tuleb vaikselt hakata selle üle järele mõtlema. Mistap veetsingi äsja üle aastate taas nädal aega, tuututades ringi bensiinimootoriga SV Autobiography’ga.

Mul pole selle auto kohta öelda midagi, mida miljon korda öeldud pole. See on omaette klassist. Sel lihtsalt pole konkurente. Ja SUV mootoriga kapoti all on see ka naeruväärselt kiire. Pööraselt kiire. Nagu kukuksid kaljult alla, istudes samal ajal Briti Muuseumis, aga imekombel kontrolliksid ikka olukorda. Lömmi suudaks selle sõita ainult Richard Hammond.

Häda oli selles, et pärast 240 km oli kütusenäidik punases. Asi polegi rahas: sest kui saad endale sellist autot lubada, pole tankimisele kuluv summa märkimist väärt. Ei, asi on selles, et kui sa pole just väga hea kütusebingo-mängur, siis ei jõua sa Londonist Leedsi ühe paagitäiega.

Mis siis saab? Noh, näiteks on variant Range Rover hübriid, mis osaliselt elektriline ja osaliselt diisel, nii et sellele ei kehti ka kogu see anti-diisli jura.

Ainus lahendus on õigupoolest kasutada puhast elektritoidet. See tõesti toimiks. Peaaegu hääletu kruiisimine teel ja tohutu võimsus teelt väljas.

Kui saaksin, soovitaksin Land Roveri meestel minna ja küsida Rimaci omadelt, kuidas sellise tulemuseni jõuda. Aga ma kardan, et tänu Hammondile on neil järgmistel nädalatel uue auto ehitamisega käed tööd täis.

©Jeremy Clarkson/The Sunday Times, London

Ei, ära osta,

sest soovitaksin Land Roveri meestel minna ja küsida Rimaci omadelt, kuidas ägedat autot teha.

Range Rover SV Autobiography Dynamic (2017)

Mootor5000 cm3, V8, bensiin, ülelaaduriga
Võimsus542 hj
Pöördemoment680 Nm
Kiirendus0-100 km/h 5,1 sek
Tippkiirus250 km/h
Kütus / CO212,8 l/100 km / 299 g/km
Kaal2457 kg
Jeremy hinne3/5