Jeremy Clarkson: Paks ja vaikne nagu küpsiselemb ninja

Ei, ära osta,

sest selles on palju avariivastast elektroonikat, mis käitub pisut paaniliselt. Ikka ja jälle otsustas auto pardaaju, et olin tohutu avarii äärel, ning hüppas ise pidurite ja rooli kallale.

Käes on see aeg aastast, mil istume tavaliselt kolleegidega telekanalist maha ja üritame välja mõelda, millised autod järgmisel hooajal külge ees ja rehvide suitsedes rajatestile saata. Tavaliselt teatab Richard Hammond alustuseks: “Noh, uus 911 tuli välja…”

Seepeale kukuvad mu õlad tavaliselt kuhugi naba piirkonda, sest mida on Porsche 911 kohta veel uut öelda? “Mootor on vales kohas. Teel püsib hästi. Keegi ei lase sind pealesõidul vahele. Lõpp.”

Otseloomulikult seletab Porsche äärmise põhjalikkusega, kuidas nende uus mudel on 4,5 protsenti jäigem kui eelmine ning 5,8 grammi kergem samuti, sest sel on titaanist veljepoldid. Kuid nende faktidega pole võimalik hoida vaatajat, kelle tähelepanu pärast võitlevad veel “Kaardimaja”, “Billions” ja häälekas seks Sky Atlanticu peal.

Paraku on sama lugu AMG Mercedesega. See võib jõuda 0-100 veidi kiiremini kui eelmine mudel, ja selle Comand süsteem lubab sul täpselt kontrollida, kui ökonoomselt sa viimased 50 kilomeetrit sõitnud oled. Ent kõik selle matab enda alla meeletu müra ja hoogsalt hööritav taguots. Faktid, mida oled nentinud mitu tuhat korda. Ausalt, sellise auto arvustamine on nagu igavene pööripäev.

Nii et kui ükspäev meie pabertahvlit jõllitades nentisin, et mulle saabub testimiseks uus Mercedes, tegin seda üsna hädiselt. Oh ei, mõtlesin. See on AMG ja mina pean välja nuputama järjekordse vaimuka mürakirjelduse. “Jumal kruusaga kurku loputamas.” Tehtud. “Thor Lego tüki peale astumas.” Tehtud. “Tom Jones kummardamas ja korjamas üles seepi Strangewaysi duši all.” AA Gillil tehtud. Ületamatult. Kui välja jätta tema hinnang TVRi V8 solinale, mis kõlas: nagu kaks lesbit koos panges.

Aga mure oli asjatu, sest minu ukse ette ei saabunud sugugi kõmisev AMG (ärge laske end lollitada nimest, mis tegelikult tähendab sportlikke istmeid ja AMG-kirjaga põrandamatte, mitte Mercedese nutimeeste sünnitatud mürisevat mootorit). See oli miski, mil nimeks E 400 4Matic kupee. Rahvakeeli tähendab see neliveolist kahe uksega versiooni E-klassi sedaanist – sellestsamast, mille luksuslikkust sinu Uberi-juht taevani kiidab.

Mercedes on seda teed läinud soovist haugata oma tükk BMW võrratu 6. seeria kupee kõrvalt. Ja selgitab nüüd täiesti tõsimeelselt, et sel on taga 14 mm jalaruumi rohkem kui bemmil ja et see on saadaval ka neljasilinidrilisena. Ja lükkab oma selja siis toolileenil sirgu nagu jurist, kes on just esitanud oma põhjapanevaima argumendi. Vabandust, Mercedes, te eksite.

Kupees ei koti jalaruum kedagi. Keda kotiks, see ostaks nelja uksega sedaani. Kupee mõte on välimus ja selles osas on BMW turu vajadused katnud, sest – oh, see on üks nägus auto. E 400 ei ole. Kunagi võib-olla oli. Enne, kui leidis üles küpsisepurgi. Nüüd näeb see välja – ja seda pole tõesti võimalik viisakalt öelda – paks. Ja kas tõesti oli üle mõistuse keeruline loobuda sellest naljakast tagumisest tuuleklaasist?

Sees on olukord etem. Õhuavad meenutavad kosmoselaeva päikesepurje ja minu testitud versioonil oli ka hiiglaslik lameekraan TV, mis ütleb sulle, kus sa asud, kuhu lähed ja kui kiiresti sinna jõuad. Nagu sedagi, kui palju kütust paagis on, ning absoluutselt kõike muud.

Ning jah, see lubab sul valida interjööri valguse värvi. Valisin lilla. Ehkki see ei sobinud mitte üks põrm täpselt platsentakarva sisustusega. Juhitavus? Sõbral, kes mind sellega lennujaamast üles pidi korjama, oli öelda nii mõndagi.

Maandudes avastasin tänu Find My Friend äpile sõbra endiselt Chelseast, nii et haarasin telefoni, et küsida, miks see küll nii on. Järgnes ohtralt vandesõnu, ent asja tuum kõlas: “Kuidas see mootor tööle käib?” Kui olin selgitanud, et rooli taga on peidus nupp, järgnes uus kõne sisuga: “Kus on see pagana käigukang?” Pidin selgitama, et see turritab välja käigukastist ja näeb välja nagu tavalise auto kojamees.

See ei käivitu ega võta kohalt nagu tavaline auto. Ja see, tuleb välja, ongi E-klassi kupee leivanumber. Sest ega normaalsus naase ka edasi sõites. Sul on üheksaastmeline käigukast, kuid sa ei pane tähele, kuidas see lakkamatult hambast hambasse hüppab ja mootori võimsuse sinna nurka suunab, mis seda parasjagu vastu suudab võtta.

Ah, ja mootor. Kolmeliitriline V6 pakub sadu hobujõude ning mäekõrgust pöördemomenti. Ent ometi ei tee see piuksugi. Milline väljakutse nuputada Mercedesele täitsa uus vaimukus! See on nagu trapistide ordu munk, kes on surnud toas, mis maast laeni villaga üle löödud. Ainult vaiksem.

Häda on selles, et kui lõpuks oma odavat lameekraani vaatad, märkad sa seal 210 km/h. Mis on seadusevastane.

Sujuv on see sealjuures küll. Vähemalt vedrustuse osas. Sellega võiks sõita läbi Palmyra purustatud teede ning tunda end ikka nagu Austria parima teetöölise võistluse finišis.
Küll on sel palju avariivastast elektroonikat, mis käitub pisut paaniliselt. Ikka ja jälle otsustas auto pardaaju, et olin tohutu avarii äärel, ning hüppas ise pidurite ning rooli kallale.

See oli südantseiskav üllatus, mis sundis mind peaaegu süsteemi off-nuppu vajutama. Mõtlesin siiski ringi, sest nuppu käppides saabuks sulle sõnum, sa teeksidki seda lugedes avarii ning veedaksid ülejäänud elu, suheldes maailmaga ajuskänneri kaudu.

Mercedes peaks auto sekkumist pisut talitsema. Tegema selle õrnemaks ja hellemaks. Sest praegu on see piisavalt hea ettekääne selle auto ostmisest loobuda. Lisaks disainile.

Ma tean, et BMW 6. seeria on kallim ja sel on 14 mm vähem jalaruumi ja seda ei saa neliveona. Ent sellest Mercedese kasuks loobuda on sama hea, kui eelistada kohalikku postikontori daami Uma Thurmanile. Sest too oskab paremini triikida.

©Jeremy Clarkson/The Sunday Times, London

Ei, ära osta,

sest selles on palju avariivastast elektroonikat, mis käitub pisut paaniliselt. Ikka ja jälle otsustas auto pardaaju, et olin tohutu avarii äärel, ning hüppas ise pidurite ja rooli kallale.

Mercedes-Benz E400 4Matic kupee

Mootor2996 cm3, V6, topeltturbo, bensiin
Võimus329 hj
Pöördemoment480 Nm
Kiirendus0-100 5,3 sek
Tippkiirus250 km/h
Kütus / CO28,6 l/100 km / 189 g/km
Kaal1845 kg
Jeremy's hinne3/5