Jeremy Clarkson: see auto meenutas mulle prille kandvaid raevukaid naisi vanades pornofilmides

Jah, osta,

Väga kallis mõttetu auto, mis meie uberiseeritud ja keskmist kiirust mõõtvaid kaameraid täis maailmas meeldib vaid üksikutele inimestele, kes seda nagunii osta ei jaksa. Ometi on suurejooneline surm parem kui igav elu? Nii et lohutus seegi, et minu meelest oli see vapustav.

TERE? Teerreee? On seal veel keegi? Või on kõik siit lehekülgedelt üle libisenud ning retseptide juurde pidama jäänud? Küsin, sest kangesti hakkab jääma mulje, et meie maal on autoentusiaste nüüd vähem kui registreeritud kõhurääkijaid. Juhuks, kui arvutama hakkasite – see tähendab, et kokku kolm!

Autoajakirjade müüginumbrid on langenud sisuliselt nulli. Fifth Gear läks püüdma satelliittelevisiooni kõrgusi ja haihtus seal sootuks. Top Geari numbrid on kõvasti kukkunud. Ja mulle tundub, et enamik peavoolu masinatoojaid maksavad juba peale, et vaid viiksid oma auto romulasse ja ostaksid selle asemel ühistranspordi pileti.

Mu poeg soovis Fiat Puntot, sest Chelsea peatreener on itaallane

Mu lapsed on hea näide. Neil on täiesti suva, mis autos nad istuvad, kuni see sõidab paagitäiega miljon kilomeetrit. Kiirus? Juhitavus? Stiil? Et need võiksid olulised olla, ei mahu neile pähegi. Mu poeg soovis Fiat Puntot – ja mitte selle Ferrari sidemete tõttu, vaid kuna Chelsea peatreener on itaallane. Võin kihla vedada, et Fiati juhtkonnal ei tulnud turundusstrateegiat koostades see pähegi.

Kõrgemad ametimehed lubavad lisaks ju kõikal, et bensiini- ja diisliautod keelatakse teedel täielikult aastal … (vali daatum vahetult pärast lubaja surmakuupäeva). Ja kõik liiklust puudutavad uudised keskenduvad niikuinii eranditult madalamate kiirusepiirangute vajadusele ning iseliikuvatele masinatele.
Õhtusöökidel öeldakse mulle tihti: “Kui sa hakkad autodest rääkima, istun kuhugi mujale.” Tõsiselt, autoentusiast olla on sama hea kui toori. Viisakas seltskonnas pole seda lihtsalt paslik mainida.

Selles on rohkem võimsust kui üheski teises BMW sõiduautos eales on olnud

Ometi toorisid leidub. Nagu ka autoentusiaste. Kohtasin ühte eelmisel nädalal. See noor
kolimisfirma mees vaatas minu käes olnud BMW M760Li xDrive V12 ja sosistas õige vaikselt, et
sõbrad ei kuuleks: “Miks on sel väiksem võimsus kui M6-l?” Olin vapustatud. Lausa nii vapustatud, et ei suutnud teda isegi parandada. M760Li-s on 601 hobujõudu, mis tähendab, et selles on rohkem võimsust kui üheski teises BMW-s Nelson Piquet aegadest saati.

Ja see tõstatab küsimuse. Miks? Sest see on pika teljevahega supermugav limusiin täis pehmeid kaelatugesid ja timmitavat valgustust. Mis taevase pärast paigaldas BMW sellele siis napaka 6,6-liitrise V12 topeltturbomootori? Miks on tootjad pannud ta nullist sajani liikuma vähem kui nelja sekundiga ehk kiiremini kui Porsche 911? Miks on sel nelivedu, nii et külavaheteedel sõites tunned end nagu Caterhamis? Tõenäoliselt sõidavad sellise auto ostjad ikka tagaistmel ning on valmis vallandama iga stardikiirendit kasutava autojuhi veel enne, kui too 65 km/h kätte saab.

M760 pidi olema midagi muud kui Rolls-Royce Ghosti soodusversioon

Aga vot, selles asi ongi. Oleks BMW teinud selle eelkõige vaikseks ja sujuvaks, siis miks peaks keegi üldse kulutama veel suurema summa Rolls-Royce’i Ghost’ile? Mis kuulub samuti BMW-le, kui mäletate. Ja olgem ausad, kõik, kes vajavad Heathrow’sse saabumiseks vaikset ja sujuvat autot, valivad niikuinii Mercedese S-klassi.

Niisiis pidi BMW iseenda “ülima sõiduauto” tootmise ajaloo ning turunduse tõttu nuputama välja midagi teistsugust. Mistap uhkeldaski minu käsutuses olnud masin driftingumeeste lemmiku mattmusta värviga ning punasest nahast sisuga. Ja ma ei pea silmas tagasihoidlikku punast, vaid ikka kärtsu punast. Väga kärtsu punast – 1950-ndate filmistaaride huulepulga-punast. See nägi väga lustlik välja. Ja kõik, kes sinna sisse ronisid, kordasid sama: “See on fantastiline!” Seejärel leidsid nad tagumise käetoe seest ühe iPadi taolise eseme, millega hallata tagumisi ekraane, ja see meeldis neile samuti. Siis avastasid nad külmiku ja olid parasjagu ametis selle imetlemisega, kui mina vajutasin sport-nuppu ja seejärel jala põhja. “Aaaaaargh,” ütlesid nad kõik. “Kui vastik.”

Auto nagu tegelased vanades pornofilmides

Selle auto kiirendus on lihtsalt uskumatu. Numbrid numbriteks. Lamborghini ja McLaren on siiski kiiremad. Ei. See on uskumatu, sest see on nii ootamatu. Küllap tehakse mul järgmise võrdluse pärast veel kõrvad tuliseks, aga: see meenutas mulle prille kandvaid raevukaid naisi vanades pornofilmides. Sest see muutus, kui nad oma prillid eest võtavad ja juuksed valla päästavad, on täpselt sama uskumatu.

Samamoodi tundub võimatu veendumus, millega BMW keerulisel hetkel teel istub. Osaliselt tuleneb see neliveost, osaliselt ülinutikast vedrustusest, aga vahet pole – kui istud roolis ja su kaasreisijad oma käekottidesse oksendavad, vajub suu tõesti ammuli imestusest, kuidas BMW insenerid on suutnud panna peaaegu 2,5 tonnise limusiini käituma kuuma luukpärana.

Ja just siis, kui sirutasin käe, et midagi kohandada – ei mäletagi enam, olid need öökaamerad või massaažitoolid -, tabasin kogemata ühte teist nuppu ning kõik muutus. Auto aeglustus. GPS-i ekraan muutus muidu Toyota Priusele iseloomulikuks noolte ja punktiiridega diagrammiks, mis teatas, et mootor on väljas ning masin laeb akusid. Ja armatuur? Noh, see läks siniseks ja manas ette teabe, mida ma ei suutnud lugeda ilma prillideta ja millest ma prillidega mõhkugi aru ei saanud.

BMW lülitus ökorežiimile, mille olemasolu kohta polnud mingit infot

Seal oli bensiinipumba diagramm koos sümboliga, mis teatas +0,6 mi ning sektor, mis kõikus 90 ja 50 vahel, ning täiesti hoomamatult ka number 16,2. Ilmselgelt olin suutnud panna auto ökorežiimile. See nõudis uurimist, nii et suundusin BMW veebilehele, kus ei leidunud sõnagi M760Li ökonduse kohta. Niisiis helistasin BMW suhtekorraldajale, kasutades auto reklaamvoldikus antud numbrit. Aga kust mulle öeldi, et sellist numbrit enam ei eksisteeri.

See kõik on paras müsteerium. Mitte vaid moodus, millega sai aktiveerida midagi, mis selles autos isegi eksisteerivat ei paista. Vaid ka see, mida see seal üldse teeb. Sest kes ootab Uberi-juhi kütusesäästlikkust 6,6-liitriselt topeltturboga ülehelikiirusel liikuvast bossivagunist? Tõsi. Sel režiimil säästab aastas mõne naela, aga kuulge – ükski kooner ei mõtleks eladeski osta suure mootoriga erakordselt keerulist bemarit. Sest ajalugu on meile õpetanud, et nende väärtus langeb sama kiiresti kui mäest alla veereval klaveril.

Väärtus langeb sama kiiresti kui mäest alla veereval klaveril

BMW pidi mu juurest lahkuma ühel päeval kell kaheksa. Kahtlustan, et põhjus, miks see ikka minu ukse ees seisab, peitub tõsiasjas, et praeguseks on selle hind langenud madalamaks isegi sellele järgi tulema pidanud kulleri palgast.

Siin me siis oleme. Väga kallis mõttetu auto, mis meie uberiseeritud ja keskmist kiirust mõõtvaid kaameraid ning napakaid kindlustupakkumisi täis maailmas meeldib vaid ühele kolimisfirma mehele, kes seda endale niikuinii lubada ei saa ja kes niikuinii eelistaks tegelikult M6. Ometi on suurejooneline surm parem kui igav elu, kas te ei arva? Nii et lohutus seegi, et minu meelest oli see vapustav.

Jah, osta,

Väga kallis mõttetu auto, mis meie uberiseeritud ja keskmist kiirust mõõtvaid kaameraid täis maailmas meeldib vaid üksikutele inimestele, kes seda nagunii osta ei jaksa. Ometi on suurejooneline surm parem kui igav elu? Nii et lohutus seegi, et minu meelest oli see vapustav.

BMW M760Li xDrive V12

Mootor6592 cm3, V12, topeltturbo, bensiin
Võimsus601 hj
Pöördemoment799 Nm
Kiirendus0-100 km/h 3,7 sek
Tippkiirus249 km/h
Kütus / CO212,6 l/100 km / 294g/km
Kaal2255 kg