Jeremy Clarkson sõitis Audi RS 5ga: kõva möire, vilgas saba, see on minu sorti lõvi

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

80ndatel tuli BMW lagedale mõttega teha petlikult leebe, aga väga kiire ja imeliste sõiduomadustega sedaan. See sai nimeks M5 ja selgus, et tegu on ühe maailma vägevaima autoga.

Kõik teised tootjad nägid otsekohe, et BMW on loonud meistriteose ning otsustasid sellele mitte mingil moel vastata. Ja see on imelik. See on sama hea, kui kõik riigi vutimeeskonnad, kes näinud Chelsea mullust sooritust, mõtleksid nüüd: “Selle vastu ei saa me niikuinii, nii et ärgem üldse üritagem.”

Lõpuks, kui BMW oli aastaid turul laiutanud, ühendas Mercedes jõud AMG tuuningufirmaga, et luua oma high perfomance autode seeria, kuid need polnud tegelikult kiirete bemarite otsesed konkurendid. Need olid suured ja suitsevad ja valjud ja üsna pehmed. Õigupoolest olid need muskelautod, ainult Hugo Bossi ülikonnas.

Aga Audi? Noh, see hakkas oma neliveolistele paigaldama õige võimsaid mootoreid, et luua RS-id, aga neiski polnud BMW M-autode maagiat – seda õrnust.

Kui tundsid autosid nagu oma viit sõrme – et kuidas käib kurvisõit ja mis on hõõrdumine -, ei rahuldunud sa iial raske ninaga Audi või tõrksa Mercedesega. Päris juht läks alati BMW teed.

Ometi on BMW vanker viimasel ajal kuidagi kraavi kiskunud. Müügil pole ühtegi M5 ja ehkki M2 on puhas mõnu, on selle suurem ja tuntum vend M3 paras krants. Selle juhitavus on õigupoolest päris jäle. Ja jäleda juhitavusega M-auto? See on nagu roiskunud munadest omlett.

Ja et teha BMW elu veel keerulisemaks, on konkurendidki viimaks ärganud. Alfa Romeo võib müüa sulle Giulia Quadrifoglio, millel on kolm neljandikku Ferrari mootor ja südame puperdama võttev väljalase. See oleks minu valik.

Ja siis on veel Mercedes, mis toonud välja midagi nimega E 63 S. Selle disain on mu maitse jaoks liiga pealtükkiv. Küllap ka sinu jaoks, kui sa just Dubais ei ela. Aga see pole nagu kõik eelmised AMG-d, mida nähtud. Sel on võimsust, ent see on kammitsetud korralikku pakendisse. Ärge saage valesti aru, see on tõsine auto tõsistele inimestele.

Ja siis on veel Audi, mis tuli just välja autoga, mis täna siin näete. See on RS 5 kupee, see maksab 62 900 naela ja see on vaat et sensatsiooniline.

Lootsin, et Audi paneb sellele 394 hj viiesilindrilise TT RS mootori, sest siis oleksid saanud kõik kunagi nn bensiiniajastule tagasi vaatavad ajaloolased kirjeldada seda kui ühte tolle aja suurkuju.

Aga Audi läks topeltturbo 2,9-liitrise V6 teed. Mis annab 444 hj. Ja pöördemomendiks 600. Seda on seda tüüpi auto jaoks palju.

Aga paljad faktid nullist sajani 3,9 sekundiga kiirendamisest ja 249 k/h tippkiirusest (või 280 km/h, kui valid Dynamic variandi) räägivad vaid pool lugu. Teiseks pooleks pead sa istuma rooli ja laskma kõneleda autol endal. Ja oh, kus siis levib üle su näo naeratus. Alguses õigupoolest mitte. Alguses näed sa välja nagu su kööki oleks just jalutanud lõvi, sest jumal, kui kiiresti see kohalt võtab. Ma tunnistasin kord hetke, kui politseihobusele lükati tagumikku sinepiga kaetud hot dog. Audi võttis kohalt sama kiiresti.

Muidugi on mõned eelmisedki Audid sirgel teel kiired olnud. Aga see oli ka kõik, mida nad suutsid – olla kiired sirgel. Sina istud, väntad aina rooli ja karjud “Pööra, vana jobu, pööra!”, aga ei midagi. Rasket nina ja nelivedu oli keeruline ümber veenda.

RS 5 on teisest puust. Sel on kiskja nina ja vilgas saba – täpselt see, mida entusiastlikul juhil vaja. Ahjaa, ning ehkki käes püsib ta kindlalt, laseb ta end erinevalt vanadest Audidest ikkagi pisut ümber rääkida. See, võite mind usaldada, on korralikult läbi mõeldud, hästi ehitatud ja täitsa hea hinnaga auto.

See on ka nägus. Velgi võiks näidata Tate Modernis, tagumised küljeaknad on kummardus Nissan GT-R’ile – täitsa võrreldavad masinad, kusjuures – ja kaheukselise kupee kohta on ruumigi omajagu.

Siin see siis on. Järjekordne löök vastu BMW M-osakonna hambaid. Auto, millega võib sõita, teades, et teised oma ala asjatundjad vilgutavad sulle teel tulesid – tunnustuseks, et oled teinud nutika valiku.

Inimestel on autode omamisest kõrini

See pole veel kõik. Olin hiljuti Knightsbridge’is ja einestasin kõnniteel (mitte nagu kodutud – ma olin Enterprise’is, mis on pubi, mitte kosmoselaev. Või noh, see oli pubi, nüüd on see baar-restoran.) Ja iga kolmas sõna, mida öelda üritasin, mattus rikaste noorte härrasmeeste anti-lag süsteemide paukude alla, mis kajasid ümbritsevatelt majadelt nagu tulevahetus Homsi kesklinnas.
Nad sõitsid oma üles köetud superautodes ringiratast kuni isegi minu hari oli punane. Nii et võite vaid kujutleda, kuidas mu lauakaaslased end tundsid. Mistap hääletavad nad kõigi poolt, kes bensiini ära keelavad.

Seda on tunda igal sammul. Inimestel on autode omamisest kõrini. Nad kasutavad Uberit ja metrood. Ja need, kes on suutnud autonduse vastu huvi säilitada, külvatakse üle samasuguse põlgusega, mida mina hoian vaid golfimängijate ja vabamüürlaste jaoks.

Nii et kui ostad tõeliselt kiire auto ja tahad seda nautida ka ilma pidevalt saatvate hävitavate pilkudeta, peab see olema diskreetne. Ja seda Audi on.

Audiga on siiski üks probleem

Paraku on üks probleem. Kui oled sõiduentusiast, kellele selline auto tõesti huvi pakuks, sõidad sa praegu tõenäoliselt autoga, mille ninal pole nelja rõngast.

Mis tähendab, et sul pole aimugi, kuidas töötab Audi sat-nav-multimeedia-liides-süsteem. Sa toksid kõiki ettejuhtuvaid nuppe, pobised midagi summutatut, vajutad veel mõnda ning lõpuks kobid proovisõiduautost välja, virutad ukse kinni ja ostad oma praeguse auto uusversiooni.

Sellest on saamas tõsine probleem. Mina kirjutan PC-l ega saa seda Maci vastu vahetada, sest ma ei viitsi raisata elu uue süsteemi selgeks õppimisele. Ma kasutan iPhone’i, sest see on mul käe sees, nii et kui keegi väidab, et Google’i viimane pingutus on parem, ei huvita see mind sugugi, sest ma ei tea, kuidas see töötab.

Autodega on nüüd sisuliselt sama lugu. Ma tean, kuidas oma Volkwagen Golfi GPS-i daam vait sundida ja kuidas Apple CarPlay tööle panna, reisilogi algseadistada ja iseparkimise süsteem tööle panna. Aga BMWsse või Mercedesesse istudes on kõik see tume maa.

Möödas on ajad, mil auto oli vaid kolm pedaali ja rooliratas. Nüüd on need elektroonilised ja suur osa nende veetlusest peitub oskuses vältida ummikuid, peatuda enne, kui juhtub avarii, ja mängida su telefonist muusikat.

Audis on see kõik pagana keeruline. Nii et sa jätad selle ostmata. Millest on kahju.

©Jeremy Clarkson/The Sunday Times, London

Jah, osta,

sest Audi on valmis saanud korralikult läbi mõeldud, hästi ehitatud, nägusa ja täitsa hea hinnaga auto.

Audi RS 5

Mootor2894 cm3, V6, topeltturbo, bensiin
Võimsus444 hj
Pöördemoment599 Nm
Kiirendus0-100 km/h 3,9 sek
Tippkiirus249 km/h
Kütus / CO27,2 l/100 km / 197 g/km
Kaal1665 kg
Jeremy hinne4/5

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.