Jeremy Clarkson: Tulnukad, appi! Misasi see õigupoolest on?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Elon Musk lubab saata oma esimese põlvkonna Tesla elektri-roadster’i Marsi orbiidile tulnukatele tutvumiseks. Juba hoog sees, võiks ta kosmosekomplekti lisada teisigi pealtnäha otstarbetuid asju. Ronco nööbikinniti, Sir Sinclairi pedaalidega elektriauto, satelliidipanni, Tom Watsoni… oh, ja ehk ka uus Volkswagen Arteon.

See on üks neist autodest, mis hiilis turule nagu erivägede snaiper. Tavaliselt on meil jooksvat infot, millises ettevõttes milline masin parasjagu küpseb ja millal see umbkaudu müüki jõuab, aga Arteonit ei paistnud enne kuskilt. Ei kauget pauku ega vilinatki. See lihtsalt veeres ühel õhtul kontorist välja ja oligi olemas.

Kehva tsemendimüügimehe auto

See polnud asendus neljaukselisele Passati kupeele, liignimega CC. Selle lõppu polnud mul keeruline ette ennustada, sest Volkswagen lihtsalt pidi ühel hetkel endale vastu laupa laksatades taipama: “Pidage! Mis meil küll arus oli? Keegi ei ihka ju endale peent ja stiilset versiooni autost, mis on sisuliselt loodud mitte eriti heale tsemendimüügimehele. Sama hästi võiks toota tupsudega üle löödud Crocse. Mõttetu.”

Samuti pole see asendus Phaetonile, mis oli segasalat, ülejääkidest kokku klopsitud auto. VW oli kulutanud varanduse uue Bentley Contitental GT arendusele ja mõelnud: “Miks mitte kasutada selle suurt mootorit ja nelikvedu ka mõne oma auto peal?”

Tõeline kaunitar, mis võtab jalust

See oli briljantne. Paraku selgus, et tippjuhid ei armasta oma sära vaka all hoida. Nad ei taha briljantset autot, kui see ei näe ka briljantne välja ega kanna briljantset märki. Nii et ainus inimene, kes tõesti Phaetoniga sõitis, oli BBC peadirektor – ainus boss Suurbritannias, kelle puhul tundub madala profiili hoidmine mõistlik.

Seega, Arteon on auto, mis ei asenda midagi. Uus tulija, nagu armastatakse öelda Top 40 edetabelisaates.

Ja, oh, on see alles kaunitar. Tavaliselt on mul kontorist väljudes kiire ning pea põlemas otsas mingi James May järjekordse vaimusünnitise tõttu, nii et ma ei jaluta just pikalt ümber uue masina ja süga lõuga. Sõidan lihtsalt minema.

Aga Arteon pidurdas mu paigale, nii et kannad kriiksusid nagu heas komöödiafilmis. See võtab sõna otseses mõttes jalust.

Teemantide ja pärlitega Crocsid

Mitte laia võre pärast, mis jätab autost madalama ja maapinda embavama mulje, kui asi vist väärt on, ega ka raamideta ukseklaasidega või pilkupüüdva sinepikarva kere pärast. Ei. Sellepärast, kuidas kõik selle Beastie Boysi VW märgi taga kokku klapib.

See pole tupsudega Crocs. See on pehmeimast Rootsi nahast ning teemantide ja pärlitega Crocs.

See pole veel kõik. See on hiiglaslik. Kotti pagasnikusse pannes tundus nagu asetanuks seda NASA peakorterisse. Ma ei proovinud järele, aga võin kihla vedada, et kui panna sinna oma karjuv pea, kajab auto vastu.

Edasi jätkub samas taktis. Kui oled oma pea ka stiilsest – madalast – uksest sisse surunud, avaneb Mercedes S-klassi mõõtu salong. Enese tagaistmel välja sirutamine, see pole probleem.

Arusaamatul põhjusel tahavad hiinlaselt autolt vaid ühte omadust

Ma ei taha küll kõlada rassistlikult, ent sel kõigel on põhjus. Hiinlased. Hiina on praegu oluline turg igale tootjale, kuid VW puhul väljendub see ka suurtes müüginumbrites.

Mis tähendab, et iga insener vaevab oma pead küsimusega: “Mida hiinlased arvaksid?” Ja just sellepärast on ka Arteonis nii ropult ruumi. Sest imelikul kombel on see riigis, kus keskmine mees on 169 cm ja naine 152 cm pikk, auto ostmisel kõige olulisem tegur. Neid ei huvita kütusekulu ega kiirus ega juhitavus – olgu ainult rohkelt ruumi.

Eks see ole hea uudis ka meie kandis, sest mida rohkem on autos ruumi, seda rõõmsamad on lapsed. Mis võrdub napimate kaklustega selle üle, kes saab istuda keskel, ning üldise meeldivama keskkonnaga.

Mis sajandil me elamegi?

Seega, Arteon. Väga nägus ja väga ruumikas. Kaunilt vormistatud ja igati loogiline auto. Aga enne tuleb oma iste paika saada ja… oot, mis see siis on? Kang? Hea, et mitte viktoriaanlik signaalkast… Kuidas küll pole sellisel autol nuppe ja elektroonikat?

Siis lööd tööle ka mootori ja kuidas sa ka kaasa ei aita, tuleb sealt tavaline neljasilindriline mürin. Pole siin mingit V6 ja päris kindlasti mingit W12 nagu vanal Phaetonil.

Küllap leiab ka mõne diisli, aga neid ei osta niikuinii keegi, sest sel nädalal ei kuulu need heade uudiste nimekirja. Mistap testisin minagi bensiinimootoriga nelikveolist ja R-Line varustusega autot. Mis tähendab suuri rattaid ja sportlikku sisetunnet. See kõik oli väga segadusttekitav.

Ei tea kedagi, kes teaks kedagi

Tavaliselt tean ma autot testides, milliseid inimesi see huvitada võiks, ning pean arvustust koostades just neid silmas. Pole mingit mõtet kurta, et Lamborghini Huracani pagasnik pole piisavalt suur maalritarvikute vedamiseks, või teha maha Fiat Puntot sellepärast, et see ei võta parimagi tahtmise juures välja 320 km/h.

Aga ma ei suutnud välja mõelda ühtegi oma tuttavat ega isegi võõrast, keda võiks huvitada ilus neljaukseline kupee, mis on tagant hiiglaslik ja eest tavaline. Kedagi, kes ihkab linna peal tuuritamiseks neljasilindrilist mootorit ja nelivedu. VW märki ja 40-tonnist arvet.

Jäädes truuks jalanõuteemalistele võrdlustele: see auto on nagu püüaks ühe paarina maha müüa Tod’si mokassiine ja kummikuid.

Takkapihta pead sa enne punktiirile allkirja andmist jõudma järeldusele: “Ei, ma ei soovi Mercedes CLSi ega BMW 4. seeriat ega Audi A5 Sportbacki. Ihkan küll midagi säärast, aga sel peab olema VW märk ja taga koopajagu ruumi.”

Suurepärane auto, mis tuleb kosmosesse saata

See on kõigiti kena auto. See käitub pädevalt igas olukorras ja liigub edasi suurepäraselt. Ning nuppe vajutades ja kange sikutades on sul tunne, et need nupud ja kangid kestavad veel aastaid ning see auto – nagu mu vanaisa tavatses öelda – “läheb minuga veel hauda”.

Ometi ei ostaks ma seda. Ega ostaks ka sina. Sest see rahuldab vajadust, mida ei ole olemas. Nagu alguses öeldud, on see Muski elektrilise Lotuse ja satipanni moodne vaste. See tulekski saata kosmosesse.

Sealt leiab selle miljoni aasta pärast ehk mõni tulnukas, kes veedab hea meelega paar tundi seda tundma õppides. Ja loodetavasti saadab teda selles suurem edu kui mind.

Ei, ära osta,

See on väga hea ja uskumatult ilus auto, aga sellel ei ole siin planeedil kohta. Muidugi, kui sa ei ole siit pärit, siis osta kindlasti.

Volkswagen Arteon

Mootor1984 cm3, 4 silindrit, turbo, bensiin
Võimsus276 hj
Pöördemoment349 Nm
Käigukast7-käiguline automaat, nelivedu
Kiirendus0-100 km/h 5,6 sek
Tippkiirus249 km/h
Kütus / CO26 l/100 km / 164 g/km
Kaal1716 kg

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.