Peaaegu ideaalne Mazda MX-5 on tõeline pärl hallis Eesti elus

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Tanel Meos

“Enimmüüdud” asjad ei pruugi alati olla kõige paremad. Kas Toomas Anni on Eesti parim artist? Kas Rene Bürkland on Eesti parim kirjanik? Kas Samsung Galaxy J3 on parim telefon, mis Eestis saada? Ja no vabandage väga, aga kas Toyota on parim auto meie kamaral? Kaugel sellest!

Ja ometi, kui kõige esimese faktina öeldakse Mazda MX-5 kohta, et see on maailma enimmüüduim kaheistmeline kabriolett-sportauto, tuleb tõsiselt järele mõelda. Tegelikult on sellise valemiga autosid tootnud väga paljud automargid juba väga palju aastaid. Ent miski teeb just sellest Hiroshima tehasest tuleva auto, mida on praeguseks müüdud juba üle miljoni, eriliseks.

Sest pärast ligi tuhande kilomeetri pikkuseks kujunenud nädalavahetust juulikuises Eestis on selge, et selles autos on mingi nähtamatu magnet. Kohe kui auto juhikohalt püsti tõusta ja eemale astuda, tõmbab nähtamatu jõud tagasi auto poole.

See auto on väga ebapraktiline

Olgu kohe öeldud, et kaheistmeline Mazda MX-5 on väga ebapraktiline auto.

Noh, näiteks tahad sõpradega sõita tööpäeva õhtuks piknikule. See on võimalik vaid siis, kui valid välja ainult ühe sõbra, keda kaasa võtta. See on üks on väga rõõmus, ülejäänud ei pruugi aga su otsust mõista.

Või kui abikaasa palub viia lapsed suveks Eesti teise otsa vanaema juurde, ka siis pead lootma, et su peresse on tekkinud ainult üks laps. Tõsi, annan siinkohal ühe kavala nipi. Selle asemel, et valida järeltulevast põlvkonnast välja lemmiklaps (see võib teistele tekitada psühholoogilisi kannatusi), on targem autoga pendeldada Eesti eri nurkade vahel nii kaua, kuni kõik pereliikmed on maale viidud. Seda nippi kasutades saad rohkem MX-5ga sõita!

Ebapraktilisi omadusi on veel. Kui te olete oma karjääri rajanud sellele, et teil on alati viimistletud soeng, siis ei saa te kasutada selle auto ühte põhilist omadust – allalastavat katust. Katuse käsitsemine on muide ülilihtne, ühe klambri avamisega saab selle peale kinnitada või alla voltida. Aga lahtisena sasib tuul teie juukseid nii, et karjääriväljavaated muutuvad pöördvõrdeliselt sõidukiirusega.

Selle autoga on väga raske on sõita ka siis, kui olete kasvanud 190 cm pikkuseks või pikemakski. Esimene takistus on A piilar ehk esiklaasi ülemine äär, mis jääb täpselt teie silmade ette. Tõenäosus millegi pihta sõita on 100%. Kui aga otsustate lisaks ka katuse sulgeda, peate sellesse oma pea jaoks avause lõikama.

Ka auto pakiruum on väga väike. Kui te olete üks neist inimestest, kellel sõidab aasta ringi auto pagasiruumis lihtsalt “igaks juhuks” kaasa päästevest, kolm liitrit õunamahla, Tõnu Õnnepalu romaanid, sulejope ja kummikud, varuautoaku ja matkavarustus neljale, siis ei mahu teil Mazdaga kaasa võtta rohkem kui pakk sigarette. Aga suitsetamine on kahjulik, nii et jätke see ka maha.

Ometi teevad need ebapraktilised omadused MX-5-st nii rõõmutoova auto. Sest tänu nendele omadustele ei saa MX-5 kasutada igavateks, praktilisteks ja ratsionaalseteks sõitudeks. Sellega tuleb elust rõõmu tunda.

Teise ja neljanda põlvkonna MX-5: värske mudel (paremal) on välimuselt palju moodsam, aga sõidurõõm on õnneks sama.

Ilu, mida näeb ka rooli tagant

Eestis müügil olev MX-5 on juba selle auto neljas põlvkond, mis on varasematega üsna sarnane. Kui võtta korra tehnilised põhjused, miks selle autoga nii tore sõita on, siis tuleks nimekiri ilmselt selline:

  • Madal istekoht ja väike, juhi ümber olev kere annavad võrratu tunnetuse teest
  • Tagavedu ning väike mass, mis on pea võrdselt jaotatud esi- ja tagaosa vahel, annavad sellele suurepärase juhitavuse ning teevad kurvide läbimise lustlikuks
  • Vähe elektroonilisi juhiabilisi ja manuaalne käigukast annavad juhile auto üle võimu, mida tänapäevastes autodes üha vähem on

Nendes põhjustes pole väga palju võrreldes eelmise põlvkonnaga muutunud ja see on ainult hea. Silmatorkavalt uuem on kujundus, vihasemad “pilusilmsed” esituled ja küljejoon. See ei ole uuendus ainult kõrvaltvaatajale, vaid väga ilus üllatus on tehtud ka auto juhile. Läbi esiklaasi on näha mõlema rattakoopa kõrget profiili, mis annavad tunde, nagu sõidaks mõne 1950-ndate briti sportautoga – see on tõeliselt ilus ja hästi välja kukkunud kummardus MX-5 inspiratsiooniks olnud sõidukitele.

Muide, sõna “sportauto” võib tekitada arusaama metsikust kiirusest. Ei, kaheliitrise mootoriga MX-5 pole üldsegi hullunud loom. Tegelikult piisab sellest ja jäigast vedrustusest Eesti teedel sõitmiseks täielikult ning seda ei maksa võtta kriitikana maanteeameti suhtes. Kui aus olla, tekib MX-5ga sõites hoopis imetlus, kui palju kõrval- ja abiteid Eestis on korralikult asfalteeritud. Aga ka maanteedel saab 160-hobujõuline mootor imeliselt möödasõitudega hakkama.

Magnetism, mis toob tee äärde hääletama prantslanna

Palju raskem on kirja panna neid põhjuseid, mis pole tehnilised. See auto lihtsalt kutsub keerama suurelt trassilt ära (võib-olla on põhjus suur tuulemüra, mis ka kinnise katusega maanteekiirusel kosta on) ja avastama Eestimaa tagahoove.

Lahtine katus on seejuures kohustuslik, sest nii jõuavad sõitjateni kõik lõhnad, millest tavalise kerega autoga sõitjad ilma jäävad: värskelt lõigatud muru, õitsev hein, sõnnik, lõkkesuits, männimets…

Selle auto magnetism on ka välja paista. Kõik vaatavad sellele tänaval järele, eriti mehed, kes kõnnivad kas või sada meetrit küürakil, et läbi teise auto akna madalat MX-5e silmitseda.

Hääletajaid näeb Eesti maanteede ääres üha vähem, aga MX-5 roolis tundub kuidagi täiesti loomulik, kui järsku tee ääres üks pöidlaküüdi ootaja on. Loomulik on ka see, et hääletajaks pole järgmise poe juurde sooviv külajoodik, vaid suvist Eestimaad avastav prantslanna Malu. Talle meeldib auto, meeldib see suvi.

Foto: Hans Lõugas

Peaaegu ideaalne auto

MX-5 on kindlasti üks väga eriline auto, mille teevad edukaks lihtsad asjad, millele Mazda on läbi aastate selle mudeli juures truuks jäänud. Need on hea juhitavus, kerge kaal, tagavedu, lahtine katus.

Tõsi, siit ei puudu tehnoloogiad nagu ABS ja veojõukontroll, aga vähemalt viimase saab ikkagi välja lülitada. Ja kui mujal maailmas pakutakse autot ka automaatkastiga, siis ei kaota ükski ostja Eestis sellest, et meil ainult manuaalkastiga mudelit müüakse. Sõidurõõmu on vast rohkemgi. Ja üks väga tähtis omadus on ka see, et auto ei maksa liiga palju, vaid keskmise pereauto hinna.

Mazda MX-5 võiks olla pea ideaalne auto. Ei, mitte inseneritöö erakordsuse või tipptehnoloogia poolest. See võiks olla ideaalne auto sõitmiseks, mis meie igapäevaste, mõistlike, ökonoomsete ja ratsionaalsete autode juures meelest läheb. Võiks olla, kui sellega oleks Eestis mugav sõita rohkem kui paar kuud aastas.

Jah, osta,

sest selle roolist sa enam ära ei taha. MX-5 pakub pereauto hinnaga tõelist sõidurõõmu.

Mazda MX-5

Mootor1998 cm3, bensiin
Võimsus160 hj (118 kW)
Pöördemoment200 Nm (4600 p/min juures)
Kiirendus 0-1007,3 sek
Tippkiirus214 km/h
Kütus / CO25,5/9,3/6,9 l/100 km / 161g/km
Kaal1058 kg
Hind32 700 (baashind 26 500)

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.