Peeter Koppel ja Jaguar I-Pace: Kas elektrikass on tõesti kõlbulik elukaaslane?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Kalle Veesaar

Ma olen üks neist autohuvilistest, kes on käinud vaatamas vormel 1 etappi. Tunnistan, et olin algselt kogu ettevõtmise suhtes väga skeptiliselt meelestatud. Äkki ei näe? Äkki ei saa aru? Äkki on liiga pikk? Äkki on lihtsalt tüütu? Kallis on igal juhul!

Ometigi ei realiseerunud ükski neist hirmudest ning suhteliselt soolase piletihinnaga – isegi kallimaga kui Verona ooperipäevadel kuuvalgel Rooma-aegses amfiteatris etendatud maailmatasemel ooperi eest taheti – oli elamus vägev! Julgen soovitada ka neile, kelle petroseksuaalsus on pigem mõõdukas.

Fotod: Paula Johanna Adamson

Hääl, mis mõjutab aju biokeemiat

Miks ma seda mainin? Aga sellepärast, et vormelielamuse üheks olulisimaks komponendiks on heli, mida toodavad fossiilset kütust põletavad sisepõlemismootorid.

Kuulun veel sellesse põlvkonda, kelle jaoks on mootori heli poolt tekitatav emotsioon võrreldav sellega, kui teismelisena esimest korda avastad, et kauni tütarlapse käsi tunneb end sinu peos mugavalt. Aju biokeemia pidu!

Ma arvan, et olin vormeleid vaadates üpris totaka olemisega, kuid nagu ka juba korduvalt minu pool siingi leheküljel mainitud on, ongi meeste suhe täiskasvanuks saamisega enamasti olematu.

Algul oli mul ükskõik, siis saabus skepsis

Just sellel põhjusel, et õiget sorti mootorimürin tekitab aju biokeemias korraliku reivi, oli minu ükskõiksus elektriautode suhtes üpriski talitsematu. Ükskõiksusest sai aga skepsis, kui kokkupuuted elektriautodega muutusid konkreetsemateks.

Nimelt olid odavama otsa elektriautod hädised katsed sisepõlemismootorit millegagi asendada.

Olgem ausad, mitmed meilgi ringi liikuvatest seadeldistest olid (on!) pessimisti jaoks parimal juhul tootja PR, optimisti jaoks aga hästi pingutades vajalikud verstapostid innovatsiooni pikal ja ohtuderohkel teekonnal.

Tesla ei ole hea auto

Kõige häirivamaks kujunesid kokkupuuted (vähemalt hinna poolest) premium-segmenti trüginud tehnoloogiamessias onu Eloni neljarattalise i-Padi analoogi osas. Hea küll, Mia Electric oli kõikides kategooriates kõige hullem autolaadne toode, kuid neljarattalise i-Padi puhul oli pettumus üllatav.

Kui kogu piiritu meedia- ja muu hüsteeria kõrvale jätta, siis lihtsalt polnud tegemist h-e-a autoga. See ei tähenda, et onu Elonile ei peaks plaksutama selle eest, et ta tõesti andis innovatsioonile korraliku tõuke ja sundis suured autotootjad jalad kõhu alt välja võtma.

Samas sellises ja just sellises olukorras oli ka tõenäoline, et keegi teeb ühel hetkel ka midagi paremat. Konkurentsi ja turumajanduse võlu.

Trolli ja külmkapi patu vili?

Igatahes on nüüd see parem ka käes. Selle nimi on Jaguar I-Pace ning see on elektriauto, millega kooselu oleks vähemalt minul võimalik täitsa ette kujutada.

Tahan Tartusse sõita? Palun! Tahan, et interjöör ei oleks 1996. aasta korea auto tasemel? Palun! Tahan, et mul oleks mõistlikuskauguses esindus, kuhu ma saaksin sõita ja kisa tõsta, kui mõni kahtlane tuluke kuskil armatuuris põlema hakkab? Ka olemas!

Lisaks sellele täiesti talutav disain. Enam ei tundu autotootjatele, et elektriauto peaks välja nägema nagu trolli ja külmkapi patu vili. Hind on küll krõbe, kuid omas kontekstis konkurentsivõimeline.

Mitte päris veatu

Ei, ega ka see “džääg” pole täiuslik. Oletame, et te arvate, et te tahate teda kodusest pistikust laadida. Varuge aega. Varuge väga palju aega.

Samuti on mindud kaasa moega, kus auto peab olema täis “puutepundlikke” ekraane. Kui näiteks “kettaga” süsteemidel on võimalik Apple CarPlay enamus funktsioone ära kasutada intuitiivselt nii, et auto juhtimiseks ka tähelepanu jääb, siis puutetundlik suhtlemine tähendab seda, et puudutada tuleb õige koha pealt ja õigesti.

Siinkohal kiitus neile, kes ei ole kaasa läinud puutetundlikkuse moega. Jaguar paraku on. Ka on I-Pace’i süsteem veel veidi konarlik ning võib igapäevase erksa tahvelarvuti kasutaja välja vihastada. Siiski pole see piisav ei kogemuse ega üldmulje rikkumiseks.

Ligi 100 aastat kogemust loeb

Kokkuvõttes võib siiski öelda, et juhtunud on see, mida nii mõnigi arvaja ennustama kippus – selleks, et teha head autot, on vaja kogenud autotootja kogemust.

Elektriline Jaguar on suutnud võtta parima nii tehnikavidinaid meenutavate elektriautode kui tavaautode maailmast.

Lisaks on ta esimene, mida ka päriselt osta saab. Ainsaks tõsiseks kännuks I-Pace edu teel võib saada asjaolu, et ülejärgmisel aastal on kõigil suurematel premium-tegijatel oma särtsujõulised sõiduriistad turukõlbulikud.

Siis võib tekkida tunne, et “elektrikassi” moraalne vananemine on olnud kuidagi kiire.

Samas ei tasu unustada, et Jaguaril on valmis platvorm ja valmis toode, mis võivad luua eeldused selleks, et särtskulgurite premium-segmendis jaguneb turg veidi teisiti kui tavaautode maailmas. Olgem nüüd ausad – “džääg” on mõnus vallatus näiteks keset igavaid Audisid, onju?

Fotod: Paula Johanna Adamson

Jah, osta,

Kui raha veidi on ja soov on omada just elektriautot, siis see Jaguar on hetkel parim valik. Seda eelkõige just seetõttu, et kokku on suudetud panna parim nii tehnikavidinate kui seni veel eesliidet "päris-" nautivate autode maailmast.

Jaguar I-Pace

Mootorkaks püsimagnetiga elektrilist sünkroonmootorit, nelikvedu
Võimsus400 hj
Pöördemoment700 Nm
Kiirendus0-100 km/h 4,8 sekundit
Aku90 kWh
Sõiduulatus470 km
Hindalates 79 680 eurot

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.