Peeter Koppel sõitis Lamborghini linnamaasturiga: tegu on mõistliku autoga ja see pole kompliment

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Paula Johanna Adamson

Ma olen eluaeg olnud üpriski suur jalgrattasõber. Kunagi hakkasime mõne muheda rattahulluga arutama, et mitu jalgratast võiks ühel ausal rattasõbral olla? Kui keegi käis välja mõtte, et õige rataste arv on alati n+1, siis üritasime me mõttekäiku siiski konkretiseerida.

Noh, kõigepealt peaks olema sale maanteeratas. Kõik olid nõus. Maastikuratast on ka vaja. Keegi ei köhinud. Kõik, kes olid proovinud fat-bike’i lumel, leidsid ka, et veidigi mõeldes on ka see ju ometigi hädavajalik. Edasine arutelu viis selleni, et üks äge disainikas cruiser peaks linnas liikumiseks ka olemas olema. Lõpuks leidsid kõik, et ka elektrirattad on juba piisavalt ägedaks läinud, et otseselt ära ei ütleks sellisest. Kokkuvõte arutelust oli selline, et nalja “n+1“ puhul n=4.

Foto: Paula Johanna Adamson

Kui nüüd tekib küsimus, mis sellel kõigel Lamborghiniga pistmist on, siis lubage seletada – iga rattasõber teab, et nende viie erineva funktsiooniga jalgratta vahel on optimeerimisülesannet suhteliselt raske lahendada.

Nimelt sisaldavad need kõik spetsiifilisi omadusi, mida ühe ja sama ratta külge pookida pole võimalik. Või kui ongi, siis tuleb teha teatud osas järeleandmisi, mis ei pruugi suhu just kõige paremat maitset jätta. Hübriidratas (tavaliselt linna- ja maastikuratta aritmeetiline keskmine) näiteks tekitab päris rattasõpradele umbes samasuguse hapu näo, kui tõsiusklikule BMW-mehele öelda “X6”.

Kõnealuse Lamborghini Uruse puhul on sellise võimalikult paljude omaduste ühte kuhjamine olnud siiski lihtsam ja ehk ka õnnestunum. Maastur? Noh – hea küll – kui veidi krobelisemad rehvid alla panna, siis saab vast hakkama.

Lisaks muidugi kenad sõidurežiimid – kruus, liiv, lumi jne, mida on kesk-konsoolil tähistatud itaaliakeelsete nimedega – annab ju mõõdu välja küll. Pereauto? Ruumi on piisavalt nii salongis kui pagasiruumis. “Koerakoht“ on täiesti olemas. (Daamid kipuvad veidigi universaalkerega autot meenutavaid sõidukeid nimetama “koerakohaga autodeks”.

Foto: Paula Johanna Adamson

On see sportauto?

Sportauto? Tegelikult nii dünaamika kui vedrustus annavad ka selle mõõdu vähemalt peaaegu välja. Nii kiirendus kui käitumine kurvides on esmaklassilised ning juttu maasturist (või maailma esimesest supermaasturist) meenutab ainult see, et juht on teest kahtlaselt kõrgemal. Tagaveole rõhku panev veoskeem ning tagarataste osalemine auto juhtimises tekitavad tõepoolest mahlase eelise ja emotsiooni teiste samale platvormile ehitatud VW grupi autode suhtes.

Foto: Paula Johanna Adamson

Seega ühte kesta on pandud justkui kaks – või isegi kolm autot ning esmapilgul tundub, et VW grupi parimaid komponente kombineerides saavutatu on midagi täiesti erilist. Paraku päris nii see ei ole. Summa kokku on natukene väiksem, kui seda liidetavaid vaadeldes arvaks.

Lisaks on juhtunud veel üks väike õnnetus – kuigi kahtlemata kisub Urust esmakordselt nähes nägu naerule, sest vähemalt mustana on tegu millegagi, millega sõidaks ilmselt ka Darth Vader hea meelega, siis sellisele tõsisemale autosõbrale, kellele ütlevad midagi Countach ja Diablo, on Urus selgelt teatud tõsise hullumeelsuspuudujäägiga.

See on liiga mõistlik

Nii kurb kui see ka ei ole, on Urus Lamborghini(de) kontekstis tegemist millegi üpriski mõistlikuga (välja arvatud hind ja kütusekulu) ning see ei ole kahjuks kiitus. Kui auto eest välja käia veerand miljonit, siis vähemalt võiks see olla ikka oluliselt hullumeelsem. Nii hullumeelne, et sellest saaks ikoon nagu Countach’ist ning selle nägemine oleks sündmus, mida meenutataks nädal hiljemgi. Urus sellega toime ei tule ning hing jääb igatseme midagi “veel,“ mida on raske defineerida.

Foto: Paula Johanna Adamson

Ei, ärge saage valesti aru. Urus on automaailmas kindlasti suur saavutus. Urus on äge, hea ja ilmselt ka õnnestunud äriprojekt. Urus on vapustav, hea ja õnnestunud turundus. Paraku on nende õnnestumiste hind see, et kaotsi on läinud osa Lamborghini hingest, mis sama brändi teistes mudelites vaatamata VW gruppi kuulumisele vägagi hästi edasi elab.

Kui jalgrattaid on tõelisel rattafännil vaja viis, siis maasturist ja sportautost huvituv hea finantsvõimekusega autohuviline võib maasturist sportauto asemel ostagi maasturi ja (!) sportauto.

Ei, ära osta,

sest see auto on liiga mõistlik. Osta parem Lamborghini JA maastur.

Lamborghini Urus

Hind205 715 eurot
Mootor ja käigukast650 hj (478 kW), 8-käiguline automaatkäigukast/V8 Biturbo
Tippkiirus305 km/h
Kiirendusaeg 0–100 km/h3.6 s
Kiirendusaeg 0–200 km/h12.8 s
Pidurdusmaa 100–0 km/h33.7 m
Kütusekulu keskmine12,7 l/100 km

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.