Peeter Koppel: Strange Lover Velar on džentelmenile mõeldud meistriteos, millel on vaid üks puudus

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Kunagi nõuka-ajal sattus mulle kätte soomlaste toona legendaarne ajakiri Tekniikan Maailma. Seal kirjutatu ja eriti pildid olid väikese poisi jaoks imedemaa, sest aeg oli selline, mil minu hoovis parkinud Lasnamäe ainsat soomlasest ehitusinsenerile kuulunud mersut sõideti bussiga teistest mikrorajoonidest kambakesi vaatama.

Headel autodel on mudelitähiseks numbrid

Kui ma õigesti mäletan, siis anti ühes neist ajakirjadest mõista, et viisakatel autodel on mudelitähisteks numbrid ning kahtlastel sõnad – kusjuures, mida kahtlasem auto(firma), seda rohkem on mudelitähisteks just väljamõeldud sõnu.

Hiljem olen seda arvamust veel eri allikates kohanud ning pean tunnistama, et esiteks juba sõna Velar tuletas mulle toonase mõttekäigu kohe meelde.

Lähemal uurimisel õnneks selgus, et tegemist oli sõnaga Land Roveri ajaloost, kus Range Rover kui luksusmaastur oli projekt, mida taheti hoida salajas ning seetõttu kasutati projektis ladinakeelest sõna velare ehk salajas hoidma. Seega esimene eelarvamus kinnitust ei saanud. Ikkagi peaaegu päris sõna. Ajaloolise tähendusega ja puha.

Teiseks pean ma ka ausalt üles tunnistama – mulle lihtsalt ei meeldi maasturid. Pole kunagi meeldinud. Jah, ma saan neist teatud kontekstides aru. Näiteks ühel mu sõbral on vaja paati vedada. Tõesti on vaja.

Teise sõbra jaoks on aga üheks lemmiktegevuseks erinevate mootorsõidukitega selleks ette nähtud raskel maastikurajal mütata. Lisaks tean ka toredaid inimesi, kelle elukoht on selline, et maastur on nende jaoks täiesti objektiivselt vajalik.

Praktilisus on üks asi, aga elegants on ka oluline

Kõigi nende puhul on ühiseks jooneks veel see, et maasturiga veetakse lisaks muule ka raskesti kontrollitavat väikeste inimeste kampa, kellest peaks saama meie tulevik.

Mõistan, et maastur on sageli praktiline valik, kuid minu jaoks jääb isegi premium-markide maasturitel just elegantsist puudu. Lisaks sellele on mõnede puhul neist tekkinud stereotüüpsed omanikud, kelle kulul on hea nalja teha, kuid kellega samastuda kindlasti ei tahaks.

Range Rover on elegantsi mõttes olnud alati teatud mõttes erand ning Velar on kindlasti üks elegantsemaid, kui mitte kõige elegantsem maastur, mis hetkel turul saada on. Seega teine eelarvamus pole samuti asjakohane.

Kolmas eelarvamus on see, et Range Roveril on alati midagi viga, millest ta värvimuusika saatel märku annab.

Kui ma oleks proovinud Velarit veel mõnda aega tagasi, siis poleks ma seda värvimuusika-kogemust saanud. Nimelt on Velaril ülimalt edevad “välja sõitvad” motoriseeritud ukselingid. Stiilne, kuid lisame valemisse autopesu ja sellele järgnenud külmakraadid ning saame kombinatsiooni, kus uksed kas ei avane või ei sulgu korralikult.

Sarnast probleemi kogesin viimati oma kunagise BMW E46 kupeega, mille uste avamiseks olin sunnitud korra sisenema pagasiruumi kaudu, suruma jalutuskepiga pedaali alla, kütte põhja lükkama ning hammustavate miinuskraadide käes uksemehhanismide sulamist ootama.

Usteprobleem tuleb kiiremas korras ära lahendada

Velari puhul olin sunnitud väljumiseks kasutama korra kõrvalust (ei, ma ei tee nalja) ning uste lukustamiseks ust või pagasiruumi luuki mingitel hetkedel hellalt suruma, et kesklukustus peale läheks. Kusjuures autol oli peal ka eelsoojendus, seega oli selline probleem seda üllatavam.

Tunnistan, et igapäevaselt ma selliste üllatustega kokku puutuda ei tahaks – näiteks, et pead kalli ja ilusa auto juurest kiiruga lahkuma nii, et uksed jäävad lahti – ning ilmselt üks praeguse aja parimaid interjööre jääb “uudishimulike” meelevalda. Seega kolmas eelarvamus sai teatud mõttes kinnituse.

Ma südamest loodan, et selline väike lastehaigus likvideeritakse, sest muid etteheiteid on Velarile raske teha. Kohati on üht-teist praktilisuse arvelt “üle” disainitud, kuid see on pigem maitse küsimus.

Velar on meistriteos, mis jätab pakasega tekkinud kogemuse tõttu veidi lõpetamata mulje, kuid on siiski ka üks väga vähestest maasturitest, mis sobib džentelmenile, kes lipsu kunagi enne 22:00 ära ei võta.

Nalja peab saama

Tegemist on kokkuvõttes autoga, mille omamist ma kujutaksin, olles maasturite suhtes skeptiline, isegi täitsa ette. Loomulikult tuleks teha väike vallatus. Ette tuleks kirja Range Rover asemele kiri STRANGE LOVER ja taha GAME OVER.

Miks? Enda tõsiselt võtmine on nimelt muide väga raske seisund. Endal on raske, kuid ümbritsevatel inimestel veel oluliselt raskem.

Jah, osta,

Kui tahad autot, mis sobiks nii maastikule kui aadlipreili ooperisse transportimiseks. Samas uuri kindlasti, kas uste külmumise probleemile on juba lahendus leitud.

Range Rover Velar R-Dynamic SE

Hindbaashind 58 080 eurot, proovisõidu auto 83 340 eurot
Mootor2993 cm3, V6, diisel
Võimsus300 hj
Pöördemoment700 Nm
Käigukast8-käiguline automaat, nelikvedu
Kütus/ CO26,4 l/100 km / 167 g/km
Kiirendus/ Tippkiirus0-100 km/h 6,5 sek / 241 km/h
Kaal1959 kg

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.