Seat Cupra ST: Võimas, odav ja mahukas – see ei saa ju ometigi tõsi olla?

Jah, osta,

Kõigi alade tšempion, iga ilmaga! 300 hobujõudu, mahukas ja soodne - kas Seatil on lõpuks olemas täieliku õnne valem?

Auto õige nimi on Seat Leon Cupra ST 4Drive DSG, aga loodetavasti mõistate meie lühendamist – seda lihtsalt ei ole võimalik pealkirja mahutada (toim.)

Kõik teavad, et hispaanlased on ellusuhtumiselt igati vahva ja särtsakas seltskond. Kui meile meeldib talvisel ajal jalgade külge seotud laudadega metsa vahel ringi joosta, siis neile meeldib ummisjalu pageda mööda kitsaid ja libedaid tänavaid hullunud härjakarja eest.

Me läheme pöördesse seepeale kui keegi on oda või ketta piisavalt kaugele metsa heitnud, aga nemad saadavad värviliste lühikeste pükstega härrasmehe areenile – grillvarras näpus – traktorisuurust härga õrritama.

Kui “Õnne 13” lavastajaks satuks segastel põhjusel Hispaania päritolu loomeinimene, siis ühe osa jooksul näeksime kindlasti vähemalt ühte kiremõrva, mitmeid kõrvalehüppeid ja ohtralt laialinutetud meiki. Oleks see vast vaheldus!

Hispaanlaste kohta üllatavalt tagasihoidlik

Seda üllatavam on silmi libistada üle Seat Leon Cupra ST konservatiivsete kerejoonte, milles puuduvad igasugused emotsionaalsed ekstsessid, mida võiks justkui kindla peale oodata, pidades silmas tema Hispaania juuri.

Mõned teravamad sportlikud viigid õlajoonel ja üldine klassikaline vaoshoitus on siiski pigem teretulnud, sest pikaajalises suhtes võib liiga väljakutsuv välimus ühel hetkel lihtsalt hakata närvidele käima.

Cupra on midagi enamat kui Seat

Seati mudelinimest “Cupra” leidmine tähendab, et tegu on tavapärasest mudeliseeriast oluliselt kõrgemate sportlike ambitsioonide ja võimekusega autoga, mille kohta jagavad otseseid vihjeid mitte ainult 19-tollised veljed, vaid ka pirakad punaste sadulatega pidurid nii ees kui taga.

Kerepinna all toimetab juba baashinnas sisalduv adaptiivne sportvedrustus, millest on meie vahelduva kvaliteediga teekattel palju kasu.

4Drive nelikvedu on Leon Cupra versioonides saadaval ainult universaalkerega ja 300-hobujõulised praktilised püssid meile meeldivad!

Seati sportlikud ambitsioonid kasvavad tulevikus ilmselt veelgi, sest on välja hõigatud nagu peaks just Seat’ist saama midagi Alfa-Romeo sarnast. Kõige kangemad sõidukid tõstetakse aga eraldi brändi alla, mille nimeks saabki Cupra.

Elame-näeme, Alfa Romeo Quadrifoglio’tega rinda pistev 500-hobujõuline Seat kõlaks igatahes väga ahvatlevalt.

Kust on suudetud 10 000 eurot kokku hoida?

Leon Cupra salongis domineerib range ja tumedatooniline asjalik õhustik, mis sõltuvalt juhi ootustest on kas lihtsalt fantastiline või siis veidi igav lahendus.

Soovi korral oleks meeldiv salongile natuke värvikat särtsu juurde anda, aga selliseid vallatlusi meile ei lubata, isegi mitte lisavarustuse kastides arutult ringi sobrades.

Materjalid on tüüpiliselt VW Grupi varuosariiulile nii visuaalselt kui käegakatsutavalt kvaliteetsed ning salongis istudes pole kindlasti näha ega tunda, et just sealt on 10 000 eurot kokku hoitud, võrreldes sõsarmudel VW Golf R universaaliga.

Isegi juhiuks sulgub just sellise kvaliteetse mütsatusega, mida teeb taevast allatulistatud rasvasem part maaga kokkupuutel.

Sõiduseadete rohkus ajab juhi pea ja auto segadusse

Mul on üldiselt hea tava alustada iga sportliku autoga sõitu tema kõige leebemas seades, et aru saada milline on tema käitumine viisaka igapäevasõidukina.

Leon Cupra “Comfort” seade on oma nime väärt – mootor ei lärma, topeltsiduriga kast vahetab madalatel pööretel taustal hääletult käike ja vedrustus on isegi liiga mugav. Esiots õõtsub ja lainetab nii pehmelt, et hetkeks tekib väike kahtlus nagu sellega ülevaatusel amorditestist läbi ei saaks, aga ju siis nii peab olema.

Linnakiirusel mõjub “Comfort” väga uinutavalt ning asfaldiaugud, teravad põikipraod ja muu sarnane võdistatakse hoolimata väga madala profiiliga 19-tollistest rehvidest vaikselt kuhugi ära. On üsna selge, et “Comfort” seadega kurvilise tee ründamine jätaks Cupra tegelikest võimetest väga vale mulje.

Rahulolematuse kasvades sobran sõidu ajal kuskil menüüs ringi ja toksan kogemata sõiduseadet “Cupra”, mille peale läheb kogu tehnikaosakond häiresse! Mootor teeb kurjalt urisevaid hääli, pöörded ei lange alla kolme tuhande ja vedrustus valatakse betooni täis.

Kui mootorihääled on veel maitse asi, siis kivikõva vedrustus on sõna otseses mõttes veidi teravam probleem. Linnasõiduks selline veermikuseade väga ei passi, kui sulle just ei paku teatavat rahuldust ennast togida lasta.

Tundub nagu Seati insenerid oleks teadlikult kasutajate arvel nalja teinud kahe äärmusega, suunates sind abi otsima kuldsest keskteest, mille nimi on “Sport”.

See on seade, kus masin hakkab nurruma nagu eluga väga rahulolev kass ja kogu masinavärk leiab üles oma zen-tsooni. Vedrustuses saabub mõnus tasakaal nõtkuse ja kontrolli vahel – nii linnas kui ka kurvilisel teel.

Valikurohkus sellega ei piirdu – “Individual” sõiduseade lubab sul kokku segada täpselt sellise kompoti rooli, mootori ja vedrustuse seadetest, mis just sinu pea- ja kerekujuga kõige paremini kokku passib.

Minu jaoks tähendas see “Normal” rooli („Cupra“ seade teeb rooli tarbetult puiseks, lisamata tunnetust), “Sport” veermik ja mootori hääl vastavalt meelolule kas “Comfort” või “Cupra”. Kui sa just väga tahad teada, siis “Individual” seades on olemas 24 teoreetilist kombinatsiooni rooli, vedrustuse ja mootori sättimiseks, seega head katsetamist!

Võrdne partner võiks olla ka BMW M5

Muhklikul teel kurvide ründamiseks sobib selline pererakett nagu rusikas silmaauku. Muidugi eeldusel, et sa pole kogemata vedrustust „Cupra“ nimelise tsemendiga ära kivistanud.

Kõik stabiilsusabid pikal puhkusel ja vedrustus “Sport” seades, suudab kergejalgne nelikveoline Cupra lõigata kurvidest sellise kiiruse ja kindlusega läbi, mis paneks ilma kahtluseta tõsiselt higistama neli korda kallimad ja kaks korda võimsamad raskekaalu tšempionid nagu BMW M5 või Mercedes-BenzB AMG E63.

Miks? Sest hoolimata praktilise suurusega universaalkerest kaalub Leon Cupra ST 4Drive ainult 1545kg.

Avalikul maanteel suurel kiirusel Cupra libisema saamine nõuab ebaseaduslikke sõiduvõtteid ja tõtt-öelda, ei tunne ei sina ega auto end sellises olukorras oma elemendis. Nelikvedu on tugevalt kaldu esisilla poole, et säilitada turvalist alajuhitavuse päästevõrku, aga parem on sinna mitte sisse sopsata.

Püsides kurvidega mõnusalt rütmilises tempos, on Cupra vahe tööriist sõlmes tee kokkuheegeldamiseks ning kerge kaal ja võimsad pidurid lubavad vajadusel vägagi suuri kiirusi väga kiirelt soojusenergiaks muundada.

“Cupra” seade võib ka ohtlik olla

Aga veelkord ettevaatust! Muhklikul teel on “Cupra” veermikuseadest rohkem kahju kui kasu, sest vedru suhtes liiga jäigaks keeratud amort ei suuda enam teekonarusi summutada ning näiteks tugeval pidurdusel hakkab tagasild muhkudel “hakkima” ja rattad ei püsi teega kontaktis.

Nelikveo testimiseks sai ka kena kurvilist kruusateed proovitud. Ilma elektrooniliste abideta laseb võimas Cupra ennast üsna taltsalt gaasiga juhtida nii, et kõigi nelja ratta alt pihustatakse efektselt kurvist kruusa väljapoole, kui seda peaks just tuju tõstmiseks vaja olema.

Nelikveole omaselt kogub auto ka kehva pidamisega pinnasel vägevalt kiirust, aga enne kurvi tasub meenutada, et pidurdusteekond on siiski sama nagu kaheveolistel autodel.

Automaatkast – ei lõbus ega turvaline

Sportlike ambitsioonidega auto puhul pean juba jälle väikese pettumusega mainima, et hoolimata automaatkasti viimisest käsijuhtimisele ja kõigi elektrooniliste sõiduabide väljalülitamisest, vahetatakse käik ikkagi automaatselt üles ja tehakse kick-down alla. Ei ole lõbus! Ei ole turvaline!

Niipalju võiksid ju insenerid anda juhile usalduskrediiti, et jääb alles seade kus tõesti juht ise otsustab, millal ja kuidas käike üles-alla vahetada.

Tahtsin mõnusalt momendika mootori najal surfata kolmanda käiguga kurvist läbi, aga kurvi keskel põhja vajutatud gaas põrutas ootamatult sisse teise käigu. Libeda pidamisega kurvis oleks seepeale auto tasakaal rikutud. Eks konkreetse veidrusega tuleb lihtsalt koos elama õppida, sest auto on seda väärt.

Ägeda iseloomuga mootor

300hj 2-liitrine turbomootor tekitab alul kergeid kahtlusi, kui suur on turboviive auk ja mitu sekundit sinna ära mahub.

Õnneks on mure valdavalt asjatu ja alates 2500 pöördest on juba mõnus minek sees ning erinevalt kohutavalt igavatest pöördemomenti sülitavatest diislitest, kerib see väike tubli bensukas ennast järjest kasvava innukuse ja lõrina saatel heatujuliselt otse punase piirini välja.

Kellele on Cupra ST 4Drive mõeldud?

Cupra ja üldisemalt kogu Seati mudelirivi tõmbab just viimasel ajal järjest rohkem tähelepanu.

Seat on leidnud üles oma disainikeeles kauaoodatud isikupära, mis on ühendatud kenade proportsioonide ning klassikalise maitsekusega. Loogiline ka, enamus hispaanlasi näevadki kuratlikult head välja!

Seat Leon Cupra ST 4Drive tõeliseks trumbiks on see, kuidas ta on ühendanud väga mõistliku hinna eest kergesse kesta palju väärtuslikke omadusi:

  • Soovid perega Euroopa ringreisi teha – ruumi ja mugavust jagub!
  • Pead vahel talviti libedatel kõrvalteedel liiklema – nelikvedu aitab välja!
  • Tahad ringrajal kiiremad tuurid teha – võimekas veermik, pidurid ja innukas mootor loovad selleks kõik eeldused!

Emotsionaalsetest nuppudest vajutab Seat tugevalt sinu maitsemeelele ajatu ja klassikaliselt kauni välisilmega ning maitseka salongiga, mida ka 10 aasta pärast on võimalik täiel rinnal nautida.

Jah, Seat Leon Cupra ST 4Drive, sa meeldid meile: väga hea hind, suurepärane juhitavus, mitmekülgsed sõiduseaded, turvaline nelikvedu ja praktiline mahutavus teevad sinust kõigi alade tšempioni, iga ilmaga!

Jah, osta,

Kõigi alade tšempion, iga ilmaga! 300 hobujõudu, mahukas ja soodne - kas Seatil on lõpuks olemas täieliku õnne valem?

Seatl Leon Cupra ST 4Drive DSG

Mootor2-liitrine turbomootor, bensiin
Võimsus300 hobujõudu
Pöördemoment380 Nm
Tippkiirus250 km/h
Kiirendus 0-100 km/h4,9
Kütusekulu7,2 liitrit 100 km kohta
Kaal1545 kg
Hindalates 32 990 eurot