Test

Seat Leon ST: miks see auto üldse teha lubati?

Seat Leon ST ehk tuntud luukpära universaalkerega versioon. Fotod: Geenius.

Jah, osta,

sest Seat on loonud Golfile tõsise konkurendi ja pakub seda ka märgatavalt soodsama hinnaga. Nii lihtne ongi.

Õnnetul kombel sattus Autogeeniusele testimiseks mitu Seati korraga. “Õnnetul” seepärast, et kui oled korra juba hiljuti ilmunud Tarmo arvustust Tarraco kohta lugenud, siis midagi väga palju erinevat enda jaoks siit ei leia, aga äkki natuke siiski.

Kui Tarmo sai sõiduks seitsmekohalise Škoda Kodiaqi rivaali Seat Tarraco, siis minu kätte sai Škoda Octavia (Combi) ja Golf (Varianti) otsene vend ja konkurent Seat Leon ST.

Leon, Golf ja Octavia – kolm venda erinevates riietes?

Volkswagen Grupile kuulub palju erinevaid autotootjaid, mistõttu on ilmselge, et tootmiskulude vähendamiseks üritatakse võimalikult palju osi, näiteks sõidukite platvorme, erinevate mudelite seas taaskasutada.

Seetõttu arendatigi umbes 56 miljoni euro eest välja MQB platvorm, millele saab ehitada nii Seat Ibiza supermini kui ka Passati ja Tiguani suuruses mudeleid. Tehniliselt pole MQB isegi otseselt platvorm – Volkswageni arendusjuht on seda nimetatanud “strateegiliseks relvaks”.

Igatahes on nii Leon, Golf kui ka Octavia ehitatud just MQB-relvale ning esmamuljena võiksid kõik sõidukid olla justkui vennad, lihtsalt erinevates riietes. Ainult ehitusest lähtudes võiks võrdlusesse veel tuua ka Audi, mis samuti VAG-ile kuulub, kuid see tähendaks sakslaste premium klassi kolmiku lõhkumist ja ei oleks kuigi mõistlik.

Võrreldes vendadega on Leon selgelt veidi sportlikum ja kuumaverelisem, aga arenguruumi veel on.

Rääkides vendade riietusest jääb selgelt silma Seati kui noorema ja veidi kuumaverelisema – ikkagi hispaanlane – sportlikum välimus. Golf jätab igati soliidse ja veidi vaoshoituma mulje ning Octavia on kolmest kõige neutraalsem ja kohati ehk Eesti taksojuhtide ja politseinike tõttu igavavõitu.

Ka Leoni arendades oleksid Seati disainerid võinud isegi julgema käega jooni tõmmata, sest kõige paremini eristubki Seat just disaini poolest, mis uut Leoni vaadates jääb isegi veidi tagasihoidlikuks.

Samas sattusin hiljuti (esmaspäeval) sõitma taksojuhiga, kes oli endale vaid kahe nädala eest soetanud just Seat Leon ST ning oli arvamusel, et tegelikult on just Golf ilusam. Maitse asi.

Massist võiks rohkem eristuda

Salongis on kolm mudelit samuti pea identsed, kuigi peab ütlema, et parima varustuastmega Golf rebib tõenäoliselt samaväärsest Leonist veidi ette. Samas ei ole mul Leonile kabiini osas ka ühtegi etteheidet ning kolme mudeli seast meeldib mulle eriti just ventilatsiooniavade paigutus ja neid ümbritsev “raam”.

Ekraan on suudetud meeldivalt armatuuri sobitada, kogu nupu- ja lülitiosakond ei tekita ühtegi üleliigset küsimust ning meediasüsteemi kasutamine on loogiline.

Proovisõidumudelis oli muidugi olemas suurem 8-tolline puutetundlik ekraan, mis end igati õigustas, kuna baasvarustuses on vaid 5-tolline nuppudega ümbritsetud üksus.

Leon, Octavia ja Golf. Salongis on erinevused veelgi väiksemad kui väljast vaadates.

Proovisõiduks oli mul Style varustuspaketiga mudel ehk Seati varustusastmete redelil keskmine variant. Juurde oli lisatud veel erinevaid juhiabisid – ummikuabi, hädaabi, adaptiivne püsikiirusehoidja, sõiduraja hoidja ja liiklusmärkide tuvastus – ning LED-tulede pakett (kurvituled, automaatvahetus) ja mõned viled veel.

Ainsa norimiskohana tooksin varustusastmete juures välja asjaolu, et parkimiskaamera tuleb standardina vaid kõige kallima Xperience variandiga, kuid vähemalt saab seda ka eraldi juurde valida.

Läbi ja lõhki Volkswagen?

Nagu ennist öeldud, on nii Leon kui ka Golf sisuliselt ühe pere vennad ning see on sõites igati ilmne. 1,5-liitrise turbomootori kiirendus on paberil küll üsna hädine, kuid linna- ja tavateedel läks see nullist sajani aeg kohati isegi meelest.

Sõidumüra osas mul samuti Seatile etteheiteid pole ning isegi universaalkerega ja gaasipaakidega mudel jättis sõites üllatavalt kerge sõiduki mulje. DSG käigukastil oli võimalik ka manuaalselt käike vahetada, kuid tõenäoliselt ei teki selleks kellelgi vajadust. Kui plaanis on sõita ka välismaa kiirteedel, tasub siiski investeerida veidi võimsamasse mootorisse.

Esiistmed on siin pildil kõige tagumises asendis, aga tegelikult on jala- ja pearuumi küllaga.

Keskmisest pikema inimesena ja istet mitte päris autokooli reeglite järgi sättides – et jalgu rohkem välja saaks sirutada – avastasin, et vasakule vaadates ei näe ma kohe aknast välja, vaid vaatan tõtt B-piilari ja turvavöökinnitusega.

Tõenäoliselt enamikel juhtidest seda probleemi siiski ei esine. Nähtavuse osas aitas veidi kaasa küljepeeglite ebastandartne kuju ja paigutus, mis jättis nende taha rohkem ruumi näiteks jalakäijate märkamiseks.

Elroniga ei saa ka nii odavalt Tallinna

Proovisõiduks oli mul 1,5-liitrise TGI (130 hj/96 kW) mootoriga mudel ehk gaasiauto. Kuna praktiliselt on sõiduk bensiinimootoriga võrreldes identne, oli ainuke sisuline erinevus kütusekulu. Mõned liitrid pagasiruumi läksid gaasipaagi arvelt ka kaduma, kuna paak täidab ära pagasikatte all oleva ala.

Keskmiseks kütusekuluks sain vastavalt sõidustiilile 3,5 või 4 kilo CNG-d saja kilomeetri kohta, mis teeb vastavalt ca 3-3,5 eurot saja kilomeetri kohta. Võtmed üle andnud müügimees võttis gaasiauto olemuse üpris lihtsalt kokku, öeldes et isegi Elroniga ei saa – vahel – nii odavalt Tallinna.

Bensiinipaak on VAGi gaasiautodel aga minu hinnangul veidi väike: vaid 9 liitrit. Kui sõita ainult Eestis, ei tohiks see teatud planeerimisega eriti probleeme valmistada, kuid iseasi on näiteks naaberriikidesse sõitmisega.

Ka loo alguses mainitud taksojuhil oli tegelikult gaasiga Seat ning küsimuse peale, et kuidas auto üldiselt siis meeldib, vastas ta lihtsalt: “3 eurot saja kildi peale.” Tallinnas. Taksoga.

Miks see auto teha lubati?

Kolmest vennast on hispaanlane tegelikult isegi kõige soodsam. Baashinnad algavad luukpära Leonil, Octavial ja Golfil vastavalt 17 120, 17 500 ja 20 037 eurost (ilma eripakkumisi arvesse võtmata). Volkswageni poole vaadates tekib küsimus, et miks see auto üldse teha lubati?

Hinna poolest nii Škoda kui ka Leon juba selles hinnaklassis täiesti märkimisväärselt soodsamad ja suuresti võikski valik taanduda ju disaini ja auto iseloomu peale, kuid statistika ja isiklik kogemus näitab, et eestlased on Seati suhtes siiski pigem kahtlevad ning Volkswageni aastatepikkune mainekujundus tasub end selgelt ära.

Kes teab, võibolla kasvab Seati populaarsus ka eestlaste ja ülejäänud eurooplaste seas ning ühel hetkel peab ka Volkswagen hakkama juba tõsisemalt oma hinnakirju muutma hakkama.

Seat Leon ST

Mootor1,5-liitrine TGI.
Võimsus130 hj/96 kW
Pöördemoment200 Nm.
Kiirendus 0-100 km/h10,0 sek (DSG).
Kütusekulu4,0-4,5 kg/100 km (CNG).
Tühimass1374 kg.
Hindgaasiga Leon ST baashind 20 560 eurot; proovisõidu autol 25 381 .- (soodushind 24 381).
Tavalise luukpära Leoni baashind 17 120 €.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.