Test

Škoda Kamiq: Kas ükskord aitab ka?

Auto on auto. Tal on neli ratast, rool ning temaga saab sõita punktist A puntki B. Enamik inimesi vaatab masinaid sellise pilguga ja see on väga normaalne. Aga isegi kui autod on sulle kauge teema, kas sa lepiks igavesti sellise suhtumisega? Kas sa kuulakski vaid mõne onu Heino soovitusi vana hea diiselpassati ostmisel ning nilliksid kõige odavamaid trende?

Ma tahaks kahelda, aga kahjuks tehakse seda rohkem kui võiks. Autoajakirjanik on seltskonnaüritustel päris naljakas olla, justkui oleksin mõni telefoni otsas istuv pseudo-Nõia Ella, kes iga kell soovitusi ja nõuandeid vastavalt su tähemärgile ja rahalisele seisule jagab

“Tahan osta omale esimest korda osta uut autot, Karl, mida sa soovitad?” küsivad nad. Ja kui ma teen neile põhjalikult selgeks, miks see ei peaks olema järgmine überpopulaarne Škoda või Toyota, tituleeritakse mind antikristuseks.

Me kõik teame et linnamaasturite trend on üle võlli läinud. Süda tilgub verd, kui ma autouudiseid igapäevaselt loen.

Miks inimesed ostavad linnamaastureid?

Škoda maasturipere sai täiendust pisikese Kamiqi näol, mis on nüüdsest tšehhide kõige väiksem entry-level linnadžiip.

Kallid turundusinimesed, see ei ole mitte ühestki otsast maastur – see on luukpära. Ma tean, et linnamaasturit ei saa ammu enam pärismaasturitega ühte patta liigitada, aga Kamiqi puhul pole kõrge olekuga üldse mingit pistmist. Mu ema vana Toyota Aurise esiaknast avaneb kõrguse osas täpselt sama vaatepilt mis Kamiqis, isegi kliirens on suhteliselt sama.

Miks inimesed ostavad linnamaastureid? Ei, põhiline vabandus ei seisne mahutavuses, nelikveos või kliirensis. Nende autode kõige ostujõulisem kliendibaas hakkab vananema ning neil on mugavam lihtsalt kõrgesse autosse istuda või välja tulla. Selle teadmisega ma suudan veel elada.

Teiseks – seda põhjust kohtame me tänaval igapäevaselt. Krossoverite ja linnamaasturite pakutav paar sentimeetrit kõrgem kliirens tõstab pahatihti inimeste egosid niivõrd palju, et nad tunnevad ühe käega mööda Pirita teed laveerides tähtsamalt ja üleolevamalt.

Aga tõsiselt, kui sa arvad et oled oma linnamaasturiga kolm sentimeetrit madalama Passatiga sõitvast tüübist olulisem ja tunned vajadust seda liikluses näidata, siis mine vaata oma elu valikud üle. Vanasti käis see väide paljude X5-te ja Cayenne’de omanike kohta, aga nüüdseks näen seda käitumist pea iga võimaliku “maasturi” roolis.

Kolmandaks – inimesed on laisaks muutunud. Kodutööd ei tehta ning iga paisunud trendiga joostakse ummisjalu kaasa. Naabrimees ütles ju, et see-või-teine mark on päris hea?Seejärel minnakse esindusse ja küsitakse pakkumist – ning kuna eestlane saab üle mitme aasta uue auto rooli, siis võluvad ekraanid ja standardina tulevad juhiabid ta nii ära, et võetaksegi esimene ettejuhtuv ilusa värviga aparaat.

Ja kuna neid ostetakse massiliselt, suunab tööstus mõistetavalt oma ressursid ka nende rahamasinate paljundamisele. Ma pigistaks maasturihulluse osas silmad kinni, kui need autod oleks tegelikult ka nelikveolised ning kasutatava kliirensiga. Aga mida aeg edasi, seda vähem neid tuleb.

Ei ole halba ilma heata

Ma ei ütle, et Škoda Kamiq on täielik õnnetus. Esimene lause siin artiklis ütleb ka, et see on auto, mis teeb oma töö ära. Seda teeb ka muuseas 300-eurone Daewoo, ainult et ilma tehasegarantii ja moodsa luksuseta, aga teeb.

Ma alustan vähemasti siis üksikutest positiivsestest külgedest. Korraliku varustusega ning hea maitsega on võimalik panna kokku täitsa asjaliku väljanägemisega auto, mis läheb sulle maksma keskmiselt üle 22 000 euro. Reklaampiltidel nähtud punase värvi ning suurte velgedega meenutab see miskipärast mulle Jordani kossutosse.

Foto:Škoda.

Salongis märkad koheselt head nähtavust ning tavapärasest laiemaid panipaiku, kuhu oma rahakotte, telefone ning McDonaldsi burksipabereid toppida. Heleda naha ning kõiksugu vidinatega jäetakse seest vähemalt visuaalselt hubane mulje.

Kuna tegu on odavama autoga, siis ei tasu arusaadavalt tummisemaid materjale igaltpoolt otsida. Antud masina võimsaim bensiinimootor, Volkswageni impeeriumi tööhobune 1,5 TSI on selles keres maanteel meeldivalt ökonoomne, aga ainult maanteel.

Jaksasin sõita kolmest päevast vaid üks ja pool

Käisime Kamiqiga Valgas, et tutvuda paari ägeda Mercedesega. Paraku oleks ilma Mersudeta kogu see ligi 500-kilomeetrine tripp olnud sama hall ja masendav nagu praegune ilm. Lühidalt öeldes, Kamiq on kohutavalt väsitav auto, millega pikalt sõita. Ma ei saa Doug DeMuro kombel igat võimalikku vigurit siit välja pigistada, aga loetlen üles mõned tõsiselt häirivad asjad.

Gaasipedaal rakendub ka väikese puutega pidevalt umbes poole-kuni sekundilise viivitusega, mis teeb ummikus tiksumise kohutavalt ebamugavaks ning aeg-ajalt ka ettearvamatuks. Kui kähku seisma jääda vaja on, siis pean siunama kehva tunnetusega piduripedaali.

Mõlemal on praegu umbes sama hind, kumba sa tegelikult tahaksid?

Juhitavus…noh, see on olemas. Tavaline sültkerge elektriline rool on nüüdseks standard, ent Kamiqi esisild on iseloomult nagu lahtised saapapaelad. Tulemuseks on kompott ebatäpsusest ning igavusest.

Infosüsteem suutis samuti pettumuse valmistada. Võib juhtuda, et see oli prooviauto enda viga, aga mitte ükski endast lugupidav uus auto ei jooksuta mitmel korral oma infolusti kokku ning hakka meie telefonide bluetooth-süsteemiga kaklema. Mitmel korral ühendas auto muusika järsku lahti ning ei lasknud seda alati tagasi ühendada, seda nii minu kui mu teekaaslase telefoniga.

Foto:Škoda.

Istepositsioon ning istmed on samuti kuidagi imelikud, justkui oleksid sa armatuuri poole väga õrnalt kokku volditud. Linnas kiireid otsi tehes probleeme ei teki, aga saja kilomeetri läbimisel annab selg tunda. Ei, teadaolevalt mul pole seljaga probleeme ning istmesätetega mängisin ka igat võimalikku pidi.

Ma jõudsin sellega laupäeva õhtul Tallinnasse ja parkisin ta koju ära. Muud asjajamised tegin ära oma vana Type-R’ga, mis kogu oma jäikuse juures oli ikkagi mugavam kui tuim Škoda. Juhtub harva, kui ma prooviautoga perioodi lõpuni sõita ei taha.

Olin liiga kuri? Ilmselt jah, aga…

…ikka ja jälle loen ma kolleegide autoarvustuste all kommentaare, mis väidavad et kogu moodne autoajakirjandus on üks üüratu sisuturundus ning tilulilu müügimehe jutt. Ja ma nõustun.

Tõtt öelda, siis tegelikult pea kõikide uute autodega on võrreldes vanematega üsna mugav sõita, mõni mikromootoriga uus kilukarp võib sõidumugavuselt teha silmad ette 20 aastat vanale keskklassi sedaanile.

Aina raskem on midagi halvasti kirjutada ja kuna kõik kriitikat kahjuks ei talu, siis negatiivset tagasisidet tuleb siinmail tõesti harva. Aga Kamiq on üle pika aja auto, mis sööbis mulle mällu pigem halvemapoolse kogemusena. Üllataval kombel oli see isegi värskendav, sest antud hetkel olen kirjutanud pikema prooviartikli kui tavaliselt. Nagu eestlastele kombeks, siis saingi täiega vinguda.

Ma tõesti, tõesti ei suuda leida õigustust Kamiqi ostmiseks. Tavaline eestlane ei ole kõige jõukam inimene maailmas ning kui ta peaks umbes 20 000 euro eest uue auto ostma, siis peaks masin selle raha eest ikkagi enamat pakkuma. Kamiq ei tee seda, mitte üheski aspektis.

Tahad praktilisust? Siis unusta see Škoda pakiruumiteema ja osta uus Berlingo. Tahad häid sõiduomadusi ja juhitavust? Uus Ford Focus ning Toyota Corolla täidavad kõik lahtrid. Tahad nelikvedu ja läbivust? Duster ja Jimny, palun väga. Ja kui tõesti hing Škodat ihkab, siis uus Scala on tunduvalt asisem ja lisaks ka odavam, seega saad rohkem lisavarustust.

Baashinnad baashinnaks, aga kui sa tahad tänapäeval autot millega oleks sõites inimese tunne, siis pead normaalse mootori ja varustuse nimel korralikult nutsu välja käima. Ja seal Kamiq kahvatub. Mulle viimased Škoda uudismudelid, Superb ja Scala, meeldivad. Aga see asi, sorri Škoda, I won’t be Kamiq back to it.

Ei, ära osta,

Škoda Kamiqiga on võimalik linnavahel asjad ära ajada nagu iga teise autoga, ent üldjoontes on tegu väsitava ning igava luukpäraga, mida dubleeritakse miskipärast linnamaasturiks. Paar praktilist lahendust ning Škodadele omane kiiduväärt ruumikus ei kaalu siinkohal üles kesiseid sõiduomadusi ning mõttetut olemust.

Škoda Kamiq 1.5 Elegance

Mootor1,5-liitrine R4 bensiin, esivedu
Võimsus150 hj
Käigukast7-käiguline DSG automaatkast
Tippkiirus212 km/h
Hind al. 16 000 eurot
Oled sa DigiPRO või Geenius? Vali sobiv tellimus siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.