Tarmo Tähepõld: kuidas me eriti stiilselt Brexitit mälestasime

Inimene peab jääma väärikaks igas olukorras, ka matkates.

Või siis tähistasime, kuidas keegi. Aga aitab poliitikast, räägime konkreetsest päevast ehk 31. jaanuarist 2020, kui britid ametlikult püsti tõusid, torukübarat kergitasid ja lahkusid.

“Kuulsusrikas algus tuleb ju ka kuulsusrikkalt sisse pühitseda!”, ütles Saalomon Vesipruul ja jõi ennast siis rumalasse olukorda, mis päädis tutvumisega tema peatse uue vihavaenlase, Jaan Tatikaga.

Mina võtsin kuulsusrikka lõpu/uue alguse puhul Land Rover Discovery Sport Hybrid (edaspidi Disco) maasturi, sõitsin metsa ja katsin keset Kõrvemaa metsi valge linaga laua ligi 40 inimese jaoks.

Ilm oli sama hall kui Disco, aga õnneks loodus kompenseeris jaanuarikuise rohelusega.

Lepime kokku, et see oli Brexiti pärast, sest nii on ägedam. Fakt, et tegelikult oli tegu (suusa)matka saateauto ametiga, ei ole siinkohal tähtis. Nagu ka see, et Brexiti-päeva tõi välja alles üks matkalistest. “Ohoo! Kas Brexiti puhul oled Land Roveriga tulnud ja pidulaua katnud?”. Ee… jah! Täpselt! Õige! Ja sellepärast on igas vaheajapunktis olnud ka tee ja küpsised.

Suusamääre-kruusamääre

Iga-aastane üliõpilaskorporatsioon Sakala suusamatk toimus arusaadavatel põhjustel ilma suuskadeta, kruusa peal sõitmiseks ei suutnud määrdemeeskond õiget segu leida ning andis alla. Samas on kvaliteetne tugiteenus ja toitlustus matkarõõmu alustala ka distantsi jalgsi läbides. Kas meil oleks Tartu Maratonil ligi 10 000 suusahunti, kui vahepeal ei saaks hapukurki ja mustikasuppi? Vaevalt küll.

Esmakordselt loobusin matkamisest tugimeeskonna kasuks eelmisel aastal, kui “tööautoks” sai RAM 1500. Kogemus oli hea ning maasturitestimiseks paremat varianti pole. Matkajuhi paika pandud vaheajapunktide leidimine, sinna jõudmine, varustuse vedamine ja ülessättimine – olenevalt ilmaoludest võib see olla tõeline katsumus! Eriti kui matkajad eeldavad, et iga teatud aja tagant saab sooja jooki ja küpsiseid. Parem oleks mitte hilineda…

Märki kannab Land Rover uhkusega ja palju.

Hübriid ja ökonoomsus

Uuenenud Disco puhul on peamiseks tehniliseks muutuseks pehmehübriidi lisamine. Päriselus ei muuda see midagi. Ilmselt tuleb summutist vähem pahasid asju, tõenäoliselt on kohaltvõtt veidike äkilisem ja päeva lõpuks kulub ka kütust võib olla vähem. Aga see kõik on nii märkamatu, et ühelt poolt ei tunne seda üldse ja teiselt poolt, ega ei sega ka.

Metsateed, neljarealised “kiirteed” ja linn andis kütusekuluks kokku 9 liitrit sajale, mis on u 2 liitrit lubatust enam (WLTP järgi). Tõsi, oli ka tublisti kohapeal tühikäigul seismist. 150-hobujõuline diiselmootor võiks ju natuke vähem võtta, aga tühimassi on sellel luksusmaasturil ka 1,8 tonni, seega võib vist öelda, et “ah, enam vähem normaalne.”

Ruumi on tagumisel istmel kenasti, aga 7-kohalise versiooni kolmas rida on väga-väga kitsas ja olematuks muutub ka pakiruum.

Kui keegi luges eelmisest lausest välja sõna luksusmaastur ning tahab esitada protestinoodi, siis lubage selgitada. Discovery Sport on küll briti maasturimargi soodsaim ja tavalisim versioon, aga sisse istudes nii ei arvaks. Teate, mis lisaks nahale ja teistele korralikele materjalidele viitab, et tegu on natuke parema autoga? See, kuidas on ekraan paigutatud.

Tahvelarvutid ei sobi noobelklassi

Land Rover on aru saanud ühest olulisest asjast – armatuurlauast välja ulatuvat tahvelarvutilaadset moodustist on pea võimatu stiilselt interjööriga kokkusulanduma panna. Eriti, kui püütakse minna sileda minimalismi teed. Vaadake korraks paari aasta vanuseid Mercedeseid ja siis hetkel müüdavaid. Isegi saksa preemiumtootja korraks vääratas ja sai siis aru, et noobelklassis asju nii ei tehta.

Näeb ju kallis välja?

Discos on hea olla. Ilus ja rahulik, nagu Volvod. Ekraan on selge ja terava pildiga. Rohke puutetundlikus ajab konservatiivsema inimese muidugi kulmude peale ja barrikaade püstitama. Eriti keerulised on roolil olevad rõngad, kus funktsioonid muutuvad ja tuled süttivad vastavalt kasutusele.

Tänapäevasem inimene natuke vannub, aga kolmandaks päevaks oli mul kõik selge. Kes suudab iPhone’i kõiki funktsioone ühe nupuga juhtida (mina ei oska), selle jaoks on Disco lapsemäng.

Roolil olevad rattakesed ei pöördu, vaid on puutetundlikud.

Iseasi on muidugi see, et kui ma päriselt viin Disco metsa ja siis askeldan seal autos külmunud ja mudaste näppudega, kas ma ihkaks tagasi füüsilisi nuppe. Ilmselt, aga selleks on ju igas normaalses peres vana Defender.

Kännu otsa kinni

Räägime siis maastikuvõimekusest. Põhjakõrgust on Discol kenasti 21 sentimeetrit. Seda sain ma teada auto ekraanilt ja ühte väikest kändu ületades, mis oli ilmselt 21,3 sentimeetrit, sest korraks tõusis auto kolmele rattale, kuna känd oli vedrustuse alumise osa taha ennast haakinud. Õnneks ei midagi traagilist ja tagurdamine ning nurga muutmine päästis.

Alla vaadates on näha, kuidas rataste juures on vedrustuse detailid esimesed, mis kuhugi kinni jäävad.

Kõige olulisemaks testiks Disco kui maasturi puhul, oli minujaoks Kõrvemaa kruusateed. Need, kus lubatud kiirus on 90 km/h, aga ainult täis-idioot sellist kiirust arendab. Mitte, et see võimatu või raske oleks, aga rohkelt pimedaid ja kitsaid kurve Eesti matkasõprade lemmikkohas võib lõppeda kurvalt, kui kurvi taga on seltskond rattureid või mõni matkasell.

Küll aga on oluline auto käitumine normaalsel kiirusel auklikul kruusateel, sest see on peamine teekate, kui inimene armastab autoga käimata radu ja väikseid teid avastada.

Disco läbis testi kvaliteetselt. Liigset kobinat ja müra sisse ei tulnud, ebakindlus ei tekkinud ka juhitavusesse ning lõpuks jääbki ainult mure, et kui mitu sada või tuhat kilomeetrit sellist logistamist auto kannatab, enne kui naginad tulevad.

Sõidurežiimid ilmuvad nähtavale alles peale selle vasakpoolse nupu vajutamist, leidsin alles teisel päeval.

Kui linna- ja pereautona oli testis olnud Disco väga peen, mõnus ja ilus, siis praktilise autona tekkis mitmeid murekohti. Luksusliku ja kallimapoolse auto sisu peab olema hele. Midagi pole teha, must on igav. Kindla peale minek, aga igav.

Autost hakkab natuke kahju

Kui nüüd hakata sellesse heledasse autosse asju panema, on probleemid kohal. Iga ülegabariitne asi tundub olevat surmarelv – kui just ei tekita vigastust, siis kriimu igal juhul. Supitermos, nõudekast, matkalauad.

Ma klappisin muidugi tagumiste istmete seljatoed ka alla. Sellest hoolimata oli kohe selge – kui ma ei taha peale nädalavahetust anda Land Roveri esinduses selgitusi nagu Toots köstri juures, et mida põrgut!, siis koormakate on eluliselt oluline. Õnneks oli see mul olemas, kõik sai nii tihkelt kaetud, et tee või bassein pagasiruumi. Lisaks veel üks paks porivaip külgede kaitseks.

No kuidas sa siia erinevat varustust julged panna?

Arvate, et tegin seda ülipõhjalikult, kuna auto pole minu oma. Ei, kui ma oleks maksnud oma ilusa maasturi eest 35 000-65 000 eurot ise, siis ma veel eriti ei tahaks seda ära retsida. Ilmselt laseks mingi kile igale poole peale panna. Nagu vanasti mõned oma diivaneid hoidsid.

Nii et siin peitubki luksusmaasturite suur viga – mõned neist, eriti Land Roverid, on jube võimekad mudahundid ja seiklusautod, aga kui sinus on natukenegi pedanti ja kompulsiivhäireid korraarmastuse osas, siis see rikub osa elamust ära.

Hind on ootamatult mõistlik

Üllatusi pakkus Disco hinna osas. Mõistliku mootori, aga väga korraliku varustusega saab auto kätte kindlasti vähem kui 50 000 euro eest. Hetkel on Launch Edition S mudel lausa 36 900 eurot, mille hind peaks Land Roveri enda sõnul olema muidu 48 000 eurot. Proovisõidu autol oli Launch Editionile lisaks mõni asi veel küljes ja hind natuke üle 40 000 euro.

Matk lõppes Loksal, kus teise päeva lõunasöök oli natuke vähem glamuurses, aga erilises baaris nimega “Lucky club”

Võrreldes tavalisemate markidega on see muidugi kallim, aga Land Rover on kröömike kõrgem klass, lisaks veel maastikuvõimekus. Lihtsalt püüdke end auto komplekteerimisel tagasi hoida.

Kuidas Brexiti üritus läks? Britid läksid ära ja meie pidulik lõunasöök möödus kestvate ovatsioonide saatel. Saatemeeskonna, mitte brittide suunal. Meie kaheliikmeline tugigrupp seadis lõkkeplatsile valge linaga kaetud laua, päris nõud ja lillevaasi. Tervituseks või mälestamiseks oli igaühele ka soovi korral pits midagit ning Soodla poest toodud värske seljanka seljatas matkaväsimuse, kesise ilma ja mure brittide tuleviku pärast. Disco mängis taustaks erinevaid linnuhääli, et jaanuari viimasel päeval valitsenud kevadetunnet võimendada.

Minge loodusesse, seal on ilus! Isegi kesisel talvel.

Jah, osta,

Hetkel väga soodsa hinnaga võimekas maastur, mille ette võib mööndustega lisada ka sõna "luksus". See vähendab natuke küll funktsionaalsust.

Land Rover Discovery Sport Hybrid Launch Edition S

Mootor2-liitrine diisel, pehmehübriid, nelikvedu
Võimsus150hj
Pöördemoment380 Nm
Kütusekulu6,9 - 7,5 liitrit 100 km kohta
Hindal 36 900 eurot

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.