Test

Tarmo Tähepõld: Vaikust, palun! Ja üks džinn toonikuga ka

Puitdekoor on kõige õigem valik ka 21. sajandil, eriti selles autos. Fotod: Tarmo Tähepõld

Jah, osta,

Tavaline E-klass peab tegema ainult ühte asja - pakkuma maksimaalset mugavust ja kvaliteeti, ei mingeid vigureid ja seiklust. Seda teeb see auto kogu raha eest, mida muuseas polegi nii palju.

Mingi jama on käimas ja ma ei tea, mis see on. Ma kardan, et vanus. Mitte ainult minu enda oma, aga ka mind ümbritsevate inimeste vääramatu kokkupõrge keskeaga või isegi selle raske murdejoone ületamine. Ja muidugi hetkel valitsev üldine majanduslik heaolu.

Mugavus ja hedonism valitseb kõiges. Inimesed ei viitsi enam soodsamate lennupiletite nimel kl 3 öösel lennujaama pinkidel kügeleda, vaid soetavad natuke kallimad lennud, aga inimlikel aegadel. Süüa tellitakse koju kulleriga, kuigi see on saabudes enamjaolt poolsoe, natuke vormist väljas ja kindlasti mitte nii hea kui see kohapeal oleks.

Poodi? Kes see viitsib. Kulleriga toit, vidinad ja riided Amazonist ja mujalt internetist. Kodu koristab robottolmuimeja või lausa päris-inimene. Koera jalutab mõni entusiastlik kooliõpilane ja autot viib hooldusesse selleks palgatud spetsiaalne autohaldur, sest kes viitsib, eksole, kuskil Jürisse või Laagrisse sõita. Selle ajaga teeb MyGoldenClubis pilatese ja acro-yoga ära.

Mugavuseelistused ka autoostmisel

Autot ostes ei ole samuti enam esimene küsimus, et kui palju hobujõude või ruumi autos on. Vähemalt vanematel inimestel. Hind on muidugi oluline, aga mitte esmane, sest finalistid selguvad kõige esimesena hoopis järgmistes arvestustes – kui vaikne see auto on? Kas püsikiirusehoidja on adaptiivne? Kas iste ainult soojendab või ka jahutab? Kas helisüsteem on Burmeister, Bowers & Wilkins, Mark & Levinson või Oige & Vasemba.

Tesla Model 3 oli ühel sõbral väga kõrgel kohal ostulistis, sisuliselt juba Excelisse sisestatud, arvutused tehtud ja ost ära põhjendatud, kui läksime proovisõidule. Linnas oli kõik tüüne, aga Tartu suunal kiirteele jõudes tuli sisse selline rehvi ja tuulemüra, mis auto konkrentsist kukutas. Ei, see ei olnud mingi orkaan, millest ülerääkimiseks peab karjuma. Tavalise 2000ndate keskklassi auto kõrval oli see supervaikne, aga nagu ma ütlesin, vanus on meil nüüd selline ja standardid on palju kõrgemad.

Toyotale Akrapovic alla?

Nii ongi juhtunud, et sellises seltskonnas liikudes on midagi ka mulle külge jäänud ja ma ei tahagi enam oma Camryle Akrapovici väljalaset alla panna. Äkki läheks hoopis teist teed ja paneks müraisolatsiooni ja püsikiiruse hoidja?

Sportlikuma autoga pikki otsi sõites ei hoia ma Sport režiimi sees, et kerge jorin oleks koguaeg salongis. Ärge mõistke valesti, sportlikul autol ma jätkuvalt väga hindan, kui ta teeb seda ÕIGET häält, aga ainult siis, kui seda kasutada sportlikult. Kas ma tahaks iga pikema sõidu järel, et kõrvus kumiseks? Ma ei teagi, enam nagu väga ei taha.

Välisdisain, eriti valgena, on selline, et silma ei paista, aga ei häiri ka.

Seega sportlikust huvist võtsin omale üheks Tartusse sõiduks Mercedes E220 diiselmootoriga sedaani. Kas premium-klassi sedaan, mis ei ole ülemäära kallis ning kasutatuna lausa täiesti keskmise uue linnamaasturi hinnaklassis (30 000-40 000 eurot), rahuldaks vanainimese vaikusevajaduse?

Puit on parim!

Praegu salongis olev E-klass ei ole uus ning facelift on peagi saabumas, aga kuna ma alustasin oma autoajakirjaniku karjääri 30ndate eluaasta teises pooles, siis mul on kõvasti kodutöid järgi teha.

Veel kümme aastat tagasi oleks diiselmootor ise olnud juba kahtlane valik, kui tahad vaikset autot. Aastal 2019 ja sellise autoklassi puhul pole see enam teemaks. Jah, väljast kuulates tabab asjatundlikum kõrv hästi kerge diislihääle ära, sees olles on seda kuulda vaid siis, kui pedaali põhja lööd ja korralikult kuuma annad.

Lisaks vaikusele on veel üks vanainimeselik eelistus tekkinud – autodes võiks rohkem puitu olla. Noh, nagu Karl Benz aastal 1885. Kallimas klassis on see enamikel juhtudel niivõrd ilusti ära vormistatud, et miks peaks keegi tahtma üldse alumiiniumit, süsinikkiu imitatsiooni või, jumal hoidku, plastikut!

Mercedese kerge puusüü mustriga heledad puitdetailid on tõeline silmarõõm. Mis seal salata, sõrmed libised tihti üle, et seda ka tunda.

Tahaks ühte GT’d!

Edasi läkski kõik nii, nagu pidi minema. Rikkalike valikutega LED-valgustus, puitpinnad, stiilne minimalism ja vaikus. rahustav ja hubane vaikus. Nagu notariaalne kinnitus eeldustele ja mitte üllatus. Reedeõhtune Tallinn-Tartu maantee möödus täpselt nii, nagu peab – adaptiivse kiirushoidikuga kolonni sabas tiksudes, mõned üksikud möödasõidud, aga üldiselt totaalne zen.

Selline tunne, et palkaks kellegi rooli, roniks tagaistmele, teeks omale mõned GT’d (gin&tonic) ja kuulaks Puuluupi.

Kindlasti ei ole E-klass maailma kõige vaiksem auto, sest olemas on ka S-klass. Ja siis sealt edasi juba Bentley ja Rolls-Royce. Aga ta on ilmselt kõige vaiksem auto, mille ostmist ma võiks mõningaid finantsohvreid tuues ka kaaluda.

Üks üllatus ikkagi oli

Miks ma siis ei osta? Kuna ma ikkagi püüan aktiivselt eelmainitud vananemise vastu võidelda, ostan aina värvilisemaid ketse ning kaalun ka tätoveeringut, siis ma lihtsalt ei ole veel Mercedeseks valmis. Kindlasti mitte valgeks E-klassiks.

Aga ma võiks olla, kui on õige aeg. Umbes siis, kui lärmaka tap-roomi asemel tahaks õhtut veeta pigem vaikses viskitoas, taustaks klaver ja suitsuse häälega laulja.

5 liitrit sajale. Sellist numbrit näeb aina vähem.

Ühes asjas suutis see auto mind ikkagi üllatada. Suur sedaan saavutas keskmiseks kütusekuluks maanteel 5,0 liitrit sajale.

See on kõva sõna ja suhteliselt ilmekalt näitab ära, miks autode keskmine CO2 heide ja kütusekulu langeda ei taha – suur sedaan, mille tuuletakistus on normaalne, sõidab ökonoomsemalt kui palju väiksema võimsusega linnamaastur.

Lisaks eeldasin, et kuna selline peen ja hubane olek ning kõik lisad olid olemas, siis auto on kindlasti mõttetult kallis, aga ei. Eks ligi 60 000 on ka suur raha, aga kuulge, see on Mercedes. Ja nagu eespool öeldud, et see auto on juba mitu aastat turul olnud ja saab ka odavamalt. Ka konkreetne auto on demosõidukina müügis.

Mercedes-Benz E220d 4Matic

Mootor2-liitrine R4 diisel, nelikvedu
Võimsus195hj
Pöördemoment400 Nm
Tippkiirus239 km/h
Kütusekulu4,7 liitrit saja km kohta
Hindal. 51 060 eurot

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.

Populaarsed lood mujal Geeniuses