Tehas lubab selle pereauto kiirenduseks 4,9 sekundiga sajani, meie saime 4,788!

Jah, osta,

sest see on erakordselt kiire ja hea juhitavusega auto, mis on samal ajal turvaline pereauto. Ja maksab mõistlikult.

Suure pagasiruumiga pereautosid, mis on neliveolised, kiirendavad nullist sajani 4,9 sekundiga ja maksavad 30990 eurot, seni olemas polnud. Nüüd üks on – Seat Leon ST Cupra.

Juba eelmine, 280-hobujõuline ning pisem esiveoline Cupra oli “jabur” auto. Üks asi on kuiv võimsusenumber paberil, teine aga kogu pakett – kuidas auto teel püsib ja pidurdab ja nii edasi. Cupra püsis teel täpselt nii hästi, et sõitis siis esiveoliste ereautode klassis Nürburgringil välja parima aja.

See auto sõidab igavalt alati sinna, kuhu rooli keerad

Uus neliveoline Cupra ST on natuke suurem, natuke raskem ja natuke võimsam. Mis tähendab, et kiiruslikud omadused on kokkuvõttes umbes samad. Teiste sõnadega – meie maal legaalselt kasutatavad täpselt ühes kohas – ringrajal. Tavalistel teedel peaks sõitma nii umbes kaks või kolm korda piirangutest kiiremini, et väga igav poleks.

Ja on oht, et ka siis on igav – sest auto lihtsalt sõidab alati selles suunas, kuhu rooli keerata. Selles igavuses on süüdi isemõtlev Haldex-nelivedu, muutuva ülekandega rool, muutuva jäikusega vedrustus (DCC) pluss tarkade inimeste lugematud töötunnid. Tõsi, neliveolise Cupra puhul võib oma elu huvitavamaks muuta kruusateedel või lumel, kui julgust on – aga tavalisel inimesel jääb igatahes julgusest puudu ja parem ongi.

Loomulikult, ega Cupra ST-ga ei pea liiklema nagu duši alt tulnud koer, tegemist on igati praktilise pereautoga selle sõna kõige paremas tähenduses. Kuna sada pluss üks sõiduparameetrit on reguleeritavad ja neid n-ö seadete-komplekte on kokku neli, siis saab vabalt ise otsustada, milline versioon autost parajasti teile sobib – kas jäik ja kurjahäälne või pehme ja mahedatooniline või midagi vahepealset.

Muidugi ei muuda 19-tollised rehvid kõiki tänavaid peegelsiledaiks, aga ikkagi, transformatsioon erinevate seadistuste vahel on märkimisväärne. Õnneks ei muutu Cupra aeglaseks ka kõige ökonoomsemas-pehmemas režiimis ning asju ja peret mahub autosse samas koguses ka kõige “kurjemas” Cupra-moodis.

Ületasime tehaserekordi!

Tehas lubab sajani kiirenduseks 4,9 sekundit. Võtsime selle kontrollimiseks appi täpsed mõõteriistad, auto ODB-porti käiva ühenduse ja äpi Torque Pro. Täis paagiga ja kahe inimesega autos jäi parimaks tulemuseks 5,2 sekundit.

Aga siis kulutasime kütusepaagi tühjaks ja autosse jäi üks inimene.

Mõõteriistad näitasid auto kiirenduseks paigalt kuni 100 kilomeetrit tunnis: 4,788 sekundit.

Nullist sajani kiirendamise mõõtmistulemus on üleval vasakus kastis: 4,788 sekundit. Teised näitajad on saadud harjutussõitudega ja ei näita auto tegelikku võimekust. Foto: Glen Pilvre

Küll aga peab mainima, et alla-viie-sekundi-kiirendusteks tuleb aktiveerida Launch Control ja sellega nikerdamine võtab kohe kindlasti palju kauem kui viis sekundit. Kui lüüa käega ja startida lihtsalt stiilis gaas-põhja-ja-tuld, oli tulemus enamasti kuuest sekundist üleval pool. Nii et mõnes mõttes on see super-kiirendus nagu kiirrong, mis tuleb alati tund aega hiljem, kui sa jaama jõuad.

“Tark” autopiloot

Radariga püsikiiruse hoidja ja teejooni jälgiv autopiloot pole enam midagi erakordselt. Küll aga kipub enamik “tarku” autosid selle viimase välja lülitama, kui juht käsi roolil ei hoia. Uus Leon aga nii kergesti ei loobu, kõigepealt “riidleb” juhiga diskreetse kill-kõlli ja ekraanile kuvatava teate vahendusel, siis teeb juba konkreetema piiksatuse ja pidurdab nõksu. Kui juht ikka ei reageeri, pidurdab juba päris ehmatavalt, paneb ohukad vilkuma ja peatub.

Kavalamad andsid nõu, et pane pooleteistliitrine veepudel rooli vahele, siis auto juhti roolikeeramissooviga ei tülita ja jõuab Tartusse sõites väikse uinaku teha küll. Nii et isesõitev auto ongi kohal, aga lihtsalt veel liiga tagasihoidlik.

Erakordselt hea auto

Seat Leon Cupra ST on erakordselt hea auto. Selle raha eest kõige kiirem, kõige praktilisem ja kõige targem. Näiteks nüüd saab ka ilma võtit taskust võtmata sisse – enne Volkswageni kontsern seda võimalust Seati-margi vääriliseks ei pidanud. Või vastupidi.

Aga nagu öeldud, muudab ta isegi ebamõistlikult kiire sõidu liiga turvaliseks ja igavapoolseks – või siis peab sõitma ebamõistlikust palju kiiremini. Ka sisemus ei paku mingit emotsioonipurset – kõik on tagasihoidlik ja tore. Nagu välimuski. Aga võib-olla on ka see hoopis suur pluss – sest siis ei aima keegi, et kui sa lõpuks Launch Controli suudad aktiveerida, siis jõuad ka foori tagant varem startinutele järgi. Hiljemalt järgmise foori taga ja 250ga.

Jah, osta,

sest see on erakordselt kiire ja hea juhitavusega auto, mis on samal ajal turvaline pereauto. Ja maksab mõistlikult.

Seat Leon ST Cupra

Hind30 990 EUR
Mootor1984 cm3, bensiin
Võimsus221 kW / 300 hj
Pöördemoment380 Nm
Käigukast6-käiguline DSG-automaat, nelikvedu
Kiirendus0-100 km/h 4,9 sek
Tippkiirus250 km/h
Kütus ja CO2keskmine 7,2 l/100km / 186g/km
Kaal 1795 kg