Logistilised vajadused viisid mind autoga taaskord Lõuna-Eestisse. Seal olid kõik mu sihtpunktid ligipääsetavad korralike sirgete teede kaudu. Mis tähendas seda, et ma tegin kõik endast oleneva, et neid vältida. Sest Lõuna-Eestis on ka hoopis teistsugused teed. Väiksed, käänulised, saatanlikult künklikud, nii kruusa- kui kõvakattega. Kui Eestis üldse on mingi ekvivalent Lõuna-Euroopa mäekurusid ületavatele autofänni unistustele, siis on selleks näiteks vana Võru maantee või Otepää ja Antsla ümbruses looklevad kruusateed.
GT86 pakub rohkem rõõmu kui Ferrari
Ja just siin tuleb välja GT86 tõeline võlu. Tavaoludes niivõrd mõistlik auto tunneb nendel teedel end valitsejana. Ma ei kujuta ette, et Lamborghini või Ferrari võiks siin rohkem lusti pakkuda. Jah, kindlasti suudaks need mõnel lõigul näiteks 200 km/h sõita. Aga ma ei taha! Sest see lõik saab siis ilmselt liiga kiiresti otsa ja järgneb kogu see värk pidurduse, inertsi, puude, murtud luude, kindlustuseltsi ja muu tüütuga. Miks ma peaks riskima enda ja teiste eludega, kui GT86 pakub sama elamust poole väiksemal kiirusel. Track-mode’is lubab auto kruusateel saba täpselt niipalju libisema, et kujutled tagumisel küljeaknal asuva eesti lipu kõrval enda nime, aga kuna ratastesse läheb täpselt selle auto jaoks piisav jõud, siis ta ei lase see üle pingutada nagu võiks juhtuda mõne 300+ hobujõulise autoga.
Sõitmise protsess kui mindfulness*
GT86 puhul ongi peamine märksõna tasakaal. Kõike on täpselt niipalju kui vaja. 200 hobujõudu on just see õige kogus, mis võimaldab ka algajal autot nautida. Muidugi võiks panna autole peale turbo või kaks ja vähemalt foori alt saad esimesena minema. Aga siis oleks see juba midagi muud, mis ei ole antud auto eesmärk ega olemus. GT86 on auto inimesele, kes naudib sõitmisega tegelemist. Kurvi minnes õigel hetkel pidurdamine, auto tunnetamine, järgmise liigutuse etteplaneerimine, pöördenäidiku vaatamine ja üldine pidev kohalolek – totaalne mindfulness.
Tähelepanelik lugeja näeb pildil automaatkasti ja puristid on ilmselt loo lugemise juba selle peale pooleli jätnud. Ma pean päris ausalt tunnistama, et ma ei märganud käigukasti. Sellel on mitu põhjust. Esimene on subjektiivne – mul oli selle autoga käed-jalad tööd täis ka ilma selleta, et ma oleks pidanud jälgima pööretenäidikut ja tegelema pideva kangutamisega. Kannan ausalt oma amatöörimütsi ja tunnistan, et minu oskuste juures oli automaatkastiga sõidunautimine lihtsam ja turvalisem. Teine põhjus on see, et kordagi ei tekkinud tahet kasti peale karjuda, et ta midagigi teeks. Kõik toimis sujuvalt ja lõpuks on alati olemas käiguvahetuslabad, mis võimaldavad ise käike üles-alla vahetada. Hard-core rajahundid valivad nagunii manuaali. Kahtlejad mingu proovisõidule. Mina võiks vabalt automaatkastiga GT86 omada.
Kas tegemist on ideaalse autoga? Sugugi mitte. Hoolimata eeltoodust, allub ka GT86 füüsikareeglitele. Seesama, mis paneb sind tundma end ralliässana, võib sama kiiresti kätte maksta. Mis muudabki olukorra natuke skisofreeniliseks. Auto, mis lubab juhile nii palju, võib kergelt uinutada valvsuse ning hetk hiljem leiad end olukorrast, kus sa parema meelega ei oleks. Õnn, kui selleks on tasasem heinamaa ja viga saab vaid ego…
Ise oled rumal, kui ringrajal ei käi
Siit tuleb ka Geeniuse ostusoovituse väga oluline lisamärkus. Kui te otsustate kulutada 30 000 eurot sellisele autole, siis tehke seda ainult juhul, kui käite regulaarselt näiteks Audru või mõnel muul ringrajal. Ainult nendes kohtades saate te autost 100% naudingut ja ühtlasi tunnete ära ka piirid, mida väljaspool rada kompida ei ole mõtet.
Iga ostetud GT86 kohta, mis kunagi ringrajale ei jõua, kaotab taevas üks ingel tiivad.
Jah, sellega on hästi lihtne ringtee driftides läbida ning sama lihtne on see drift äärekivis lõpetada, kõigi möödujate kahjurõõmsad mobiilivälgud olukorda valgustamas. GT86 pakub võimaluse, aga mitte oskuse.