Uus Mazda3: Nii, kas see on kõige ilusam auto, mis hetkel müügis on?

Kas on praegu ilusamat luukpära olemas?Fotod: Paula Johanna Adamson

Kas ja kui palju peaks üldse hindama autot disaini järgi? Välimus on esimene vihje auto kohta – millisele inimesele see mõeldud on, mida antud masin oma potentsiaalse omaniku kohta öelda võiks ja kui tähtsal kohal on auto sõiduelamus.

Vahepeal jääb tunne, et mõned autod on kohe eraldi disainitud selleks, et sulanduda halli massi. “Ärme võta ühtegi riski”, “me teame, mis meie klientidele meeldib” ning “see on ju lihtne ja praktiline auto” oleksid laused, mis kõlaksid selliste masinate iganädalastel disainimeeskonna koosolekutel.

Kui selle numbrimärgi sealt eest saaks kuidagi ära kaotada, siis oleks perfektne

Tegelikkuses pole asi muidugi üldse nii morn. Leidub ka päris mitu praktilist ja mõistliku hinnaga sõidukit, mis lihtsalt näevad ägedad välja. Seda nii seest, kui väljast. Muidugi on disain ja selle hindamine äärmiselt subjektiivne, aga vahepeal peab lihtsalt tunnistama: “vot see auto on ikka ilus”.

Ilus igapäeva auto, tavalisele inimesele

Jõuamegi antud testi kangelase juurde, milleks on uhiuus Mazda3 luukpära punases Soul Red Crystal värvitoonis.

Kompaktne pereauto haaras ohtralt tähelepanu juba oma debüüdil möödunud aasta novembris Los Angeles’e autonäitusel. Kui auto hindamiseks on pelgalt pildid, siis Mazda Kodo-nimeline disainikeel jättis koheselt väga hea mulje.

Tulede disain on eriti efektne pimedas, kui need triibud helendavad

Umbes pool aastat hiljem ongi Mazda3 võtmed mul peos ja pole kahtlustki, et Tallinna kesklinna parklas paistab auto tõesti silma. See pole päris elektrisinine Lamborghini Huracan, kuid nurisemiseks pole kindlasti põhjust.

Õnneks jätkub stiilne ilme ka sõiduki salongis, mis tänu tippvarustusele on paljuski kaetud nahaga ja õhkab kvaliteeti, mida konkurentidelt nagu VW Golf või Ford Focus naljalt ei kohta.

Tänu kõige kallimale, Luxury varustustasemele, on kõik salongis leiduvad materjalid pehmed ja kvaliteetsed. Interjöör meenutab oma disaini poolest natuke uuemaid Lexuse masinaid.

Puutetundlikku ekraani polegi vaja

Kasutatud on palju horisontaalseid sirgeid jooni ning armatuuril asetsev keskmine ekraan on lai ja juhist kaugemal. Kuigi ekraan pole puutetundlik, on kõik vajalikud nupud ja keeratavad rattad keskkonsoolis otse käetoe ees.

Ekraani juhtimine pöördnupuga tundub algul harjumatu, aga saab kiiresti käepäraseks

Vajalikud toimingud saab tehtud kordagi nuppude poole vaatamata, tänu nende loogilisele paigutusele. Juba pärast esimest päeva olid kõik nupud ja funktsioonid täiesti käe järgi. Plusspunktid Mazdale – interjööris ei peagi alati domineerima hiiglaslikud puutetundlikud ekraanid.

Näiteks sain sõiduajal mugavalt telefoni kaudu sõnumeid vahetatud. Mazda meediasüsteem luges sõnumid ette ja andes lühikesed “Yes”, “No”, “Maybe” ja “I can’t talk right now” vastusevariandid, mida saata.

Pärast viite “Yes” või “No” sõnumit sain muidugi irooniliselt kiita oma sisutihedate ja informatiivsete vastuste eest. Sellegipoolest hea ja mugav lahendus kiiremate sõnumite saatmiseks.

Küljejoonest on näha, et pikal inimesel jääb taga esimesena puudu pearuumist

Praktilisuse osas on disaini nimel pidanud Mazda selgelt ohvreid tooma. Olgugi, et mõlemal esiistmel on küllalt ruumi ja väga mugav, ei saa sama öelda tagumiste istmete kohta.

Langev katus ja vähene jalaruum pole kindlasti mõeldud pikemate inimeste jaoks. Olles 1,95 m pikkune on mul füüsiliselt võimatu enda järgi seatud juhiistme taha istuda. Ka lühema juhi puhul oleks tagaistmel ikkagi väga kitsas. Kui tagaistmeid kasutavad valdavalt lapsed, ei tohiks aga probleeme tekkida.

Mugav, vaikne ja mõõdukalt sportlik

Olenevalt autoomaniku prioriteetidest võib sõiduelamus olla aga sootuks olulisem, kui välimus, vastupidavus või mugavus. Mazdad on tihtipeale olnud pigem sportliku maneeriga, omades natuke seda maagilist MX-5 DNA’d igas autos. Õnneks peab sama paika ka uue Mazda3’ga.

Salongis on kõik oma klassi kohta väga hästi viimistletud ja jätab kvaliteetse mulje

Võin rõõmsalt tunnistada, et jaapanlaste uusim luukpära ei valmista pettumust. Vähemalt seni, kui hinnata auto kerekontrolli. Vedrustus saab kenasti hakkama erinevate sõiduteede konarluste ja mühkudega, hoides auto kere kenasti kontrolli all.

Interjööri kvaliteeti näitab ka see, kui vaikselt Mazda sõidab. Kuigi lamellrehvidega võiks eeldada nagunii vaiksemat kulgemist, on Mazda konkurentide seas kindlasti paremate killast, kui asi puudutab sõidumüra isoleerimist.

Tõstes tempot mööda käänulisi asulaväliseid teid, jätkab enesekindlust tõstev sõiduelamus. Pehmetest lamellidest hoolimata hoiab luukpära vedrustus kere kenasti kontrolli all. Otsides kiiremaid sõiduelamusi on auto veermik seega igati eeskujulik. Päris sama ei saa öelda aga mootori ja sellega liidetud automaatkäigukasti kohta.

Kas tõesti on kapoti all kaheliitrine mootor?

Mis puudutab bensiinimootoreid, siis on Mazda hoidunud turbost, erinevalt enamustest teistest autotootjatest. Tänapäeval on 2-liitrise mootori kohta 122-hobujõuline (90 kW) võimsus siiski pisut pettumust valmistav.

Sportlik, aga mitte sportauto

Tõestamaks, kui rariteetsed on vabalthingavad mootorid tänapäeval, tulevad meie testidest meelde näiteks RAM 1500 5,7-liirine V8, väike Suzuki Jimny, vapustav Ferrari 599 ja Mazda enda MX-5. Selgelt pole tegemist tavaliste autodega, sest kõik on pisut kiiksuga masinad.

Olgugi, et turbo puudumine tagab mõnusalt lineaarse võimsuse tõusvate mootori pööretega, ei suuda jõuallikas kuidagi elevust luua. Õnneks on mootori puudused tunda vaid suurematel kiirustel mööda maanteid, seega linnas liiklemisega saab jõuallikas kenasti hakkama.

Vajadusel vaid kahesilindriline

Kütusekulu on aga vabalthingava mootori kohta üsnagi muljetavaldav. Peamiselt panustab sinna silindrite deaktiveerimissüsteem, mis lülitab kaks silindrit neljast välja, kui täisvõimsust vaja pole. Sarnane tehnoloogia on ka VAG grupi 1,4- ja 1,5-liitristel turbomootoritel ja see töötab tõesti hästi.

See värvitoon ja hallid veljed on tõeline esteetiline nauding

Sarnaselt VW-grupi mootoritega vajab see natuke aega ja harjumist, et antud tehnoloogiat kõige säästlikumalt kasutada. Kui palju võib gaasi lisada, kus peaksid pöörded olema, et mootor töötaks vaid kahe silindriga – kõik saab selgeks, kui natuke õppida mootori käitumist.

Käigukasti kohta võiks kokkuvõttes sama öelda, mis mootori kohta. Kui sõita rahulikult, liialt palju nõudmata, saab see oma tööga üsna hästi hakkama. Kui aga tempot tõsta ja soovida midagi enamat, kui rahulikke ja sujuvaid käiguvahetusi leiab mõningaid puudujääke.

Õnneks saab manuaalrežiimis ise kõike valdavalt kenasti konrollida. Sellegipoolest võiksid käiguvahetused olla pisut kiiremad, et Mazda sportliku maneeriga paremini ühilduda.

Mootor, mille peaksid ostma, jõuab alles sügisel

Uus Mazda3 on hästi õnnestunud luukpära. Asjad lähevad aga eriti huvitavaks sügisel, kui saadavale tuleb Mazda võimsam, uhiuue Skyactive X tehnoloogiaga, 181-hobujõuline (133 kW) mootor.

Ekraani ja näidikute graafika on stiilselt tagasihoidlik ning minimalistlik

Saabuv jõuallikas on samuti kaheliitrine ja vabalthingav, kuid see lisavõimsus on tõenäoliselt parim uuendus, mida Mazda3’le tahta oskaks. Lisanduvad 60 hobust sobiks Mazda mõõdukalt sportliku veermikuga hästi kokku ja teeks sellest ühe väga muljetavaldava luukpära, millest oleks raske ära öelda.

Kuigi võimsama mootoriga hinnakiri pole hetkel avaldatud (see tuleb sügisel), ei ole Mazda 3 kindlasti soodsamate killast. Baasvarustus algab 21 590 eurost ja testitud tippvarustus küündib 27 990 euroni – seda kõike väiksema võimsusega mootoriga.

Muidugi kaasneb konkurentidest pisut kõrgemate hindadega ka rohkelt varustust. Võib eeldada, et võimsama jõuallika puhul on üsna lihtne hinda üle 30 000 euro viia, eriti kui valida ka saabuv nelikveoline variant.

Natuke rohkem jõudu ja manuaalkast, siis oleks tegu ühe parima autoga turul

Seega on kõige sportlikumad luukpärad nagu Renault Megane RS ja Hyundai i30 N juba samas hinnaklassis. Samas – sellise kvaliteediga interjööri nagu Mazdal, nendest autodest ei leia ning kompromissitult jäik vedrustus pole ilmselgelt kõikide jaoks ahvatlev pakkumine.

Seega sobib Mazda3 hästi, kui peamised kriteeriumid on äge disain, stiilne ja kvaliteetne interjöör ning mõõdukalt sportlik sõiduelamus. Lõpuks ometi tundub Mazda3, kui üks päris hea lahendus, kas pole?

Fotod: Paula Johanna Adamson

Jah, osta,

Mazda 3 näitab häid omadusi pea iga külje pealt. Ilus disain seest ja väljast, mugav kuid sportlik sõiduelamus ja kvaliteedist õhkav salong. Kui soovid, et sirgetel auto hätta ei jääks, soovitaks oodata sügisel saabuvat võimsamat bensiinimootorit.

Mazda 3 2.0 Skyactive G Luxury

Mootor2-liitrine, 4 silindriga, vabalthingav bensiinimootor
Võimsus122 hj (90 kW)
Pöördemoment213 Nm
Kiirendus 0-100 km/h10,8 sekundit
Tippkiirus197 km/h
Tühimass1 464 kg
Kütusekulu4,7-7,1 liitrit 100 km kohta
Hindal 21 590 eurot (testauto 27 990 eurot)

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.