AKI keskmise kiiruse põhjal trahvide tegemises probleemi ei näe, kuid tahab inimest kaitsta Kafka protsessi eest

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Scanpix/PM/Sander Ilvest

Eile kirjutas Postimees sellest, kuidas teoreetiliselt saaks kasutada teedel olevaid kiiruskaameraid, et nende abil mõõta ka lõigu keskmisi kiirusi ning liialt suure keskmise kiiruse põhjal trahv välja kirjutada, mis võib olla aga vastuolus andmekaitsenõuetega. Geeniuse autoportaal uuris andmekaitse inspektsioonist, milles ohukohad seisnevad.

Selgub, et sisulist probleemi andmekaitse inspektsioon (AKI) asjas ei näe. “Kui mõõdetakse nende kiiruskaamerate vahel keskmist, siis tegemist on sellega, et inimesi jälgib masin, masin teeb inimese kohta otsuseid, trahviotsuseid. Niisugune asi on võimalik küll, aga see eeldab seda, et seadusandja on selle läbi kaalunud ja selgesti seadusesse kirja pannud,” ütles andmekaitse inspektsiooni peadirektor Viljar Peep.

Peep märkis, et juba täna tehakse mitmel pool inimeste üle otsuseid erinevate masinatega, näiteks maksuametis ning ka tavaoludes kiiruskaamerate puhul. Nende kasutamine on aga selgelt ning kindlalt seadusega reguleeritud.

“Sellist võimalust, et keskmist välja arvutada ja selle põhjal teha otsuseid, selle kohta me täna midagi ei leia. Ehk kui see saab tulevikus olema seadusandja selge tahe, see niimoodi pannakse kirja ja maandatakse võimalikke riske, siis on see põhimõtteliselt võimalik,” ütles ta.

Peep selgitas, et ka keskmise kiiruse mõõtmise juures on samad riskid, mis tuleb läbi kaaluda, kui iga teise protsessi juures, nende seas ka see, kuidas andmeid korjatakse ning kuidas neid hoitatakse, et need valedesse kätesse ei satuks. “Sest midagi väga tundlikku ju selles, et kodanik X liigub punktis A punkti B iseenesest ju ei ole,” sõnas Peep. Seega tuleks lihtsalt erinevad tingimused ning nõuded seadustes ära kirjeldada.

“Andmekaitse eesmärk on kaitsta inimest Kafka protsessi suhtes ehk siis see, kui meile arusaamatult keegi kuskil teeb meie kohta otsuse. Põhimõtteliselt, kui on seaduses kirjas, kuidas see otsus tehakse, mille alusel, kuidas seda saab vaidlustada, kui masin kõiki tegeliku elu asju ette ei näe. Kui see on lahendatud, siis ma iseenesest selles probleemi ei näe,” ütles Peep.

“Me ei teosta transporti ega karistuspoliitikat, et me oleme neutraalsed. On asjad, mis tuleb lahendada, kui nad on lahendatud ja ongi üldine tahe läbi seadusandja otsuse, siis niimoodi saab teha,” vastas Peep küsimusele, kas AKI oleks pigem keskmiste kiiruste mõõtmise poolt või vastu.

Märksõnad: ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.