Palusime Alexelalt kommentaari, kas firma kavatseb oma tanklatesse elektriautode laadijaid lisada. Alexela juhatuse liige Alan Vaht vastas, et praegu on firma tanklates juba 11 ELMO laadijat üle Eesti ja edasi ei plaanita laadijaid lisada. Tema analüüsi kohaselt on kogu elektriautode turu tulevik Eestis suure küsimärgi all.
Laias laastus on küsimus selles, et milline on riigi eesmärk elektriautode osakaalu suurendamisel. Kas riik plaanib veel elektriautode soetamist toetada või mitte ning milline on plaan tulevikuks? Meile teadaolevalt ei ole riigil täna plaanis elektriautode toetusi taastada. Sellisel juhul jääb elektriautode turg suuresti tänasele tasemele ning elektriauto oleks vaid väga suurte fanaatikute pärusmaa.
Sisuliselt on olemas 2 varianti:
- Riigil puudub edasine plaan ning on rahul sellega, mis on tehtud ehk elektriautode toetuste taastamist ei plaanita.Sellisel juhul jääb elektriautode turg suuresti tänasele tasemele oma 1000 autoga. Taristuettevõtetel ei ole väga mõistlik investeerida elektriautode laadijatesse, sest turg on väike. Norras on elektriautode osakaal novembri seisuga 4,2% (125000 autot). Eesmärk on jõuda 2019. a. lõpuks 290 000 autoni ehk 9,7%-ni.Norra EV assotsiatsioon on oktoobris märkinud, et täna saavutatud 4%-se osakaaluga ollakse seisus, kus ettevõtted näevad laadijates äri võimalusi ning on hakatud ise investeerima laadijate paigaldamisesse. Samas juhitakse tähelepanu, et kaugemates piirkondades on olukord veel kehv ning toetused peavad sõltuma konkreetsest regiooni olukorrast.On selge, et kui riik elektriautode toetusi ei taasta, siis ega tarbimist väga palju juurde ei tekki ning samuti ei teki ettevõtetel investeerimishuvi.
- Riigil on mingi suurem plaan ja ka eesmärgid on seatudOletame, et eesmärgiks on seatud 100 000 või 200 000 elektriautot aastaks 2025. Sellisel juhul hakkaks reaalne elektriautode turg juba tekkima ning ühel hetkel tekkib ettevõtetel ka põhjendatud huvi taristu investeeringuteks. Aga see nõuab metsikult raha, mida peab finantseerima mingist uuest maksust. 10 aasta jooksul kuluks selleks üle 2 miljardi euro (plaani maksumus on detailselt lahti seletatud allpool).