Ronald Liive: miks panna autosse nii palju elektroonikat?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Ronald Liive.

Pean end tehnoloogiaajakirjanikuks, kes flirdib mõttega, et ta võiks oma ampluaad laiendada ning hakata ka autodest kirjutama. Olen viimastel kuudel saanud proovida erinevate tootjate uusi vingeid sõidumasinaid, mis on enamjaolt olnud need kõige kõigemad ehk autod on olnud erinevast elektroonikast pungil.

Võib isegi öelda, et arvutid ratastel. Ja tehnoloogiaajakirjaniku teadmised on uute autode puhul ainult kasuks tulnud, sest, üllatus-üllatus, autod vajavad elektroonika tõrkumise tõttu pidevaid restarte.

Hulgaliselt juhiabisid, telefoni laadimisaluseid, elektroonilisi näidikuid, infosüsteeme, see nimekiri on lõputu. Kahjuks pean tõdema, et enamik autoga seotud probleemidest on alati just elektroonikaga seotud olnud.

Kas ei tööta telefoni juhtmevaba laadimine, käed-vaba tagaluugi avamine, küljepeeglis olev pimenurga andur, sõidurida hoidev juhiabi või on mõni muu sajast vidinast katki.

Kuigi loo illustreerimiseks kasutan Škoda Kodiaqi pilte, millega oli mul testi ajal mitmeid probleeme, siis mu nõutus ei ole suunatud ainult antud automargile ega mudelile, vaid see kehtib näiteks ka Volkswageni, Subaru ja märksa kallimate Range Roverite puhul.

Tehniliste viperuste tõttu oleks mu telefon maha põlenud

Eelnevalt mainitud telefoni laadimise probleem pärineb reaalsest elust. Kogesin seda just Kodiaqiga, kus on juhtmevaba laadimise võimalus olemas. Tol hetkel kasutasin Samsungi Galaxy S8, mis on juhtmevaba laadimise valmidusega, aga auto seda ei arvanud.

Selle asemel kuvati infoekraanil teksti, et telefoniga koos on alusel mõni muu objekt, mis takistab laadimist. Aga ei olnud, telefon oli alusel täiesti üksi, isegi kaitsekorpust ei olnud ümber.

Kujutan ette, et suur osa autoomanikke ei laseks end sellest häirida, minu arvates on see aga väga suur puudujääk. Huvitav oli ka see, et ükski restart ei aidanud ja pärast auto tagastamist uuris Škoda edasimüüja Auto 100 just konkreetsel autol ilmnenud probleemi ning neil ei õnnestunud seda taastoota. Samas sain mina oma telefoni teistest kohtadest endiselt juhtmevabalt laadida.

Jumal temaga, kuna kõnealusel autol on olemas Android Auto tugi, tahtsingi telefoni autoga peamiselt kaabliga ühendada. Kasutasin selleks kaablit, mida kasutan igapäevaselt enda autos. Kõik justkui toimis laitmatult kuni hetkeni, mil olin kohvipausi tegema minemas ning telefoni kaablist lahti ühendades tundsin, et telefon on väga kuum.

Telefoni ekraanil kuvati teksti, et temperatuur on saavutanud kriitilise piiri ning telefon lülitub nüüd automaatselt välja. Kiiremas korras ühendasin kõik lahti ning viisin telefoni õue jahtuma.

Škoda edasimüüjaga suheldes tuli välja, et nad on samuti kogenud, kuidas Android Auto kasutamise puhul kuumeneb telefon üle. Edasimüüja väitel on nad sellekohase informatsiooni edastanud Škodale ning loodavad probleemile kiiret lahendust.

Väga eriskummaline oli ka see, et pärast kirjeldatud vahejuhtumit ei toiminud autos laadimiseks kasutatud kaabel, samas kasutan seda sama kaablit enda autos tänaseni edasi. Kirsiks tordil ei toiminud seal autos ka telefoniga kaasas olnud kaabel.

Kodiaqi ekraanil kuvati teksti, mis viitas sellele, et telefoni juhtmevaba laadimist takistab mõni ese. Foto: Ronald Liive

Rikkis tagaluugi avaja, pimenurga andur, kiirusehoidja ja juhiabid

Kuigi kirjeldasin praegu väga detailselt ühe autoga esinenud probleeme julgen väita, et sarnased probleemid vaevavad ka teisi tootjaid. Praktiliselt kõigil autodel, mis on minu istumise alt läbi käinud, on olnud probleeme pimenurga anduritega.

Väga huvitaval kombel on mitmel neist olnud probleemiks see, et küljepeeglis olev indikaatortuli põleb koguaeg. Ja siin ei saa ilma ettekäändeks tuua. Ka neil tingimustel, kus auto ja tee on olnud puhtad näitavad tulukesed, et pimenurgas on teine sõiduk, kuigi tegelikult seda ei ole seal.

Sarnaseid näiteid saan tuua ka juhiabidest, mis peaksid sõidurida hoidma või hoidma kiirust samas arvestades eessõitvat autot. Kõik need funktsioonid on väga toredad ja head müügiargumendid, aga kui need toimivad korrektselt vaid ühel korral kümnest, siis ei ole põhjust nendega uhkustada. Samahästi võiksid need olemata olla ja juht ei jää millegist ilma.

Autodega alles hiljuti tutvust teinuna ei saa ma aru, et miks neid funktsioone autodesse nii suurel hulgal pannakse? Autot ostes eeldan, et jõuan sellega punktist A punkti B elusalt ja tervelt. On ilmselge, et autoturg on muutumas ning nooremad ostjad nõuavad autodelt enamat. Kahjuks on kõik see nutindus autotootjatele nagu välk selgest taevast tulnud. Auto ei tohiks olla arvuti, mis vajab pidevalt restarte, see peaks alati laitmatult töötama.

Minu palve kõigile neile sadadele autotootjatele, kes seda arvamust loevad. Palun lisage autodele vaid sellised nutikad, targad või muudmoodi arvutitega seotud funktsioonid, mis töötavad laitmatult.

Ärge andke meile funktsioone, mis toimivad vaid ideaaltingimustes. Keskenduge arendusele, täiustage neid ning kui nutikad funktsioonid on täiesti valmis, alles siis hakake neid müügile tulevatele autodele lisama.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.