Arvamus: kolme pedaali korraga vajutamise kaduv kunst

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Autosõidu suurim lust on minu jaoks just manuaalkäigukasti kasutamine, pidev käikude vahetamine ning auto kontrollimine rooli ja kõigi kolme pedaaliga. Sõiduelamus ja -kiirus ei ole kindlasti võrdelises seoses. Muidugi on tore kiiresti sõita, kuid veel ägedam on nautida sõiduga tegelemist ning auto ja juhi ühist tööd.

Tehnikad ja oskused, kuidas kahe käe ja jalaga selle suure, valdavalt metallist, neljarattalisega toime tulla, tekkisid omal ajal vajadusest, sest paremat ega kiiremat moodust ei olnud. Tänapäeval on käsitsi käikude vahetamine muutumas kaduvaks kunstiks, mida viljelevad entusiastid, kes tahavad luua tugevamat sidet enda ja oma auto vahel.

Kand ja varvas, kand ja varvas

Käikude vahetamine üles pole ju midagi keerulist, selle saavad selgeks kõik autokoolilõpetajad. Tõeliselt huvitavaks läheb autosõit aga siis, kui on vaja alla vahetada ja seda veel pidurdades, kasutades nii-öelda kanna-varba tehnikat (inglise keeles heel-toe). Autol on pedaale kolm, kuid inimesel jalgu kaks, kui aga pidurdades on vaja käike alla vahetada, vajavad lühikese aja jooksul kõik kolm pedaali kasutust.

Asja eripära on see, et käiguvahetusel mootoripöörete tõstmiseks peab parema jalaga pidurdades ka korraks gaasi vajutama. Mõned inimesed kasutavadki jala varvaste osa piduripedaalil ja kanda gaasipedaalil, on ka teistsuguseid variatsioone, kuid sealt selline nimi tulebki.

Olin omanud esimest autot umbes poolteist aastat, kui otsustasin käiguvahetamise tõeliselt selgeks saada – ennekõike madalamale käigule. Pärast kuid kestnud katsetamist ja õppimist kunagise Ford Focusega suutsin eelpool mainitud tehnikaga enam-vähem sujuvalt toime tulla ning nüüd kasutan juba aastaid igapäevaselt liikluses täpselt samu võtteid.

Muidugi on kogu see tegevus kordi nauditavam toredatel, kurvilistel teedel Eesti metsade ja põldude vahel, rääkimata eksootilisematest mägiteedest – enne igat kurvi pidurdades, vahetada alla käigu või kaks on ju täielik lust. Kuid kanna-varba tehnika rakendamine ka tavalisel linnasõidul lisab rohkem kontrolli masina üle ja ka natuke toredust igapäevasesse liiklemisse.

Mis veel parem, selleks ei pea omama mingit erakordset sõiduvahendit – on vaja vaid kolme pedaali, käigukangi ja elamusi pakkuvaid käänulisi asfaltlõike. Muidugi lisavad kogemusele sujuva liikumisega käigukang, mugavalt positsioneeritud pedaalid ja täpse tunnetusega rool – kuid seda leiab ka tavalisemates autodes.

Hoiame manuaalkäigukastid elus ja naudime sõitu

Erinevatel põhjustel ei ole mul võimalik omada mitut autot, seepärast olen siiani eelistanud enda ainukesel sõiduvahendil manuaalkäigukasti. Eelmisel aastal külastasin Norrat, kus üks reisi eesmärke oli nautida mägedevahelisi teid enda autoga.

Kui ma sõitsin mööda maalilist ja käänulist Ryfylke turistiteed, vahetasin igas kurvis  käike üles-alla, sõtkusin pidevalt kõiki kolme pedaali, et mootor püsiks õigetel pööretel, küsis kõrvalistuja: “Sul on vist praegu väga hea meel, et sõidad manuaalkäigukastiga?”

Vastuseks oli muidugi “Jah” ja kõrvuni ulatuv naeratus, kui nägin naviseadme ekraanilt kurvide rägastikku, avatud katuseluugist lumiseid kaljutippe ja esiaknast tühja mägiteed.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.