Kas on üldse mõtet mööda sõita? Kui sa pead paari kilomeetri pärast ära keerama või laps tahab pissile, siis parem jäta manööver tegemata. Väike vahepeatus annab aega elu üle järele mõelda ja ehk hõreneb ka autode rivi.
Kui sa oled ikkagi otsustanud mööda sõita, siis võta arvesse alltoodud soovitusi.
- Veendu, et sul on tõesti piisavalt ruumi manöövri sooritamiseks ja tee on pikalt vaba – pikemalt kui sa arvad.
- Visualiseeri endale maanteel ohutu punkt umbes 500 meetri kaugusel, sest see on koht, kuhu sa pead tagasi oma ritta laekuma. Kui sa seda punkti ei näe, siis unusta möödasõit pigem kohe ära.
- Lisa väljamõeldud kohale umbes sama pikk distants ehk 300-500 meetrit vastutuleva liikluse jaoks, kui sa ei taha kedagi koomasse sõita. Kokku arvesta pea 800-1000 meetri vaba teega!
- Enne möödasõidu alustamist veendu kindlalt, et keegi juba ei sõida sinust mööda. Anna oma kavatsusest suunatulega teada!
- Kui mingil segasel põhjusel oled eessõitjaga tihedalt koos, siis lase pikivahe 6-7 autopikkuse peale ja alusta otsustavalt kiirendamist. See ei ole koht, kus kütusekulule või piirkiirusele mõelda. Ma ei saa kõigile soovitada möödasõitu 140-kilomeeetrise tunnikiirusega, aga kui kiirus tõuseb näiduni 120 km/h, on see täiesti normaalne. Kui nüüd hakkad trahvide pärast põdema, loobu juba eos teiste ohustamisest ja püsi ilusti oma reas. Iga vastassuunareas veedetud liigne sekund on risk kellegi elule.
- Jätka kiirendamist kogu möödasõidu vältel ning naase sujuvalt enda ritta tagasi selja taha jäänud autost 30-40 meetrit eespool. Tehtud!
Oot-oot! Ohutuks möödumiseks on niisiis vaja peaaegu kilomeeter vaba ruumi, aga statistika näitas heal juhul ainult 600 meetri olemasolu? Jah, nii ongi. Kui sul seda ruumi ei ole, siis ära mööda sõida! Lihtne. Kui veab, tekivad pikemad vahed, kui ei vea, siis võta vabalt, kuula head muusikat ja naudi hanereas elusalt ja tervelt kohale jõudmist.
Ma olen väga nõus väitega, et pidevalt 80-90 tunnikiiruse vahel lainetava tempoga sõitmine on üks piinarikkamaid tegevusi kenal suvisel maanteel, aga veel piinarikkam on ülejäänud osa elust koomas mööda saata. Või keegi lähedastest koomasse saata.
Ülejäänud liiklusest veidi aeglasemalt sõitmisel on ilmselt mingi põhjus ja seda ei pea häbenema. Aga ole siis mõistlik inimene ning arvesta ka teistega, siis arvestatakse ka sinuga! Lase tiheda liiklusega maanteel seljataha kogunenud autod endast mööda – selleks on piisavalt laiemat teeriba või bussitaskuid. Teiste aitamine teeb ka endal tuju paremaks, proovi!
Ekstreemolukorrad
Vettpidav plaan on tihti suur osa õnnestumisest, aga ka kõige paremad plaanid lähevad vahel korralikult untsu. Selleks puhuks on nutikal inimesel plaan B.
- Keset hästi alanud möödumist selgub, et vastutulev auto liigub arvatust oluliselt kiiremini ja möödasõit tuleb katkestada. Möödasõidetava autoga kohakuti olles saad möödumist veel ohutult katkestada – talla julgelt pidurit ja mahuta ennast auto sappa. Veendu enne tahavaatepeeglist, et sul on maandumiseks reaalselt ruumi. Mõtle järele, mida edasi teha – kas jätkad kolonnis või üritad mõne aja pärast uuesti.
- Eriti vastik variant, kuhu ei peaks keegi sattuma: oled autost peaaegu mööda jõudnud, aga endiselt vastassuunas ning vastutulevat autot ei saa enam vältida. Nüüd pead võtma täieliku vastutuse oma valeplaneeringu eest.
Paremale jõuliselt tõmbamine on välistatud, sest sellega rammid välja auto, kellest möödud, ja korraldad tõelise katastroofi. Pea meeles, et laupkokkupõrge on kindel surm nii sinule kui ka vastutulijaile. Seisvate asjadega kokkupõrkamine on alati ohutum kui liikuvatega.
Pead otsustavalt ja kiirelt valima kraavisõidu vasakule teepoolele. Kui hästi läheb, jääd ratastele ega saa suuremaid vigastusi ning on aega oma tegevuse üle järele mõelda.
Kuidas edasi?
Kellelegi ei meeldi moraalilugemine ja see polegi minu jutu mõte. Võta lihtsalt hoog veidi maha – nii enda elus kui liikluses. Elu on elamist väärt ja teekond on vahel palju olulisem kui kuhugi jõudmine.