Arvamus: möödasõit on kõige ohtlikum manööver liikluses, kuidas seda õigesti teha?

Foto: Margus Ansu, Postimees / Scanpix Baltics

Saaks. Ainult. Mööda.

Kuradile teooria! Tegelikult ju kuidagi mahub ära, vahet pole! Tee on nüüd korraks tühi, keda see väike kurv ikka segab.

Tõmban auto veidi järsult kõrvalritta ja kiirendan ebakindlalt – mine tea, kus nad jälle kiirust mõõdavad. Aga ma saan kohe mööda ja siis on kõik hästi!

40tonnise jämedaid palke täis laetud Scania massiivne esikaitseraud lõikub valel pool teed pimedas kurvis vastu tulnud sõiduautosse nagu nuga pehmesse võisse. Sõiduauto parem külg lömastatakse hetkega ning auto paisatakse kokkukägardatud paberinutsakuna kraavi.

Sina jääd elama. Teadmisega, et su pere mitte.


2017. aastal hukkus autode kokkupõrkes 27 inimest. Kõik nad võinuks elus olla, kui oleks muudetud suhtumist liikluse kõige ohtlikumasse manöövrisse – möödasõitu.

Matemaatika ei võimalda möödumist

Maanteeameti info alusel liikus Tallinn-Tartu-Luhamaa maanteel 2017. aastal umbes 7400 sõidukit ööpäevas (kaalutud keskmisena). See tähendab, et üsna kindlalt liigub sinuga täpselt samal ajal ja samas suunas ligi 500 autot.

Tegelikkuses võib autosid olla isegi kuni kaks korda rohkem, sest põhiline liikluskoormus langeb päevasele 12 tunnile. See omakorda tähendab, et ühes suunas sõitvate sõidukite pikivahe on keskmiselt ainult 300-600 meetrit. Kohati rohkem, kohati oluliselt vähem.

Ei pea olema Einstein mõistmaks, et 600 meetrit on selgelt liiga vähe vaba ruumi ohutuks möödasõiduks tiheda liiklusega maanteel, 300 meetrit on juba hullumeelsus. Aga ikka üritatakse!

Sul on vaja vähemalt 800 meetrit

Liiklusest täiesti vabal teel kulub 70 km/h sõitvast autost möödasõidule kiirusega 90 km/h koos piisava ohutusvaruga (30 meetrit enne ja pärast) ca 300 meetrit. Tegelikult sõidavad sulle autod kogu aeg vastu: tuues mängu 90 km/h vastutuleva auto ja 7-sekundilise ohutusvaru vastutulejaga, muutub olukord drastiliselt – sul vaja vähemalt 800 meetrit vaba ruumi vastutuleva autoni, et möödasõit ohutult sujuks.

Tegelikkus on palju hullem. Enamus juhtudel hakatakse mööda sõitma 80-85 km/h eesliikuvast autost ja kui sa oma sõgeduses üritad möödasõitu kiirusega 90 km/h, on sul vaja 2500 meetrit(!) vaba ruumi. Kaks ja pool kilomeetrit!

Kuidas ennast enne teele minekut häälestada?

  • Ohutu möödasõit võtab oluliselt rohkem ruumi, kui sa arvasid.
  • Võta teekonda rahulikult ja ära häbene kolonnis sõitu – elus olemine on ootamist väärt!
  • Kui ikkagi silme eest kipub venijate peale mustaks minema – võta aeg maha ja naudi kohvipeatusi!

Aga kuidagi nad ju mööda sõidavad?!

Alati, kui ma oma 25-aastase staaži juures olen Tartu maanteel sõitma pidanud, olen pea kõikide nähtud möödasõitude puhul imestanud, mis nende inimeste peas sünnib. Miks niivõrd paljud enda ja teiste elusid pidevalt ohtu seavad? Mida liikluskoolis õpetatakse?

Teadmatus? Arrogants? Kogemuste puudumine?

Ilmselt kõik üheskoos. Värskelt liikluskoolist tulnud inimestega vesteldes selgus, et kuigi möödasõit on kõigi arvates kõige ohtlikum manööver, pannakse häbematult vähe rõhku selle ohtlikkuse teadvustamisele.

Õppesõitu ja eksamit tehakse ka maanteel, aga oma elu esimese möödasõidu teeb inimene ikkagi alles siis, kui tal on load käes. Kõlab umbes sama mõistlikult, nagu näidataks tulirelva koolitusel püssipilti, kummimaketti ja peale edukat kuivtreeningut antaks kätte luba automaatrelvaga paugutamiseks.

Mõned tüüpilised näited räigetest vigadest

  1. Aeglasemal eessõitjal kilomeetrite viisi ohtlikult sabas rippumine. Seadus näeb ette vähemalt 3-sekundilist vahet ehk ca 75 meetrit ja sellel on väga oluline mõte!
    1 sekund kulub keskmisel juhil näpu ninast välja võtmisele, ringi vaatamisele ja siis jääb alles 2 sekundit, mille jooksul saaks vajadusel sooritada hädapidurduse ilma eessõitjat teelt pühkimata. Lühidalt – ära ripu sabas, kui sa pole kohe möödumas!
  2. Kiirendamist alustatakse alles vastassuunas. Keskmise pereauto kiirendus on liiga aeglane, et selle peale kulla hinda väärt möödasõidumeetreid kulutada. Jäta piisav vahe eessõitjaga ja alusta kiirendamist juba enda reas!
  3. Möödasõit vastu pimedat kurvi/tõusu või ebapiisav vahe vastutuleva autoga. Kõigi sigaduste skaalal, mida autoroolis annab korda saata, on see kindlasti top 3 kandidaat. Miks peaks ülejäänud liiklejad sinu korraldatud jamasid klaarima?
  4. Kolonni ettevaatamatu vahele trügimine, kui selgub, et plaanitud möödasõit ei õnnestunud. Sigaduste skaalal samuti poodiumikoht. Boonusena esineb ka selliseid tolvaneid, kes ehmatavad poolelijäänud möödumisega nii ära, et pidurdavad tihedasse kolonni maandudes.
  5. Peale möödasõitu tõmmatakse oma sõiduritta tagasi ilma piisavat vahet möödutud autost jätmata. Olen ise näinud, kuidas üks selline manööver oleks talvel terve portsu masinaid kraavi kaasa tõmmanud, kuna auto kaotas oma ritta naastes juhitavuse. Õnneks läks ta seekord üksi.
  6. Aktiivne möödasõidu takistamine – kes paneb gaasi juurde, kes teeb ennast võimalikult laiaks. Mõlemad on vastikud ja kuritahtlikud tegevused, mis ei käi ennast normaalseks pidava inimese elustiili juurde. Aita möödujal ohutult mööduda – korraks gaas kergelt maha ja auto paremale maanteeäärde.

Vaata seda nimekirja ja ütle nüüd käsi südamel, millist neist sina regulaarselt harrastad? Enda ja teiste tervise huvides – palun lõpeta kohe!

Kuidas ohutult mööda sõita?

Järgnevad soovitused ei pruugi olla ranges kooskõlas liiklusseadusega, aga neid järgides teed sa endale ja kõigile teistele kaasliiklejatele suure teene.

Kas on üldse mõtet mööda sõita? Kui sa pead paari kilomeetri pärast ära keerama või laps tahab pissile, siis parem jäta manööver tegemata. Väike vahepeatus annab aega elu üle järele mõelda ja ehk hõreneb ka autode rivi.

Kui sa oled ikkagi otsustanud mööda sõita, siis võta arvesse alltoodud soovitusi.

  • Veendu, et sul on tõesti piisavalt ruumi manöövri sooritamiseks ja tee on pikalt vaba – pikemalt kui sa arvad.
  • Visualiseeri endale maanteel ohutu punkt umbes 500 meetri kaugusel, sest see on koht, kuhu sa pead tagasi oma ritta laekuma. Kui sa seda punkti ei näe, siis unusta möödasõit pigem kohe ära.
  • Lisa väljamõeldud kohale umbes sama pikk distants ehk 300-500 meetrit vastutuleva liikluse jaoks, kui sa ei taha kedagi koomasse sõita. Kokku arvesta pea 800-1000 meetri vaba teega!
  • Enne möödasõidu alustamist veendu kindlalt, et keegi juba ei sõida sinust mööda. Anna oma kavatsusest suunatulega teada!
  • Kui mingil segasel põhjusel oled eessõitjaga tihedalt koos, siis lase pikivahe 6-7 autopikkuse peale ja alusta otsustavalt kiirendamist. See ei ole koht, kus kütusekulule või piirkiirusele mõelda. Ma ei saa kõigile soovitada möödasõitu 140-kilomeeetrise tunnikiirusega, aga kui kiirus tõuseb näiduni 120 km/h, on see täiesti normaalne. Kui nüüd hakkad trahvide pärast põdema, loobu juba eos teiste ohustamisest ja püsi ilusti oma reas. Iga vastassuunareas veedetud liigne sekund on risk kellegi elule.
  • Jätka kiirendamist kogu möödasõidu vältel ning naase sujuvalt enda ritta tagasi selja taha jäänud autost 30-40 meetrit eespool. Tehtud!

Oot-oot! Ohutuks möödumiseks on niisiis vaja peaaegu kilomeeter vaba ruumi, aga statistika näitas heal juhul ainult 600 meetri olemasolu? Jah, nii ongi. Kui sul seda ruumi ei ole, siis ära mööda sõida! Lihtne. Kui veab, tekivad pikemad vahed, kui ei vea, siis võta vabalt, kuula head muusikat ja naudi hanereas elusalt ja tervelt kohale jõudmist.

Ma olen väga nõus väitega, et pidevalt 80-90 tunnikiiruse vahel lainetava tempoga sõitmine on üks piinarikkamaid tegevusi kenal suvisel maanteel, aga veel piinarikkam on ülejäänud osa elust koomas mööda saata. Või keegi lähedastest koomasse saata.

Ülejäänud liiklusest veidi aeglasemalt sõitmisel on ilmselt mingi põhjus ja seda ei pea häbenema. Aga ole siis mõistlik inimene ning arvesta ka teistega, siis arvestatakse ka sinuga! Lase tiheda liiklusega maanteel seljataha kogunenud autod endast mööda – selleks on piisavalt laiemat teeriba või bussitaskuid. Teiste aitamine teeb ka endal tuju paremaks, proovi!

Ekstreemolukorrad

Vettpidav plaan on tihti suur osa õnnestumisest, aga ka kõige paremad plaanid lähevad vahel korralikult untsu. Selleks puhuks on nutikal inimesel plaan B.

  • Keset hästi alanud möödumist selgub, et vastutulev auto liigub arvatust oluliselt kiiremini ja möödasõit tuleb katkestada. Möödasõidetava autoga kohakuti olles saad möödumist veel ohutult katkestada – talla julgelt pidurit ja mahuta ennast auto sappa. Veendu enne tahavaatepeeglist, et sul on maandumiseks reaalselt ruumi. Mõtle järele, mida edasi teha – kas jätkad kolonnis või üritad mõne aja pärast uuesti.
  • Eriti vastik variant, kuhu ei peaks keegi sattuma: oled autost peaaegu mööda jõudnud, aga endiselt vastassuunas ning vastutulevat autot ei saa enam vältida. Nüüd pead võtma täieliku vastutuse oma valeplaneeringu eest.
    Paremale jõuliselt tõmbamine on välistatud, sest sellega rammid välja auto, kellest möödud, ja korraldad tõelise katastroofi. Pea meeles, et laupkokkupõrge on kindel surm nii sinule kui ka vastutulijaile. Seisvate asjadega kokkupõrkamine on alati ohutum kui liikuvatega.
    Pead otsustavalt ja kiirelt valima kraavisõidu vasakule teepoolele. Kui hästi läheb, jääd ratastele ega saa suuremaid vigastusi ning on aega oma tegevuse üle järele mõelda.

Kuidas edasi?

Kellelegi ei meeldi moraalilugemine ja see polegi minu jutu mõte. Võta lihtsalt hoog veidi maha – nii enda elus kui liikluses. Elu on elamist väärt ja teekond on vahel palju olulisem kui kuhugi jõudmine.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.