Eesti teadlane: elektriautod võiksid juba ammu pikemaid vahemaid läbida

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Tallinna tehnikaülikooli vanemteadur Argo Rosin.

Kui elektriautode puhul viidatakse harilikult suurima puudujäägina sellele, et nende sõiduulatus ei ole piisav, siis TTÜ vanemteadur Argo Rosin sõnas, et tänapäeval pole mingi probleem panna autosse akut, mille abil sõita üle 500 kilomeetri.

Ta sõnas, et nõrgemate akude senise võidukäigu põhjus on pigem majanduslikku laadi. Otstarbekam on ehitada odavam ja kergem auto, millega saab ühe laadimisega katta ööpäevas läbitava distantsi.

Oak Ridge National Laboratory uuringud näitasid, et autode ööpäevane läbisõit ületab väga harva 160 kilomeetrit. Ameerika Ühendriikides on 90% päevaseid sõite lühemad kui 80 kilomeetrit. Enamikes Euroopa riikides jääb keskmine ööpäevane läbisõit aga vahemikku 40-80 kilomeetrit. Tänased akud ka sellist läbisõitu võimaldavad.

“Autofirmad on lähtunud eelkõige turu reaalsusest, mitte inimeste emotsionaalsetest vajadusest,” ütles Rosin ja lisas, et väiksemad akud võimaldavad vähendada sõiduki massi ja seeläbi ka elektrikulu sõidule. Samuti võimaldavad need hoida elektriautode soetuskulusid madalamal, et olla laiemale ostjaskonnale atraktiivne.

Näiteks 2013. aastal Ameerika ja Saksamaa teadlaste avaldatud ühisuuringu alusel oleks toona 480-640 kilomeetrist läbisõitu võimaldava 100kWh aku mass olnud 900 kg. Euroopas keskklassile taskukohasemal Nissan Leafil on 135 kilomeetrist läbisõitu võimaldava 24 kWh akusüsteemi mass ligi 210 kilogrammi ehk 14% auto kaalust.

Kui eeldada, et aku mahutavuse suurendamine tagab proportsionaalselt suurema läbisõidu, siis 400 km läbisõidu saavutamiseks moodustuks aku mass umbes 40 % auto massist. Auto hinnast moodustaks aku hind algse 16% asemel 36%, mis tähendaks hinnakasvu 132%

Vaatamata akude arendustööle, mille käigus on akude erienergiat suudetud oluliselt parandada, on Tesla Model S-i 425 kilomeetrist läbisõitu võimaldava 85kWh aku kaal siiski märkimisväärne 540 kg, mis on 25% auto kaalust.

Pikemalt loe edasi Geeniuse digiportaalist.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.